Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miks uued teed Eestis kohe lagunema kipuvad?

    Miks uued teed Eestis kohe lagunevad, küsis minult Äripäeva ajakirjanik. Vastus on, et uued teed ei lagune kohe. Ühtegi ehitist ei tehta igaveseks, nii ka teid. Veelgi enam, teed on võrreldes muude ehitistega tunduvalt halvemates tingimustes ? jäetud päikese ja vihma, külma ja kuuma kätte kogu ulatuses. Lisaks kulutavad teid iga päev tuhanded rasked ja sageli ka lubatud teljekoormust ületavad veokid ja naelkummid.
    Majanduslikult põhjendatult on uue tee kestvus 15?20 aastat. See tähendab, et oma eluea lõpul vajab tee väga põhjalikku ümberehitamist, et jälle 15?20 aastat kesta. Samal ajal on selle 15?20 aasta jooksul vaja teed pidevalt hooldada, teha jooksvat remonti ? pragude, aukude parandamist jms.
    Tee eluea sisse arvestatakse ka 2?3 tõsisemat remonti asfaldist ülekatte, pindamise või muu taolise näol. Nii käib see kogu maailmas.
    Taasiseseisvuse ajal on Eestis tegelikult uusi teid ehitatud ainult mõnikümmend kilomeetrit (mõned näited: Tallinna-Tartu mnt Vaida-Aruvalla parempoolne suund, Kilingi-Nõmme ümbersõit). Päris uue tee ehitas AS Teede REV-2 aastatel 1966?1975. See oli Tallinna ringtee Kanamast Narva maanteeni, mis kaeti asfaldiga uuesti üle 1985?1986.
    Praegu on sellel teel väga suur koormus, kuid tee on sellele vaatamata heas korras. Nüüdseks on kavas ehitada sellele teele kõrvale teine sõidusuund.
    Enamik meil tehtavaid teetöid on vanade teede remont. Ka Tallinna-Narva ja Tallinna-Pärnu maanteed rekonstrueeriti Harjumaal enamikus nn olümpia-aastaks (1980). 1990. aastate alguses Eestis tõsisemaid remonditöid ei tehtud. Samas saime nõukogude ajast päranduseks vanad teekatted, mille iga ulatub sageli üle 20 aasta.
    Riigi kosudes hakati taas teedele järjest rohkem tähelepanu pöörama. Siiski tuli teha valikuid ? kas teha vähesed kilomeetrid teid väga hästi korda või sama raha eest rohkem kilomeetreid remontida.
    Selliste valikute tegemise tingis asjaolu, et kogu teedevõrk oli suhteliselt vana ja vajas/vajab ulatuslikku remonti kogu ulatuses, et üldse tagada teedel liiklemise võimalus. Selge, et ainult tee ülemiste õhukeste kihtide taastamisel ei pea teekate vastu nii, nagu seda kõik soovime.
    Lisaks toimus liikluse iseloomus suur muudatus: liiklussageduse hüppeline tõus, naelkummide laialdane kasutamine ja tihti ka ülekaaluliste veokite liiklemine meie teedel.
    Kuid isegi selliste valikute puhul kippusid teed enne remonti niivõrd lagunema, et muutusid peaaegu sõidetamatuks. Tuletagem meelde, milline nägi välja Pärnu-Ikla vaheline teelõik enne remonti 2002. aastal. Seega valik, et remonditakse rohkem kilomeetreid, kuid mitte väga põhjalikult, ja tehakse vaid kerget remonti, oli teatud ajal õigustatud.
    Alles viimasel neljal aastal on hakatud tegema põhjalikumat remonti, st tugevdatud ka teekonstruktsiooni alumisi kihte, suurendatud kihtide paksust, võetud kasutusele vastupidavamaid, kuid ka kallimaid materjale.
    Siiski jääb Eestis veel praegugi teedeehituse/remondi maht alla Põhjamaadele. Näiteks Põhjamaades ja ka Saksamaal on asfaldi tootmine olnud pikka aega inimese kohta aastas ligikaudu üks tonn, Eestis aga umbes 0,4 tonni.
    Eeltoodu kehtib eelkõige riigimaanteede kohta, st väljaspool linnu ja asulaid olevate suuremate maanteede kohta. Võib öelda, et riigimaanteede olukord paraneb pidevalt, kindlasti mitte nii kiiresti, kui sooviksime, aga siiski tegeldakse nendega pidevalt ja süsteemselt.
    Üldist pilti Eesti teede ja tänavate olukorrast muudavad halvemaks kohalikele omavalitsustele kuuluvad teed, sealhulgas just linnade ja asulate teed ja tänavad. Sinna kontsentreerub ka suur hulk liiklusest. Siin on kindlasti kogu ühiskonnal mõtlemisainet, kuidas valdade-linnade-asulate teede olukorda parandada.
    Ja veel. Hoiame oma peateed ja -tänavad talvel puhtad lumest ja jääst, mis on väga kallis. Siis aga sõidame naelkummidega seitse kuud, muutes igal talvel pulbriks 10?15% suvel paigaldatud asfaldist. Kas ei tundu selline käitumine olevat ajast maha jäänud?
    Et meie teed püsiksid korras ja muutuksid paremaks, oleks vaja pinnata igal aastal vähemalt 3000 km teid (2004 pinnati 1038 km) ja paigaldada igal aastal 2 mln tonni asfalti (2004 paigaldati 1,1 mln).
  • Hetkel kuum
Mihkel Nestor: kui hull on lugu investeeringutega? Üldse mitte nii hull
Levinud narratiivi kohaselt on kiire palgakasv, vohav bürokraatia ja maksutõusud muutnud Eesti ettevõtluskeskkonnana ebasoodsaks ning suunanud uued investeeringud siit minema. Numbritele otsa vaadates on nende väidetega väga raske nõustuda, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Levinud narratiivi kohaselt on kiire palgakasv, vohav bürokraatia ja maksutõusud muutnud Eesti ettevõtluskeskkonnana ebasoodsaks ning suunanud uued investeeringud siit minema. Numbritele otsa vaadates on nende väidetega väga raske nõustuda, kirjutab SEB majandusanalüütik Mihkel Nestor.
Hõbe lõi kirkalt särama ja kipub kullast kasumlikumaks
Kulla väikevend ja vaese mehe kuld hõbe on tänavu kollasest metallist kiiremini kallinenud. Analüütikud toovad välja, et järjepidev puudujääk turul võib hõbeda järgnevatel aastatel kullast isegi eredamalt särama panna.
Kulla väikevend ja vaese mehe kuld hõbe on tänavu kollasest metallist kiiremini kallinenud. Analüütikud toovad välja, et järjepidev puudujääk turul võib hõbeda järgnevatel aastatel kullast isegi eredamalt särama panna.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Kuidas ehitada kriisikindlat ettevõtet: Infortari põhimõtted “Kui Infortari läksin, küsiti, kas lähen pensionile”
Tallinki ja Eesti Gaasi omanik ning lisaks kinnisvaras tegutsev börsiettevõte Infortar on end teadlikult ehitanud firmaks, mis kriiside ajal mitte ei kannata, vaid leiab uusi võimalusi ja kasvab.
Tallinki ja Eesti Gaasi omanik ning lisaks kinnisvaras tegutsev börsiettevõte Infortar on end teadlikult ehitanud firmaks, mis kriiside ajal mitte ei kannata, vaid leiab uusi võimalusi ja kasvab.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Setod protestivad: Koidula piiripunktis ootab sadu veokeid, riik tahab selle aga ööseks sulgeda
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.
Riigi plaan sulgeda Koidula piiripunkt öiseks ajaks on Setomaa vallajuhid tigedaks ajanud, kirjutab Logistikauudised.
Otseülekanne Pärnust: parim juht küsitleb mantlipärijaid
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.
Täna selgub Pärnu juhtimiskonverentsil Eesti parim juht, Äripäeva PRO paketi omanikud saavad välja kuulutamisele eelnevast tippjuhtide aruteluringist osa otselülituse kaudu.