Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autostumise vastu aitab vaid ühistransport

    Mõistan inimesi, kelles teade ühistranspordi piletite hinnatõusust tuska tekitab. Veel üks lisakulu. Kuid ma tahan, et inimesed enne oma pahameele linnavalitsuse peale valamist mõtleksid veidi, kuidas linn toimib ja milliste niitidega on ta seotud kogu riigi ja seeläbi maailmamajanduse külge.
    Sõidupiletite hinnatõus on eelkõige tingitud diislikütuse kallinemisest, ühissõiduki juhtide palgatõusust ja investeeringutest veeremipargi uuendamisse. Diislikütuse kompenseerimiseks kulub 2006. aasta linnaeelarvest 10,4 miljonit, sõidukijuhtide 10% palgatõusule 20,7 miljonit ning 35 uue autobussi ja 7 trolli liisimiseks 10 miljonit krooni.
    Tallinna ühistranspordi arengukava kohaselt tuleb piletihindade kujundamisel lähtuda eeskätt avaliku liiniveo kuludest. 2006. aastal kasvavad liiniveo kulud 1,6% ja moodustavad 517,4 miljonit krooni. Teatavasti on piletitulu oluliseks liiniveo kulude katteallikaks ja moodustab 2006. aastal sellest 46%. Mis juhtuks, kui me seda ei teeks? Jah, vaevalt pealinna ühistransport kohe kokku kukuks, aga üldine protsess kanduks küll -aina enam sinnapoole. Ometi on ühistranspordi arendamine peamine alternatiiv pealinna autostumisele, millega kaasnevad ummikud, liiklusohtlikud olukorrad, inimeste pahameel.
    Kes sellele vastu vaidleb, võib endale silme ette kuvada pildi suurlinnast, kus inimesed asuvad selleks, et turvaliselt ja närve rikkumata tööle jõuda, teele juba varavalges.
    Ühistranspordi eelisarendamisse kuulub ka 2005. aastal alustatud Tallinna trammiprojekt, mille tasuvusuuring peab muu hulgas näitama, kas nii ulatuslikule ettevõtmisele saab ka Euroopast raha taotleda. See tagaks, et projektist ka asja saab ning seeläbi autostumisest tulenevaid kahjulikke mõjusid vähendab. Samasse ritta läheb ka ühistranspordile eraldi radade märkimine.
    Transpordiameti tegevus on peo peal, sest lisaks piletitele ja parkimisele huvitab tallinlasi ja linna külalisi aina rohkem see, kuidas on liiklus pealinnas korraldatud. Seegi sõltub suuresti rahast. Liiklusteenistuse eelarve on 2006. aastal 16,7 miljonit krooni, sama suur oli see ka mullu.
    Möönan, et oleksin seda valdkonda kureeriva abilinnapeana tahtnud näha siin suuremat numbrit. Paraku on linn tervik ning ühele valdkonnale liiga suure osa võtmine viib tasakaalust välja midagi muud.
    Aga kui raha on vähe, tuleb kasutusele võtta vana äraproovitud retsept: tuleb vaadata, et rahakasutus tõepoolest ratsionaalne oleks. Esmased töövaldkonnad on teada: tuleb tagada fooride töö, joonida tänavad, paigaldada liiklusmärke, teha vajalikud liikluse ümberkorraldused ja mis peamine, tagada liiklusohutus.
    Viimane on aga otseselt seotud liikluskultuuriga ja sellega on lood kehvad - meenutagem viimastel kuudel vöötrajal lastega juhtunud õnnetusi. Tervitan vanavanemate algatust, kes laste hommikuse koolimineku ajal ülekäiguradadel silma peal hoidsid. Linnavõim siin vaevalt üksi midagi ära teeb, vaja on huvigruppide koostööd. Praegust liikluskultuuritust silmas pidades on ilmne vajadus liikluspolitsei järele.
    Liiklusintensiivsus kasvab suisa päevadega ning vaid liikluskorralduslikest vahenditest ei piisa, tuleb kasutada ka tee-ehituslikke vahendeid. Ristmike koormust saab vähendada nende läbilaskevõime tõstmise või ümbersõitude tagamisega.
    Autor: Jaanus Mutli
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.