Estonian Air on turvaline ja edukas lennufirma

Mart Relve 16. mai 2006, 00:00

Estonian Airi tabanud süüdistuste hulgas on kõige vastutustundetum seada kahtluse alla lennufirma turvalisus. Maailmas on sadu lennufirmasid, kuid vaid väiksemal osal neist on täna kehtivatest rangeim, IOSA lennuohutuse sertifikaat. Estonian Air oli 34. lennufirma maailmas, kes selle omanikuks sai.

Lennundusettevõtete turvalisust auditeeritakse iga-aastaselt ning ranged hoolduseeskirjad on sätestatud ka lennukitootja poolt. Lisaks tavapärasele hooldusele ning igaöisele kontrollile tehakse põhjalik lisakontroll iga vähimagi kahtluse puhul.

On kirjutamata seaduseks, et lennufirmade lennuohutuse taset rünnatakse vaid siis, kui selleks on erakordne põhjus. Ühtegi sellist põhjust Estonian Airi puhul ei ole olnud. Suur osa hilinemistest, mis peamise kriitika esile on kutsunud, on olnud tingitud just täiendavast tehnilisest kontrollist, et tagada reisijate ohutus.

Samuti ei ole lennundussektoris võimalik lennuohutuse arvel kokku hoida ühtegi krooni. Kõik on viimse detailini paika pandud. Iga samm dokumenteeritakse ning kõigest antakse aru nii lennukitootjale, kohalikule lennuametile kui ka lennuki omanikule. Seetõttu pean meie ajakirjanduse ründeid Estonian Airi turvalisusele vastutustundetuks ja faktidel mittepõhinevaks.

Estonian Air on olnud üks stabiilsemaid ja edukamaid lennufirmasid maailmas. Oleme küll väike, kuid pidevalt reisijaid juurde võitnud ning ka lennunduse kriisiaastatel end kasumlikult majandada suutnud firma. Oma koduturul oleme hoolimata tihenenud konkurentsist säilitanud enam kui 40%-lise turuosa. Selle aasta esimeses kvartalis oleme suutnud oma turuosa hoida ning aprillis kasvas meie reisijate arv turu kasvust kiiremini.

Meie jaoks on efektiivse majandamise esimeseks eelduseks leida need sihtkohad, kuhu tahab lennata piisavalt palju inimesi, et sellel suunal oleks mõistlik pidada regulaarset liini. Eesti-suuruse turu juures saab taolised kohad üles lugeda kahe käe näppudel. Samas lendab Estonian Air täna 17 sihtkohta. Iga uue liini avamisel tuleb meil nõudlust nii ette aimata kui ka juurde luua. Näiteks Dubrovniku turismistatistika kinnitab, et mullu külastas seda linna vaid 391 Eestist tulnud külalist. Oma uuel liinil loodame aga ainuüksi sel suvel müüa kuni 10 000 piletit.

Paraku tuleb tunnistada, et soov uute sihtkohtade pakkumisega haaret laiendada alati ei täitu. Manchesteri ja Dublini puhul ei suutnud me piisaval hulgal nõudlust tekitada ning olime sunnitud nende liinidega lõpetama. Nagu igas teises valdkonnas, nii tuleb ka lennunduses vabaneda kahjumlikest toodetest ja teha rohkem tööd kasumlike leidmise ja arendamisega.

Vaatamata tihenenud konkurentsile on teised Tallinna lendajad toonud turule vaid mõne üksiku uue sihtkoha. Turu arendaja riskid on üksnes Estonian Airi kanda.

On väidetud, et viis lennukit on Estonian Airi jaoks liiga vähe. Esmalt pakuvad vaatlejad, et kuues võiks olla varulennuk puhuks, kui üks lennuk erakorralisse kontrolli peab minema.

Majandusinimesed mõistavad, mida tähendaks ettevõttele ligi kuuendik jõude seisvat põhivara. Ei ehita ka ükski ajaleht endale varutrükikoda puhuks, kui vahel harva tehniline viperus lehe ilmumist peaks pidurdama. Paluda klientidel taoline reserv piletihinnas kinni maksta oleks reisijate suhtes ebaõiglane ja konkurentsi tingimustes enesetapp. Tagatipuks ei hoiaks see ära iga hilinemist, sest näiteks Pariisi lennuväljal täiendavasse kontrolli saadetava lennuki n-ö varulennukiga asendamine ei oleks kliendile mingi ajavõit.

Teine oletus aga väidab, et Estonian Airi senist lennuplaani ei suudetagi viie lennukiga ära teenindada. Sellega nõustun sedavõrd, et meie suveplaanid olid seatud ootusele soetada kuues lennuk. Paraku see plaan ebaõnnestus, kuna sobivat lennukit ei õnnestunud leida. Samas oleme kehtiva lennuplaani täitmiseks ajutiselt kuuenda lennuki rentinud ning muudatused lennuplaanis aegsasti välja kuulutanud.

Kolmandaks, meile heidetakse ette, et oleme kasvatanud lendude ja reisijate hulka, kuid ei ole lisanud lennukeid. Meie lennukite keskmine lennutundide arv päevas - 10,2 tundi - on normaalne. Me ei pigista oma lennukitest viimast. Samal ajal unustavad kritiseerijad, et ka meie lennukipark on arenenud ning Fokkerite asemele on tulnud Boeingud. Boeing 737-500 on kiirem, töökindlam, kaks ja pool korda suurem. See ongi andnud meile võimaluse tõsta lendude, lennutundide ning reisijate arvu, kuigi lennukite arv ei ole muutunud.

Mis puudutab lendude toimumise stabiilsust, siis oli Estonian Airi lendude toimumise protsent mullu 99,5. Maailma lennunduses loetakse väga kõrgeks juba 98%. Meie konkurentidel jääb Tallinna liinil lende ära pigem tihemini, kuid meie jääme oma koduturul suurimatena kõige paremini silma.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing