Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kaitseväe logistika strateegia kujundamine erineb eraettevõtete strateegia loomisest

    Kaitseväe logistika strateegia kujundamisel tuleb arvestada eriliste aspektidega võrreldes eraettevõtetega.
    Logistika tähtsus on tänapäeval järjest enam kasvanud. Ettevõtted näevad seda ühe tähtsama konkurentsieelise allikana, kuna logistikast sõltuvad suurel määral kulud ja klienditeeninduse tase. Peale eraettevõtete teostavad logistilisi toiminguid ka mitmed avaliku sektori organisatsioonid, näiteks politsei, piirivalve, tolli- ja maksuamet jmt. Termin ?logistika? ei kuulu spetsiaalselt ei avaliku ega erasektori juurde, logistilise juhtimise põhikontseptsioonid on samad nii era- kui ka avalikus sektoris.
    Vaatamata sellele on avaliku sektori logistikud erinevas olukorras võrreldes erasektori ametivendadega. Kaitseväe logistika strateegia kujundamist mõjutavad peale sõjaliste ning julgeolekualaste aspektide ka mitmed avaliku sektori organisatsioonile omased majanduslikud aspektid. Kaitsevägi peab logistikastrateegia kujundamisel arvestama kolme aspektiga: nõrk seos tarbija rahulolu ja sissetulevate rahavoogude vahel, piirangud teenusepakkuja-tarbija lähenemise kasutamisel ning nõudluse diferentseeritus.
    Nagu enamikus ettevõtetes, välja arvatud logistikateenuse pakkujad, on ka kaitseväes logistikal põhitegevust, peamiselt üksuste tootmist ja operatsioonides osalemist toetav roll. Tulenevalt julgeolekukaalutlustest ja sõjaväespetsiifikast pole kaitseväel võimalik logistikateenust täielikult erasektorist sisse osta. Nii osutab suurt osa logistikateenustest kaitseväe logistikaorganisatsioon, kelle teenuste tarbijaks on kaitseväe üksused koos nendesse kuuluvate sõjaväelastega.
    Erinevalt eraettevõtlusest ei toimu kaitseväe puhul tarbija ja teenuse pakkuja vahel otsest vahetust ? raha teenuse vastu. Kui eraettevõtetel sõltub sissetulev rahavoog suurel määral tarbija ootuste ja soovide rahuldamisest, siis kaitseväe rahastamine sõltub eelkõige kaitseministeeriumi, valitsuse ja Riigikogu poliitilistest prioriteetidest ning nende taotletavast sõjalise võimekuse tasemest.
    Seega ei ole kaitseväe logistikateenuste tarbijate rahulolu organisatsiooni üldeesmärkide täitmise hindamisel ja sissetulevate rahavoogude suuruse seisukohalt sama oluliseks teguriks kui eraettevõtte puhul. Rahulolu logistiliste teenustega arvestatakse eelkõige kaitseväesiseste juhtimis- ja rahastamisotsuste tegemisel.
    Tarbija ja teenusepakkuja lähenemist on avaliku sektori puhul teravalt kritiseerinud Henry Minztberg, kes peab sellist otse erasektorist üle võetud mudelit avaliku sektori jaoks tihti sobimatuks, kuna äriettevõtted tegelevad müügi maksimeerimisega ning tarbija huvid lähevad neile korda peamiselt nii palju, kui need mõjutavad müüki. Mintzberg toob muu hulgas näite hambapasta tootjast, kes üritas oma müüki suurendada, tehes pastatuubile suurema ava ning tootes pikema otsaga hambaharju, ning arvab, et sarnane tegevus ei oleks avalikus sektoris soovitatav. Mintzbergi mõttekäiku jälgides ei ole riigile tervikuna kasulik, kui kaitseväe logistika eesmärk on oma tegevust laiendades püüda maksimeerida oma eelarvet.
    Teine aspekt, mille Mintzberg välja toob, on informatsiooni ebasümmeetria. Kui enamiku eraettevõtete pakutavate kaupade puhul saavad teadlikud tarbijad ohte vältida ning on olemas regulatsioonid tarbijate kaitseks, siis avaliku sektori pakutavate spetsiifiliste teenuste puhul on tarbijatel keeruline välja selgitada oma tegelikud vajadused, kuna teenuse pakkuja tunneb oma teenuse sisu ja mõju paremini.
    Sõjalise riigikaitse, sealhulgas logistiliste teenuste toimivust ja kvaliteeti on rahuajal tavakodanikel objektiivselt keeruline hinnata. Seetõttu peab kaitsevägi eraettevõttest enam arvestama spetsiifiliste eetiliste kohustustega, nagu näiteks läbipaistvuse, tsiviilkontrolli ja põhiseaduse järgimise ja kaitsmise kohustus. Lisaks on kaitseväelastel kohustus oma tegevuses eelkõige silmas pidada riigi kaitsevõimet.
    Kaitseväe logistiliste teenuste nõudlus on rahuajal diferentseeritud ehk suur osa nõudlusest on hästi kontrollitav ja ette planeeritav, kuna varustuse kulutamise ja kasutamise kohta on kaitseväesiseselt sätestatud piirangud. Niimoodi on võimalik tarneahela kulud suhteliselt lihtsalt minimaalseks viia.
    Väiksemat, kuid tundlikumat osa nõudlusest, mis on peamiselt seotud välismissioonidega, ei ole võimalik nii hästi ette planeerida, kuna varustuse kulu on sageli ettearvamatu ja sõltub olukorrast missioonipiirkonnas. Sellise varustuse puhul hoitakse julgeoleku kaalutlustel majanduslikult ebaratsionaalseid varusid, kuna tellimuse täitmata jätmisest või täitmise viibimisest sündiv potentsiaalne kahju on suurem varude kulust.
    Kaitseväe logistikaorganisatsioon ei osale turul teenuse pakkujana, nii on tal piiratud võimalused võita juurde uusi teenuse tarbijaid väljaspool organisatsiooni, mis omakorda piirab tarbijate arvust tulenevat mastaabiefekti.
    Kui eraettevõtluses on otsene seos rahalise edu, turuosa ning klienditeeninduse standardite vahel, siis kaitseväe logistikaorganisatsioonis määratakse tasakaal üldsuse ootuste ja teeninduse taseme vahel poliitiliste otsuste põhjal majanduslike, julgeolukualaste ja sotsiaalsete prioriteetide kohta.
  • Hetkel kuum
Eksperdid: ettevõtjal on lihtsam kaitsta vilepuhujaid laiemalt, kui seadus nõuab
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Nädal Balti börsil lõppes positiivse noodiga
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Konkurentsiameti juht kaotas ametnike 13nda palga: mulle ei mahtunud see pähe
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Riik süstib Hinrikuse ja Tamkivi fondi 10 miljonit riskiraha
SmartCapi Riskikapitalifond osaleb 10 miljoni euro suuruse investeeringuga kogenud asutajate juhitud Plural Fund II 500 miljoni euro suuruses rahastusringis.
SmartCapi Riskikapitalifond osaleb 10 miljoni euro suuruse investeeringuga kogenud asutajate juhitud Plural Fund II 500 miljoni euro suuruses rahastusringis.
Finnair hakkab jälle Tartusse lendama
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.