Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Juhtide hoiakut ühekordse koolitusega ei muuda
Tööturul toimuvad muutused - töötajate ülesostmine, kiiresti kasvavad palgad ning raskused heade spetsialistide leidmisel - sunnivad ettevõtteid panustama motivatsioonipakettide laiendamisse.
Traditsiooniliselt on motivatsioonipaketid suunatud töötulemuste tunnustamisele. Samas on järjest olulisem lojaalsete töötajate hoidmine ettevõttes ja uute tulijate juurdemeelitamine.
Kogenud töötaja asendamine uue inimesega on kulukas. Peale otseste kulude, nagu lahkumishüvitis (kui seda makstakse), värbamiskulud, uue töötaja väljaõpe ja vahel ka ületuleku boonus, tuleb arvestada veel kaudsete kuludega - kaotatud tellimused ja kliendid, kaastöötajate häiritus ja uue töötaja madalam jõudlus.
Corporate Leadership Councili kalkulaatori andmetel maksab ühe töötaja asendamine ettevõttele 4-12 keskmist kuupalka. Mida rohkem vahetuvad kõrgemapalgalised juhid ja võtmespetsialistid, seda suurem on kulu.
Self II poolt kevadel läbi viidud uuringu andmetel on meie organisatsioonides motivatsioonipaketid küllaltki ulatuslikud, alates tulemustasudest ja aktsiaoptsioonidest kuni peretoetuste ja huvitegevuste toetamiseni.
Arengud on eelkõige suunatud töötajate enesearenduse soodustamisele, töö- ja isikliku aja parema tasakaalu toetamisele ning pereelu väärtustamisele.
Siiski peitub personalijuhtide hinnangul peamine arenguruum mitte niivõrd lisarahas kui juhtimisstiilis ehk siis juhtides endis. Selles, mida nad teevad ja ei tee igapäevases suhtlemises oma alluvatega.
Töötaja tunnustamine hea sõnaga, regulaarse tagasiside, töötaja arengu toetamine, inimeste informeerimine ja ärakuulamine on tegurid, mis ei maksa palju, kuid võivad innustada rohkem kui raha.
Rahaga harjub, juhi tunnustus aga motiveerib jätkuvalt. Siiski rakendatakse motiveerivat juhtimisstiili üllatavalt vähe. Ja põhjuseks ei ole kindlasti mitte meie juhtide teadmatus ja oskamatus.
Võidavad ettevõtted, kes esimestena panustavad oma juhtide hoiakute ja väärtushinnangute arendamisse.
See aga eeldab lühiajaliste juhtimiskoolituste asendamist paariaastaste arendusprogrammidega, kus koolitused, seminarid ja konverentsid on kombineeritud juhtide regulaarse tagasisidestamisega, kirjanduse läbitöötamise ja personaalse juhendamisega.
Sellised programmid tunduvad küll esmapilgul kallid, kuid sääst, mida ettevõte saab ainuüksi personali voolavuse vähendamisest, on kordades suurem.
Autor: Kristel Jalak