Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Prügi ladestamise hinnad hakkavad langema

    Prügikorraldus on paljude arvates ülitulus ettevõtmine, seetõttu ka palju sellesse investeerijaid. Meil on nüüdisaegsed prügilad enamikus piirkondades, lisaks õige mitu jäätmete sorteerimise punkti. Ometi soovivad firmad luua üha uusi ladestuspaiku küll Lääne-Eestisse ja mujale. Arusaadavalt köidab neid suur äri, kus saaks eri komponentidega mängides peita hinda ja võtta rohkem kasumit. Kuid kas kõik, mis erasektori huviks, on ratsionaalne ja efektiivne valdkonnas, mida karmide euroregulatsioonidega arendatakse esmajärgus puhtama elukeskkonna huvides? Kahjuks tuleb tunnistada, et liiga passiivselt on prügiärisse suhtunud seni vaid omavalitsused, kelle tegevusetuse tulemus on ülepaisutatud hinnad.
    Eesti prügimajanduses toimuv on ebaefektiivne ja kulukas nii osale ettevõtjaile kui ka prügitekitajatele. Kindlasti ei arvestata veel loomuliku monopoli efektiga, mis viiks mastaabisäästuni. Prügi lõplik ladestushind kujuneb turul kahe-kolme firma koostöös, kes kõik on teinud investeeringuid, loodavad korralikku marginaali ja kiiret tasuvust, kuid on tihti sunnitud töötama alakoormusega, juhtima sorteerimisele kuuluva prügi sorteerimiskeskusest mööda.
    Kuigi kodanik, kes jäätmeveo silma pilgutamata kinni maksab, ei taju selle süsteemi iseärasusi ega oska ka hinnata talle pakutava teenuse hinna-kvaliteedi suhet, tuleb siiski möönda, et prügivedu on Eestis veel kaugel keskkonnasäästlikkusest. Sorteerimisse ja taasringlusse satub plaanitust vähem jäätmeid, vedajad tekitavad tänavatel mõttetult palju müra ja saastavad õhku.
    Tänu omavalitsuse tõsisele huvile ja aktiivsele osalemisele protsessis oleme Pärnus suutnud välja töötada mehhanismi, mille käivitamisel oleks võimalik prügi kogumise, sorteerimise ja ladestamise Eestis väljakujunenud hindu ca 30% alandada ? 600 kroonilt 420 kroonile tonn. Sedagi mudelit saab täiustada. Midagi revolutsioonilist ses pole. Oleme püüdnud luua süsteemi, kus Pärnu linn maakonna suurima prügitekitajana hindab huvitatud osapoolena realistlikult oma jäätmemahte, korraldab töö vedajatega nii, et haaratud oleksid kõik piirkonna jäätmetekitajad, on üks omanik nii sorteerimiskeskuses kui ka ladestusalal. Lisaks hoiab linn silma peal veohinnal ja jälgib, et võimalikult palju prügi leiaks tee sorteerimisse ja taasringlusse.
    Mudeli mootor ongi omavalitsuse aktiivne osalus kogu ahelas. Näiteks Pärnus on vastuvõtmisel rida prügivaldkonda reguleerivaid otsuseid, mis aitavad hoida madalal teenuse hinna ja tagavad võimalikult keskkonnasõbraliku tegutsemise. Samuti oleme prügifirmasid kasutamas kui vedajaid ega võimalda neil prügi viia kaugematesse ladestamispaikadesse ega sorteerimispunktidesse, vaid ikka lähimasse.
    Analoogsed regulatsioonid ei ole kaugeltki meelt mööda prügiturul tegutsevaile suurfirmadele, kes tahaks ise otsustada, kuhu nad ladestavad ja kui palju. Aga olgem realistid ? Eestile piisab juba avatud või rajatavatest ladestamiskohtadest aastakümneiks. Juurde võiks ehitada veel ehk vaid ümberlaadimisjaamu.
    Pärnumaa prügikorralduse mudel hakkab Paikre jäätmekäitluskeskuse avamise järel mõjutama teenuse hindu kogu riigis. Teistelgi omavalitsustel on võimalik astuda samme, et aidata elanikel prügiteenuse tõhustamise pealt säästa.
    Ehkki jäätmeseaduses on veel ebamõistlikke piiranguid, saab praegu tõhusalt majandada. Jäätmekäitlus on just üks selliseid valdkondi, kus kaalutletud ja reguleeritud ühistegevus annab palju parema tulemuse kui metsik isereguleeruv konkurents. Kuid loosung ?Igale autokolonnile oma prügila? ei saa ometi olla keskkonnahoiu otstarbel ellu kutsutud karmistunud jäätmekogumise nõuete eesmärk.
    Kommentaari vahendas kommunikatsioonibüroo Nägu ja Tegu
  • Hetkel kuum
Tööstusjuht: ärme imetle jätkusuutlikkuse probleemi, teeme sellest konkurentsieelise
Jätkusuutlikkusest on arenenud justkui ümberjutustamise äri, kus igaüks räägib nii, nagu tema sellest aru saab. Jätkusuutlikust tegevusest peaks aga saama konkurentsieelis, mitte takistuste rada ja majanduslik viletsus, kirjutab ettevõtja ja Neulari juht Ilo Rannu Äripäeva teemaveebis Tööstusuudised.
Jätkusuutlikkusest on arenenud justkui ümberjutustamise äri, kus igaüks räägib nii, nagu tema sellest aru saab. Jätkusuutlikust tegevusest peaks aga saama konkurentsieelis, mitte takistuste rada ja majanduslik viletsus, kirjutab ettevõtja ja Neulari juht Ilo Rannu Äripäeva teemaveebis Tööstusuudised.
USA aktsiad alustasid uut nädalat rekordite lähedal
Kõik kolm peamist USA aktsiaindeksit – Nasdaqi liitindeks, Dow Jonesi tööstuskeskmine indeks ja S&P 500 indeks – sulgus esmaspäeval rekordkõrgete tasemete läheduses.
Kõik kolm peamist USA aktsiaindeksit – Nasdaqi liitindeks, Dow Jonesi tööstuskeskmine indeks ja S&P 500 indeks – sulgus esmaspäeval rekordkõrgete tasemete läheduses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Kunman asus juhtima oma suures kahjumis joogiveefirmat
Pudelivee tootja Haage Joogid langes eelmisel aastal 1,9 miljoni euro suurusesse miinusesse ning firma juhatusse jäi vaid selle ainus omanik Vello Kunman.
Pudelivee tootja Haage Joogid langes eelmisel aastal 1,9 miljoni euro suurusesse miinusesse ning firma juhatusse jäi vaid selle ainus omanik Vello Kunman.
Modera juht: elektriautobuumil on pidurid peal
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
Modera juht: elektriautobuumil on pidurid peal
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
Hoolimata rohepöördest on elektriautode nõudlus oodatust madalam ning Euroopa regulaatorid on hiinlaste lõksus, kirjutab automüügi tarkvaraettevõtte Modera tegevjuht Raido Toonekurg.
Finantsjuhid julgustavad karjääri pöörama: tehke midagi, et teist jääks jälg maha
Tehke midagi, et teist jääks maha mingi jälg, julgustas investeeringuid vahendava ettevõtte Brave Capitali finantsjuht Veiko Pedosk karjääripöördeid ette võtma.
Tehke midagi, et teist jääks maha mingi jälg, julgustas investeeringuid vahendava ettevõtte Brave Capitali finantsjuht Veiko Pedosk karjääripöördeid ette võtma.
Uuringud näitavad, et rämpstoit võib ajule kahjulikult mõjuda
Tartu ülikooli teadlaste hiirte peal tehtav uurimistöö näitab, et isegi lühiajaline kokkupuude rämpstoiduga muudab vere-ajubarjääri lekkivamaks ning võib mõjuda halvasti aju tervisele.
Tartu ülikooli teadlaste hiirte peal tehtav uurimistöö näitab, et isegi lühiajaline kokkupuude rämpstoiduga muudab vere-ajubarjääri lekkivamaks ning võib mõjuda halvasti aju tervisele.