Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autotöösturid jooksevad võidu H2-tehnoloogiale

    Autotöösturid on ammuilma jõudnud kirjutamata kokkuleppele, et sisepõlemismootor on oma olemuselt vana ja iganenud masin, mis põletab suure osa potentsiaalsest energiaressursist lihtsalt niisama tuulde.
    Sisuliselt käib autotööstuses praegu pingeline võidujooks tulevikutehnoloogiale, kusjuures peaauhinnaks on aastakümneid sõidukivalmistajatele tööd pakkuv, ökonoomne ja keskkonda säästev tulevikuautosid käitav tehnoloogia.
    Võistlejateks on selles jooksus vesinikutehnoloogia väljatöötajad, elektriautode arendajad ja teatud mõttes ka pneumosõidukite loojad. Kumb neist enne mõne mõistliku lahenduseni jõuab, on võitja.
    Vesinikupõhiselt käitatavate kütuseelementide kasutuselevõttu pärsib praegu ennekõike seadme juures kasutatavate tehnomaterjalide ja nende valmistamise kõrge hind.
    Kütuste ja määrdeainete magister Raul Ernes tunnistab, et vesinikutehnoloogia on praegu veel niivõrd ebaküps, et otstarbekam on mootorites ikkagi naftat põletada.
    "Iseenesest pole vesiniku enda tootmine tänapäeval enam mingi probleem, selleks on mitmeid meetodeid. Probleem on kogu asja tasuvuses," märgib Ernes. "Kui praegu maksab vesinikuauto kütuseelemendi 1 kW võimsust 5000 eurot (umbes 77 500 krooni - toim.), siis nii tootjatele kui ka potentsiaalsetele kasutajatele oleks vastuvõetav hind 50 eurot (775 krooni) 1 kW. Prognooside kohaselt jõutakse selleni 2015. aastal." Selle kõige eelduseks on uute tehnomaterjalide kasutuselevõtmine.
    Selliseid hindu arvestades maksaks 100 kW kütuseelement praegu üle 7,75 miljoni krooni, kümne aasta pärast aga juba kõigest 77 500 krooni.
    Küllap leiduks vesinikuautodele praegugi maailmas ostjaid ka sellise hinnaga, nende masstootmist piirab aga tõsiasi, et puudub selliste autode käigushoidmiseks vajalik teenindus, alates tanklatest, lõpetades remondi ja hooldusega.
    Saksamaal, kus kehtivad Euroopa ühed kallimad elektrienergia tariifid, on vesiniktehnoloogia arendamise suunas kõige pikemaid samme astutud. Näiteks Berliinis on nii Teboil kui ka Aral avanud kumbki ühe tankla ja ringi sõidab 17 testautot.
    Raul Ernese sõnul on kütuseelemendiga autode puhul täidetud küll nullemissiooni tingimus ja neid saab kiiresti käivitada, aga terve rida probleeme kaalub praegu veel positiivsed aspektid üles.
    "Vesiniku põlemiskiirus on väga suur, see võimaldaks vesiniku kui põleva kütusega lennata lennukiga näiteks Londonist Sydneysse 61 minutiga," iseloomustab Ernes. "Samas puuduvad meil veel tehnoloogiad, kuidas seda energiat rakendada. Proovitud on kõikmõeldavaid asju ja pidevalt otsitakse kasutamiseks võimalikke lahendusi. Näiteks üks võimalus on kasutada põletuskambriks keeraamilisi mootoreid, mis peavad taluma väga suuri temperatuure. Kuid jällegi tähendab see uute tehnomaterjalide väljatöötamist, mis nõuab suuri summasid ning teadlaste meeletuid pingutusi."
    Ühest küljest küll vesinikuenergia poolehoidja, usub Raul Ernes sisimas siiski, et eespool nimetatud võidujooksu võidab akutehnoloogia. See aga ei tähenda vesiniku täielikku mandumist, kuigi areng hakkab toimuma teistes valdkondades, mitte autonduses.
    Nii on juba praegu Euroopas töös kaheksa täielikult vesinikul töötavat allveelaeva. Saksamaal on kindel plaan Hamburg City umbes 150 ha suuruse territooriumi energiavajadus katta vesinikuenergiaga, Islandil võeti riiklikul tasemel juba 1998. aastal vastu otsus vesinikuga agaralt tegelema hakata.
    Ka Eesti teadusasutustele ja ettevõtjatele näeb Ernes vesinikutehnoloogia väljatöötamisel rakendust.
    "Tuleb teha koostööd maailma juhtivate teadusasutustega ja kui midagi kusagil leiutatakse, siis olla õigel ajal valmis kiiresti reageerima," lausub ta. "Näiteks võiks Eestis toota kütuseelemendi membraane või nende komponente, samuti plaatinakattega anoode ja katoode."
    Maailmanimega majandusteadlane Jeremy Rifkin ennustas paari kuu eest, et maailma lahutab aasta-poolteist uue energiaajastu hakust, mil võidukäiku alustab vesinikutehnoloogia. "Inimkond vajab tsivilisatsiooni tuleviku kindlustamiseks strateegiat naftaajastust väljumiseks," toonitab Rifkin. "Vesinikuenergia muudab maailma, nagu muutis aurumootor XIX sajandil ning sisepõlemismootor XX sajandil."
    Meedias on spekuleeritud, et lähema paari aasta jooksul on General Motorsil plaanis vesinikul baseeruv kütuseelement paigaldada ka ühele Hummerile. Eestis Hummereid müüva Premium Motorsi pressiesindaja Rein Reinpõld kinnitab küll kuuldust, kuid jääb selle täitumise suhtes siiski kõhklevale seisukohale. Vähemasti kahtleb ta, et see lähema paari aasta jooksul juhtuda võiks.
    "Ega lõpuks pääse alternatiivkütustest keegi, aga praegu on vesinikuauto ikka rohkem selline iluprojekt." tõdeb Reinpõld. "Näiteks mis juhtub siis, kui selline auto on järelturul? Kui liising ja garantii on möödas, kas leidub siis inimest, kes sooviks seda osta ja hakata megasuuri remondiarveid maksma?" Reinpõllu sõnul poleks ilmselt probleem ka vesinikutanklate keti rajamine, aga et seda pole siiani tehtud, ju siis pole asi kasulik.
    Euroopa autokontsern BMW on välja arendanud vesinikul sõitva 7. seeria luksusauto.
    Arvatavasti on need autod esmalt suhteliselt kallid, sest uue tehnoloogiaga saab ju hinda tõsta, kuigi loogiliselt peaks hind langema. Kuid kõrge hind peaks olema ajutine nähtus - kui konkurendid hinna alla löövad, peaksid ka BMW uued vesinikuautod odavnema. Põhjuseks on kahtlemata odavamad tehnoloogiad. Aastal 2000 toimunud Sydney olümpiamaratonil nägid nii meeste kui ka naiste maratonijoooksust osavõtjad erutavat pilti tulevikust. Auto, mis juhtis neid 42kilomeetrisel ringil, nägi välja nagu tavaline pereauto, kuid vaade oli petlik. Kui auto vaikselt edasi liugles, ei eritanud ta mingit haisu ega kasvuhoonegaase - ainult pisut veeauru.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.