Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Dodge Dart Swinger - tõeline ameeriklane

    Ahto Voip ostis oma General Lee oranži Dodge Dart Swingeri 2004. aasta südatalvel Soomest ühelt Espoo automüügiplatsilt. Mehe sõnul sõitis ta sealt enne mitu päeva mööda ning tavaliste eurooplaste ja jaapanlaste vahelt jäi lumehunniku alt silma oranž kaunitar. Pärast mitut möödasõitmist astus mees lõpuks müügiplatsile ja uuris autot lähemalt. Dodge kohe vabast tahtest käima ei läinud ning müügimeeste sõnul oli tegemist kerge süüteveaga. Tegelikkus oli muidugi ka see, et tegu oli südatalvega ja auto kaevati just välja lumehangest.
    Ülihea hind pani Ahto aga tõsiselt mõtteid keerutama, kuidas triibuline muskelauto oma õuele veeretada. Hinda mees ei varja ja nimetab, et küsiti 4000 eurot. Müügimees oli veel lisanud, et hind tõepoolest hea, kuid kui kohe osta ei saa, siis tule kevadel tagasi, hind siis juba küll paar tuhat eurot krõbedam.
    Eesti mees läks valjult põksuval südamel koju, tuhlas pisut sukasääres ning käis müts pihus ka pangast läbi. Tulemuseks oli see, et tehti kiire kõne automüüjatele ja kästi kaunitar käima panna, sest selle uus õnnelik omanik on rahaga teel.
    Ahto väitel oli masin teda müügiplatsil, mootor rõõmsalt tuksumas, juba ootamas. Läbi talviste Soome tänavate järgnes kerge kelgutamine oma kohalikku koju. Mees oli ostuga rahul: auto kere oli suhteliselt korralik ja tehnika osa oli eelmine omanik tõsiselt arendanud. Arvatavasti oli too tahtnud autot kiirendusvõistluste tarbeks ehitada ja sestap on mootor ka "pisut" järeleaitamistunde saanud. Ahto on püüdnud ka eelmise omanikuga kontakti saada, kuid ise puhtalt soome keelt rääkiv mees lihtsalt ei saanud aru, mida soomlane teisel pool toru halises. Ahto küll vannub, et üritab veel ja küll tuleb ka soomlasel selgemaid hetki, kus maakeel suhu tagasi tuleb.
    Esialgsete ülevaatuste kohaselt on ümber ehitatud kogu mootorisisu ning lisaks veel süüde, sisse- ja väljalase. Sisselaske komponendid on pärit tuntud Ameerika autode juppide tootjalt Holley. Nukkvõll on Crane Camsi 285kraadine. Süüde on asendatud kangema Acceli omaga. Väljalaskes on originaalkollektorid asendatud torukollektoritega ja Ahto enda sõnul jooksevad otsast lõpuni parajad vihmaveetoru mõõtu summutid. Lisatud on ka käigukasti nn shift kit.
    Auto ajaloost on teada, et 1973. aastal müüdi ta uuena Soome. Sellest ka see, et spidomeeter ei ole mitte miilides, vaid näitab euroopalikult kilomeetreid tunni kohta. Algselt kuuesilindrilise ridamootoriga masin on ametlikult ümber ehitatud ning pisike mootor USA rauale kohaselt asendatud 5,9-liitrise V8 mootoriga aastal 1988. Praegugi kapoti all olev mootor on Dodge'i märgile kohane 360kuuptolline Mopar. Peab lisama, et kapotialune pole ka välimuse suhtes puutumata jäetud, vaid on kaunistatud nn dress-up-komplektiga. Viimane tähendab kroomitud klapikambri kaasi, nende kinniteid ja läikivat õhupuhastit.
    Küsimusele, mille tarbeks Ahto endale sellise sõiduki soetas, kas spordiks või niisama seiklemiseks, tuleb kiire vastus, et eks ikka spordiks. Pärast pisikest pausi lisab mees, et samas tahaks auto jätta praegusesse seisukorda, nii et mingeid ulmelisi aegu kiirendusradadel ta sõita ei kavatse, vaid tahab lihtsalt osaleda rahvaklassis ehk bracket'is. Põhjuseks see, et tahaks ikka natuke masinaga tänavatel ka poosetada, kuid väga kiire auto peab vastama reeglitele, mille täitmine autot enam tänavakõlbulikuna ei tunnista.
    Kust mehel üldse selliste masinate vastu huvi? Ahto nimetab, et kunagi sai bändi tehtud ja seal viljeletud muusika oli juba selline, mille juurde taolised autod kuulusid. Mees küll korra mainib, et ehk oleks hing midagi veel ägedamat igatsenud, kuid kordagi pole auto ostu ja muu jutu juures hääles kosta kahetsusenooti - olgem ausad, triibulise Dodge Dart Swingeri nägemine paneb südame kiiremini tuksuma ka kõige asjatundmatumal inimesel.
    Eelmisel aastal osales Ahto ka ühel kiirendusüritusel, kuid seal just kõige paremini ei läinud. Lootusekiired päästis valla 20 aastat Moparitega tegelenud soomlane Veli-Pekka Piikkilä, kes asjaolude sunnil autot enne ajakirjaniku saabumist külastas. Nimelt ei tahtnud kaunitar sel kevadel jälle käivituda ning soomlane tuli süütejama lahendama. N-ö jama lahenes viieteist minutiga, kui V8-nimeline suur süda jälle tuksuma hakkas. Soomlane palus korraks ühte proovisõitu. Sellest naastes teatas ta midagi huvitavat - kuulge, härrased, teie auto ei saa piisavalt kütet kätte. Pärast karburaatori lähemat uurimist teatas mees, et arvatavasti on eelmine omanik suured düüsid enne müümist eemaldanud ja seepärast on autol praegu circa sada hobujõudu puudu. Soomlane soovitas kiiremas korras osta 60eurone komplekt düüse ja kohe paigaldada praegustest kolm korda suuremad. See peaks mootorisse tõsise elu tagasi tooma ja auto ka võistlustel ülikiirelt liikuma panema.
    Ahto vaatab igatahes lootusrikkalt tulevikku. Kõigepealt tahab ta alla panna blokeeruva diferentsiaali ja loomulikult suured düüsid karburaatorisse. Siis peaks nägema, mida see Mopari jõutehas kapoti all tegelikult suudab.
    Mainimata jäi veel üks oluline asi - selle auto hääl. Dodge'is pole stereot ja seda sel lihtsal põhjusel, et seda lihtsalt ei kuuleks. Pealegi ei suudaks üksi stereo mängida väärilist muusikat summutitest väljuvale V8 müdinale, mis tõstab ihukarvad püsti ning sunnib iga mehepoja arglikul pilgul suurte mootoritega autode müügikuulutusi piidlema.
    Fotod: Tanel Murd
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
ExxonMobile ja Chevroni tulud põrutavad allamäge
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Naftahiiglased Chevron (CVX) ja ExxonMobil (XOM) teatasid esimese kvartali kasumite langusest, mida mõjutasid madalamad maagaasi hinnad ja väiksemad rafineerimise marginaalid.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.