Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ostja saab kodutehnika veol end vastutusest priiks osta

    Kodutehnika transportimisel lasub vastutus sellel, kes kaupa veab, kinnitab Electroluxi koduseadmete müügiga tegeleva E-Lux Kodutehnika OÜ juhatjaa Rein Türkson. "Oma transpordiga ostja vastutab ise, kaupluse veoki puhul vastutame meie või kolmandal juhul vastutab veofirma," selgitab ta.
    Kui poest kauba vedamisel läheb ostetu katki kaupluse veokil või kaupluse transporditöötajate süül, saab ostja uue ja samaväärse kauba asemele, räägib Türkson. "Seda pole aga seni juhtunud," lisab ta.
    Türksoni sõnul kirjutab klient iga kauba vedamise lõpus oma kodus alla kauba saatelehele, mis kinnitab kauba kätte saamise. "Mingit eraldi lepingut vedamise jaoks ei sõlmita." Kauba vigastuste õigeaegseks leidmiseks on võimalus teha kast lahti transporditöötaja juuresolekul, lisab ta.
    "Kui mõni mõlk või vigastus leitakse hiljem, tuleks sellest kohe kauplusele teatada ning pärast seda, kui kaupluse spetsialist on vigastuste tekkimises veendunud, saab ostja ka sel juhul uue kauba asemele. Seda siis, kui vigastused on tõesti tekkinud kauba vedamisel," räägib Türkson.
    Tema sõnul vigastatud kauba asendamine ostjale lisakulu ei too, sest see on kaupluse probleem.
    Tellides kauba veo kauplusest, lisandub arvele teatud tasu transpordi eest. Türksoni sõnul maksab kaupluse veoki tellimine Tallinna piires 200 krooni ning Harjumaale 300 krooni. Mujale Eestisse veab Electroluxi kaupa veofirma Bizpak, mille hinnad on määratud vastavalt kauba raskusele, märgib Türkson.
    Samuti oleneb hind vedamise kiirusest ehk kas kaup peab jõudma ostja koju samal või järgmisel päeval.
    Kui klient tellib kauba transpordi poest koju, siis on tal õigus kinnitada kaup ise autosse nii, et see oleks kindlalt kinnitatud, vältimaks transpordi ajal kahjustada saamist.
    OÜ Altef omaniku Aare Laanemetsa sõnul võib klient kauba kinnitamisel abi paluda ka autojuhilt, sest klient ei pruugi osata kaupa kindlalt kinnitada ning autojuht tunneb oma autot ja kinnitusvõimalusi paremini. Kauba transpordi tellimisel OÜst Altef ei ole autojuht kohustatud tassima näiteks korrusmajas kaupa kliendile tuppa, vaid peab tagama kauba transpordi sihtkohta - tuppa tassimine jääb kliendi enda organiseerida.
    Kui klient ei veendu kauba transportimise ohutuses kaubaveol või ei palu seda teha autojuhil, siis jääb kauba kahjustamise puhul vastutavaks klient, kes on nii teenuse tellija kui kauba saaja. Kui klient on omalt poolt teinud kõik, et kaup transportimise ajal ei liiguks ja oleks õigesti kinnitatud, siis on kaubale tekitatud kahjustuse eest vastutav transpordiettevõte.
    OÜ Altef omaniku Aare Laanemetsa sõnul ei ole kliendiga kirjaliku lepingu sõlmimine vajalik, sest ka suusõnaline kokkulepe on lepe. "Aga kui hiljem peaks minema leppe vaidlustamiseks, siis on kirjalik alus alati parem," ütles Laanemets.
    Onoff Eesti kojuveo puhul on kauba transpordi eest vastutav transpordifirma. Kuni kaup on veel kaupluses ning pole transpordifirmale üle antud, vastutab võimalike probleemide puhul kauplus.
    Onoff Eesti tootejuhi Arto Lohki sõnul allkirjastatakse transportijaga üleandmise-vastuvõtu leping, millega läheb vastutus kauba eest üle transpordifirmale.
    Kaup viiakse kauba ostnud kliendile koju ning klient kontrollib enamasti kohe kauba üle ning kinnitab allkirjaga saatelehel, et on kauba kätte saanud. Kui vaatlusel selgub kauba kahjustus, on vastutab selle eest transpordiettevõte.
    "Isegi kui transpordiettevõttel juhtub kliendi kodus kauba mahapanekul õnnetus, siis ka sel juhul vastutab transportija," räägib Lohk.
    Kui kaup käes ja kliendi poolt kontrollitud, on selle eest edasiseks vastutajaks klient, märgib ta. Juhul, kui klient pakib kauba lahti alles hiljem ning märkab siis kahjustusi, on võimalik jõuda kauplusega mõlemaid osapooli rahuldavale kokkuleppele.
    Kauba kojuvedu maksab Onoffi puhul Tallinna piires 130 krooni. Väljaspool Tallinna on hind kokkuleppeline.
    "Võlaõigusseadus paneb paika, et müüja vastutab kauba eest seni, kuni see on ostjale üle antud," ütleb Kodukaupade Gruppi kuuluva Entre Pärnu kaupluse juhataja Ita Sepp. Ta lisab, et seda ka sel juhul, kui juhusliku hävimise ja kahjustumise riski üleminek lepiti kokku hilisemaks ajaks.
    "See tähendab, et kui ostutehing sõlmiti kaupluses näiteks kell kaks päeval ja kauba koju toomine lepiti kokku õhtul kella kaheksaks, vastutab kauba eest ikkagi kauplus."
    Sepa sõnul peab ostjale muuhulgas jääma võimalus asi kohe üle vaadata ja lepingust taganeda, kui see ei vasta eelnevalt kokkulepitud tingimustele ehk siis sellele, et müügihetkel lepiti kokku terve masina ostmine.
    Entre Pärnu kauplus osutab veoteenust ise, kuid kui nad telliksid seda veofirmadelt, siis esitaksid nad kauba viga saamise korral nõude vedajale. "Oleme ju talle sel juhul saatelehe alusel andnud kauba ja tema vastutab kohaletoimetamise eest," selgitab Ita Sepp. Kui aga vedajaga juhtub midagi, milles vedaja süüdi ei jää, peab kahju korvama süüdlane.
    Näiteks, kui vedaja satub liiklusõnnetusse, milles pole süüdi tema, ning koormas olnud kaup saab vigastada, peab kahju korvama õnnetuses süüdi jäänud liikleja.
    +/- Elektroonika jaekaubanduse juht Veiko Poolgas märgib, et müüjana ei võta nad vastutust teleri purunemisel transpordi käigus juhul, kui klient palub tõsta selle kapile, mis aga raskusele vastu ei pea ning koos pildikastiga puruneb.
    Ka selle eest ei võta müüja vastutust endale, kui tarbija palub näiteks transportida kauba korterisse ning toote tuppa viimisel saab kannata põrand või sein.
    "Selles osas võiks tarbija koostööaldis olla ning jälgida, et toas miski kauba toomist ei takistaks," lisab ta.
    +/- Elektroonika kauplused ise kauba kojuveoga ei tegele ning kasutavad OÜ A-Kullermees veoteenust. "Ise küll rooli taga ei ole istunud, aga veoteenusega tegelevatelt juhtidelt kuuleb nii mõndagi," möönab kullerfirma kliendihaldur Hele Mesila, et tegijal juhtub, ja seda eriti libedal ajal.
    Suuremaid õnnetusi tema sõnul õnneks siiski ette pole tulnud ja suurt kahju pole kannatada tulnud. Kui aga veetava kaubaga peaks midagi juhtuma, on abiks kindlustus, märgib Mesila. Lisaks kohustuslikule liikluskindlustusele ja kaskokindlustusele on kõik veosed kaitstud koormakindlustusega. Kui firma autod peaksid sattuma avariisse, mida nad ise ei põhjusta, jääb kahjutasude sissenõudmine kindlustusseltsi tööks.
    Kodutehnika kindlustamine transpordi ajaks kauplusest kliendi koju on küsitav, sest tavaliselt on veetav kaup odav ning kindlustusfirmadel pole mõtet sellega tegeleda.
    ERGO Kindlustuse ASi suhtekorraldusjuhi Hille Karmi sõnul vastutab kodutehnika poest koju transportimise eest see, kes transpordib, ehk siis klient, kauplus või transpordifirma.
    Kui transpordib veoettevõte, oleks põhimõtteliselt võimalik sõlmida veosekindlustus, kuid sellise ühekordse veosekindlustuse sõlmimine oleks kliendile liiga kallis ning seega mõttetu.
    Teine asi on transpordifirma vastutus. Kui veoettevõte teostab tasulist kaubavedu (mida kodumasina raha eest punktist A punkti B toimetamine on), siis vastavalt võlaõigusseadusele kannab ta ka kauba kahjustumise riski eest vastutust kuni hetkeni, mil kaup on saajale üle antud. Kuid selline vastutus on piiratud.
    "Veofirma ei ole kohustatud hüvitama rohkem kui umbes 160 krooni kauba brutokilogrammi - kaup pluss pakend - eest. Elektroonika puhul on seda vähevõitu," ütleb Karm.
    Kindlustusabi OÜ juhi Toivo Voiti sõnul on kindlustatud pigem transpordifirmad ning nende regulaarveod.
    Ühekordseid kojuvedusid ei tasu kindlustada. Voiti sõnul on kindlustuse maksumuse suurusjärk umbes pool protsenti kauba hinnast. Seega oleks näiteks 10 000kroonise teleri puhul kindlustuse maksumus 50 krooni.
    Tihti transpordib klient ise oma kodutehnika koju ning poe vastutus lõppeb kauba väljastamisel laost, märgib Voit.
    Teisalt pakuvad mitmed suured kauplused ja kauplusteketid kliendile teatud ostusummast alates kauba tasuta kojuvedu.
    Näiteks Stockmanni kaubamajast üle 4000kroonise ostu sooritanud püsikliendile transporditakse kaup poe kulul Tallinna linna piires tasuta koju. Sellisel juhul ei pea klient kauba transpordi ja võimaliku kindlustuse pärast muretsema. Kui kaubaga peaks teel poest kliendi juurde ka midagi juhtuma, on vastutus ja kulud poe kanda. Kas kojuvedu kindlustada või mitte, on kliendi otsustada.
    Tõenäosus, et kaupa transportiv auto satub avariisse või süttib sõidu ajal põlema, on kaduvväike, samas ei saa seda kunagi sajaprotsendiliselt välistada. Kui vähegi võimalik, tuleks lasta poel ostetav kodutehnika ka koju transportida. Selliselt talitades on kliendil kõige vähem muresid - ei ole vaja otsida, kes kindlustaks kaubavedu ning millise summa eest.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.