Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Jaeketid dikteerivad tarbijale maitset

    Kodumaine lihatootmine on viimastel aastatel vähenenud. Eestis toodetakse piima keskmiselt 1,5 korda rohkem, liha ja teravilja aga 1/3 vähem, kui tarbitakse. Lihatootmise kasvu ei ole aidanud kergitada ka avanenud, kuid tihe ELi turg: eksport kasvas möödunud aastal vähem kui 1%. Samal ajal kasvab jõudsalt import: möödunud aastal peaaegu kolmandiku võrra.
    Suurimate impordiriikide Taani ja Soome kõrval tõuseb aasta-aastalt Leedu lihatoodete osakaal. Lihasaaduste impordi kasvu on näha ka poelettidelt. Siit tekib küsimus: kui teadlikult kujundavad sortimenti kaubanduskettide ostujuhid? Kas reeglina eelistatakse eestimaist või tehakse otsuseid suuresti hinna ajendil? Tegelikkuses dikteerivad import- ning kodumaise kauba vahekorra just suured jaehiiud, mitte tööstused ega loomakasvatajad.
    Samas süveneb tarbijate hulgas teadmine, et kodumaist kaupa ostes toetatakse Eesti majandust, et seejärel muutub meie kõigi elu paremaks. Tahaks loota, et samamoodi hakkavad mõtlema ka kaupluste sortimendikujundajad. Vähemalt kodumaisel kapitalil põhinevatel kaubanduskettidel peaks jätkuma patriotismi piirduda kodumaise kaubavalikuga.
    Tulevikku silmas pidades läheb kodumaisel kaubal eelkõige raskeks just odavpoodides. Neile poodidele on tähtsaim pakkuda kaupa võimalikult odavalt, muu on teisejärguline. Odavpoodide ja pakutava kauba populaarsus peitub kurvas tõsiasjas, et eestlane on siiani väga hinnatundlik: kolmandik elanikkonnast otsustab alati odavama kauba kasuks, hoolimata kauba päritolumaast, tihti ka kvaliteedist.
    Sellele trendile võib hoogu lisada ka Eesti jaeturule sisenev odavpoodide kett Lidl. Lisaks karmistuvale jaekaubanduse konkurentsile on jäänud märkamata asjaolu, et tegelikult võib Lidli sisenemine turule olla kohalikule tootmisele suurema tähtsusega, kui me arvame. Lidli tavapärane private label'ite (jaeketi oma bränd) osakaal poodide tootevalikus on koguni 80%. Võib eeldada, et kogu private label'ite tootevalikut hakkab Lidl importima Saksamaalt või mujalt, kus nende keti kaupu spetsiaalselt toodetakse. Vastutasuks odavale hinnale peaks eestlane harjuma tundmatute brändide ning võõraste maitsetega. Eesti tootjad peavad aga arvestama turuosa kaotusega.
    Lähinaabrusest võib tuua näite, et alati ei õnnestu ühe skeemi järgi turgudel positsioone võita. Soome liha- ja teiste tööstuste rõõmuks on Lidl hakanud seal võtma kaubavalikusse ka tootjabrände (osakaal juba 40%). Ilmselt ei võtnud soomlased võõraid märke ega tooteid omaks ja kauplemine jäi soiku. Kas Eestis on põhjust loota samasugusele rahvuslikkusele?
    Millised on võtmetegurid, mis tagavad meie põllumajanduse jätkusuutlikkuse, kodumaise toodangu eelistamise tarbija poolt ja kauba müügisoleku poodides? Kas piisab ainult lihatöötlejate ponnistustest - oma tootevaliku parendamisest ja nutikamast turundusest? Või peaks põhivastutus kodumaise kauba edendamise eest lasuma eelkõige riigil? 2005. aasta veebruaris-märtsis Eesti konjunktuuriinstituudi poolt läbi viidud toitumisharjumuste ning ostueelistuste uuring näitas, et kodumaist toodangut eelistab 77% küsitlustele vastanutest. Viimase aastaga on näitaja langenud 10%, mis on suur langus. Uuringust ilmnes, et märkimisväärselt on suurenenud ka tarbijate osa, kes ei pea toidukauba päritolumaad üldse oluliseks (22% sel, 13% eelmisel aastal).
    Riik on seni vähe propageerinud kodumaist kaupa. Meelde tulevad kampaaniad ja hüüdlaused nagu Eelista Eestimaist, Eesti Tunnustatud Maitse, Mahe ja Ehe. Aga edasi? Kas praegune arengukava Eesti Toit on see, mis toob kodumaise toodangu taas eestlaste eelistustesse? Kas see on ka vahend, mis tõstab kodumaise kauba osakaalu jaekaubanduse riiulitel?
  • Hetkel kuum
Aimar Ventsel: pildikesi Moldovast, peidetud vaesusega venelikust riigist „kusagil seal“ “Istun seda jutukest kirjutades Chişinău Moldova rahvusköögi restoranis ...”
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Keskpankurid ajasid USA aktsiad tippudelt taanduma
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Uusi tippe vallutanud peamised USA aktsiaindeksid taandusid neljapäeval kui keskpankurid viitasid baasintressimäära jäämisele kõrgemale tasemele kauemaks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Funderbeami asutaja lahkub tegevjuhi kohalt
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Finnair hakkab jälle Tartusse lendama
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Metsä Group sai Vene äri müüdud
Soome Metsä Group müüs oma Venemaa tütarfirmad kunagisele partnerfirmale ja enam mingit äri seal ei oma, teatas ettevõte börsile.
Soome Metsä Group müüs oma Venemaa tütarfirmad kunagisele partnerfirmale ja enam mingit äri seal ei oma, teatas ettevõte börsile.