Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Volli - Eesti parim õpilasfirma 2006
Kolmapäeval selgitati Tartu ülikooli Narva kolledžis välja parimatest parim õpilasfirma. Parimaks osutus mahlapakkidest rahakotte valmistav õpilasfirma Volli.
Õpilasfirmasse Volli kuulub kolm Tallinna 21. kooli õpilast: 10. klassi õpilane, firma tegevjuht Sander Saar ning 11. klassi õpilased, finantsdirektor Ennika-Anneli Võrk ja arendusdirektor Regina Soop.
"Ma arvan, et alles homme jõuab selle võidu tähendus tegelikult kohale. Tuli välja, et kogu nähtuvd vaev tasus end igati ära," rõõmustas ÕF Volli arendusdirektor Regina Soop. Tegevdirektor Sander Saare sõnul on võistlustel ja messidel näha ainult väikene osa kogu tööst õpilasfirmaga. "On olnud magamata öid, sest head ideed tulid tihtilugu viimasel hetkel. Muidugi oli vaja need ruttu realiseerida," räägib Saar.
Volli kogub kokku tühjad mahlapakid, millest meisterdatakse kolme erineva suurusega rahakotid. Koolikaaslastega on neil kokkulepe, et tühjad mahlapakid tuuakse kodust kooli ülesseatud kasti.
Koostööd tehakse kooli söökla ja mõne linna kohvikuga, kes hoiavad tühjad mahlapakid alles. See võimaldab hoida tootmiskulusid madalad.
Volli osales ka Horvaatias toimunud laadal, kust saadi välisriikidest kontakte edasiseks. Äsja saabus tellimus Hollandi ettevõttelt, kes soovis osta 60 Vollit ehk mahlapakist rahakotti. Algul müüdi Eesti laatadel rahakotte 15 krooniga ning kaup läks väga hästi. Siis tõsteti hinda viie krooni võrra, kuid huvilised püsisid.
Noored äriinimesed saavad augusti algul võistelda teiste Euroopa riikide parimate õpilasfirmadega. Õpilasfirmade võistlus "Junior Achievement - Young Enterprice Europe" toimub sel aastal Šveitsis.
Omavahel võtavad mõõtu umbes 25 riigi esindajad. "Kuigi olime Eesti võistlusel edukad, peame siiski andma Šveitsis endast kõik, sest ka teised õpilasfirmad on oma riigi parimad," räägib tegevdirektor Sander Saar.
Toote arengu ja püsimajäämise eesmärgil otsustas firma juhtkond taotleda rahakoti kõigile kolmele mudelile tööstusdisainilahendi kaitset.
Õigused hakkasid kehtima 11. novembril 2005. Lõplik avalikustamine toimub 15. mail. Kaitset taotledes saadi äriline kogemus, loodetavasti tasub see ennast ära. Kaitse kehtib ainult pahatahtlikul kopeerimisel. See ei välista inimese võimalust teha rahakott isiklikuks kasutamiseks, sest eesmärgiks on viia taaskasutamise idee kõikide inimesteni.
Firma alustamiseks müüsid noored aktsiaid saja krooni väärtuses. Kõik aktsiad ostsid firma asutajad - Regina Soop, Ennika-Anneli Võrk ja Sander Saar.
Aktsiaid kolmandatele isikutele ei müüdud, kuna see oleks oluliselt vähendanud nende osa kasumist. Vahearuande tegemise hetkel oli müüdud 420 rahakotti ning sõlmitud kuus koostööpaketti.
Konkursi "Parim õpilasfirma 2006" finaal toimus kolmapäeval Narvas. Õpilasfirmade tase oli ootamatult kõrge.
Seekordne õpilasfirmade võistlus toimus 11. korda. Lõppvõistlusele valiti saja tegutseva õpilasfirma seast aruannete põhjal välja 13 parimat. Päev algas müügistendide üles panemisega, mida hindas 11-liikmeline žürii. Küsitlusvoorus oli kohtunikel võimalus õpilasfirmadega lähemalt tutvuda ja neid küsitleda.
Ei ole halbu õpilasfirmasid - kui firmal läheb majanduslikult kehvasti, siis saadud kogemusest tuleb õppida. "Oluline on, mida noored õppisid firma tegevusest ning kuidas seda saaks tulevikus ära kasutada," selgitab korraldaja Junior Achievement Eesti juhataja Epp Vodja. Tema sõnul on tänavune konkurents väga suur, firmad on kõik tugevad.
Lõppvõistlusele jõudnud firmadest on mõned pärit koolist, kus varem õpilasfirmat tegutsenud pole. "Neil pole oma koolis eeskuju. Aga nad on väga hästi hakkama saanud," seletab Vodja.
Pirgu Arenduskeskuse finantsjuht ja žürii esimees Enel-Eha Ristkoki sõnul oli sel aastal tihe rebimine esimese ja teise ning kolmanda ja neljanda kohtade vahel. Vaidlused žüriis on loomulikud ning otsusele jõuti kergemini kui mullu.
"Võitja puhul sai ehk määravaks meeskonna ühtsus ning innovatiivsus," seletas Ristkok. Tugevaks plussiks oli Volli sõnum - olla keskkonnasäästlikumad. Ristkok leiab, et kõik firmaideed olid suurepärased. ÕF Vollil oli Ristkoki sõnul ka kõige korrektsem aruanne.
Žürii esimees ostis ka endagi lastele Volli rahakotid. "Ehk paneb see neid mõtlema keskkonnasäästlikkusele või annab mõne äriidee tulevikuks," lisas ta.
Žüriiliige ja Mobi Solutionsi juhatuse liige Rain Rannu hindas õpilasfirmades eristumist teiste seast ning kui ühtne on meeskond. Oluline on, kas firma suudaks seda ideed õpilasfirma tasandilt edasi arendada ja mõelda tuleviku peale. "Endistest õpilasfirmadest on praegu tuntud ainult need, kel on olnud hea idee ja tahe arendada see päris firmaks," ütles Rannu.