Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Minister Reiljan võiks vassimise lõpetada

    Nõustun täielikult keskkonnaminister Villu Reiljaniga, et Eesti pole valmis uueks Alambraks. Täpsustan vaid - Eesti all mõistan ma riiki, see tähendab valitsust.
    Ministri arvamusloo see osa, kus ta pakub välja oma meelest ainuõige ja ka õiglase lahenduse, ei vasta üheski osas tõele. Meisterlik mängimine infosulus oleva rahva õiglustundel, eirates tervet mõistust ja majandusseadusi, on tema artikli ning ka kogu nn õlifondi idee tunnusjoon.
    Keskkonnaministeeriumi idee järgi pole naftatransiidi ettevõtetele kehtestatav kohustus mitte maks, vaid tasu. Makse saab kehtestada ainult Riigikogu kindlate kriteeriumide alusel ja kuna idee nende alla ei mahu, siis otsustatigi nimetata seda tasuks.
    Tasude puhul on aga nõue, et nende tasuja peab vastu saama mingi teenuse. Siit tulebki esimene suur arusaamatus - mis teenust hakkavad transiidiettevõtted saama riigilt olukorras, kus nad juba maksavad igasuguseid keskkonnamakse ja -tasusid? Kõik Eestis naftatransiidiga tegelevad ettevõtted on teinud kümnetesse miljonitesse kroonidesse ulatuvaid investeeringuid, lähtudes põhimõttest "saastaja maksab". Eesti transiiditerminalide kasutuses on maailma eesrindlikem tehnoloogia ja iga keskkonnakahju tekkimise puhul saab Muuga, Paljassaare või Paldiski sadamas täpselt määratleda, kus see tekkis ja kes vastutab. Ja terminalid on alati olnud valmis maksma kinni kõik kulud kahjude likvideerimisel.
    Siit järgmine arusaamatus - miks peavad transiiditerminalid maksma kinni kellegi teise poolt põhjustatud keskkonnakahjud? Kas keskkonnaministeeriumi meelest tuleb põhimõtte "saastaja maksab" all mõista hoopis, et maksab see, kellel hetkel on raha? Järgmine arusaamatus on osavasti maskeeritud praktiliste vajaduste taha. Jah, riigil puudub merereostuse tõrje jaoks vajalik tehnika. Ja selle muretsemiseks peab raha tulema riigieelarvest. Kuid minister pakub välja uudse lähenemise - maksku hoopis see, kes põhjustab sellise vajaduse!
    Vaatame, kuhu see põhimõte meid viib. Politseil on vaja uusi autosid, et ajada taga kurikaelu ning jõuda avariipaikadele. Järeldus - autode muretsemise tasu tuleb määrata pättidele ning avariide põhjustajatele. Tuletõrjujad vajavad uut tehnikat, seega tehnika muretsemise tasu tuleb määrata neile, kelle majad ja korterid põlevad.
    Pealegi ei ole sadamaoperaatorid transiidis oleva nafta ega selle produktide omanikud, vaid osutavaid ainult transporditeenuseid. Nafta maailma turuhind ja operaatorite kasum ei sõltu teineteisest.
    Vale on väide, et seaduse "eelnõu osad on läbi arutatud ka laiapõhjalistel valdkondlikel seminaridel erinevate huvirühmadega". Ei Sadamaoperaatorite Liit, Transiidi Assotsiatsioon ega Sadamate Liit pole saanud ühtegi kutset ühelegi vastavale seminarile, rääkimata ametlikest dokumentidest. Selle asemel on ettevõtjaid sihilikult arutelust eemal hoitud.
    Tasu kehtestamise tagajärgede kohta pole tehtud ühtegi majandusuuringut ega -analüüsi. Sadamaoperaatorid just lõpetasid vaidluse ASiga Tallinna Sadam sadamatasude tõstmise üle tõdemusega, et see võib vähendada meie transiidivoogu kolmandiku võrra. Aritmeetika võib aidata ka keskkonnaministeeriumil otsustada, kas on parem saada ühekordselt 150 miljonit krooni või kaotada ASi Tallinna Sadam tuludest üle 300 miljoni krooni kadunud transiidi tõttu.
    Sadamaoperaatoritel on keskkonnaministeeriumile pakkumine: lõpetage vassimine ning istuge lõpuks meiega ühise laua taha, et leida mõistlik lahend.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.