Pühapäev 11. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Mehed, kes kujundavad Keskerakonna maine

Koit Brinkmann 31. mai 2006, 00:00

Täna 56seks saava Edgar Savisaare juhitav Keskerakond on olnud neile BMWsid armastavatele meestele kullauk. Kümneaastane koostöö on toonud rikkaliku tasu ning samal ajal on Keskerakond tänuväärne klient, kellele uusi, vahel ka eetika- ja seadusepiire ületavaid ideid maha müüa.

Valimiskampaaniate aruannete järgi on Idea saanud Keskerakonnalt aastate jooksul ligi 35 miljonit krooni kampaaniate raha. Valimistulemus ehk Keskerakonna võim Tallinnas on toonud reklaamibüroole veel 3-4 miljonit krooni lepingutest linnaasutustega.

Idea ideoloog Paavo Pettai kinnitab head koostööd: "Keskerakonna usaldus on meie suhtes aastatega üha kasvanud. Võib ka öelda, et see on töö ja tulemustega välja teenitud."

Tõelise kuulsuse, mõnede arvates ka kurikuulsuse, tõi Ideale eelmisel sügisel K-kohukeste reklaamikampaania. Täna on Ideaga seotult pooleli kriminaaluurimine, millega kontrollitakse, kas reklaami näol võttis Keskerakond vastu varjatud annetuse. Samuti on pooleli kohtuvaidlus väärteos, kus politsei trahvis neid poliitilise välireklaami piirangute rikkumise eest.

Eiknerist ja Pettaist rääkimine ei jäta reklaamivaldkonnas kedagi ükskõikseks. Eesti Reklaamiagentuuride Liidu presidendi Rein Iida sõnul on Idea omanikud tublid mehed, kes on reklaamimaailmas tuntud just Keskerakonna esindajatena.

Eelmisest töökohast reklaamiagentuuris United kümne aasta eest lahkudes võtsid Eikner ja Pettai kaasa kolm suurt klienti.

Turundus- ja kommunikatsioonibüroo AS Brümmel Kanepi Pirita üks omanikest Priit Pirita, endine Unitedi üks omanikest, ei soovi kümne aasta tagust lahkuminekut meenutada. Küll ütleb ta, et mehed olid pühendunud töötajad. "Raha teha nad oskavad, Pettai on ideoloog ning Eikner on rohkem raamatupidaja tüüpi," sõnab ta.

Vastates küsimusele Idea ning Keskerakonna suhete kohta, valib Pirita sõnu: "Linna peal levivad kuuldused, et paljud kliendid ei taha ühte teatud reklaamifirmasse minna…" Tema arvates ei ole Keskerakonna edukate kampaaniate taga mitte niivõrd reklaamifirma tugevus, kuivõrd klient, kes laseb endaga teha selliseid asju.

"Küll ka K-kohukeste teemal selgub tõde aja jooksul. Mäletan, kuidas enne eelmisi valimisi rääkisid mitmed poliitikud, et Keskerakond tuleb poliitilise välireklaami keelu ajal välja tugeva kampaaniaga," räägib Tallinna linnavolikogu Isamaaliidu fraktsiooni esimees Toomas Tõniste.

Tõniste, kes tänu purjetamisele tunneb Pettaid pikki aastaid, iseloomustab teda kui väga töökat ja aktiivset inimest, kellel on kõva võitlejahing - alati tahab ta parim olla. "Arvan, et Keskerakonnal on vedanud, et ta temaga koostööd teeb," sõnab Tõniste, kelle sõnul pole Pettai ajanappusele vaatamata purjetamist jätnud.

Riigikogu põhiseaduskomisjoni aseesimees, keskerakondlane Evelyn Sepp oli kunagises Tallinna Spordiinternaatkoolis Eikneri klassiõde. Tema arvates on Mark ja Paavo inimestena meeldivad ning oma asjades veendunud ja hasartsed. "Ideaga ühistöös väljatöötatud kampaaniad on olnud enamjaolt edukad ja õnnestunud," kiidab Sepp koostööd.

Viimsi vallavanemal Urmas Arumäel on Eiknerist aastate tagant aga hoopis teistsugune mälestus seoses ühe maksupettuselooga, milles Eikner tunnistajana üle kuulati. Arumäe, kes toona oli süüdistatava Meelis Siidirätsepa advokaat, räägib, et talle jäi Eiknerist mulje kui sahkerdajast. "Eks K-kohukeste kampaania oli sama käekirjaga tehtud," lisab ta.

Reklaamifirma Zavod OÜ juht Marek Reinaas tunnistab, et aeg-ajalt teevad mõned reklaamifirmad kliendi heaolu nimel ükskõik mida. Tema arvates oli K-kohukese kampaania Idea jaoks tööõnnetus, mida tagantjärele püütakse PRiga siluda. "K-kohukese asjas on näha ka ärategemise vaimu - teie keelate, aga meie teeme ikkagi ära," iseloomustab kampaaniat Reinaas.

Idea raamatupidajaks nimetatud Mark Eikneri vastustest küsimustele saab lugeda, et tema arvates tõestab Idea töö taset asjaolu, et Keskerakonna kampaania valiti Turundusteo finalistide hulka. Tõsi küll, see oli juba aastal 1999.

"Kohukese reklaam oli seaduslik, millekohase otsuse tegi ka kohus, ja ka väga edukas. Toode müüb ka täna väga hästi ja on vallutamas kogu Balti turgu," teatab Mark Eikner, kampaania korraldanud Idea omanik.

Jutte K-kohukese vallutusretkest Baltimaade turgudel ei tasu liiga tõsiselt võtta. ASi Kohuke müügijuht Jüri Kambura ütleb, et K-kohukest Leedus ei müüda, küll müüakse seda Lätis ning isegi rohkemates kauplustes kui Eestis.

"Pole kuulnudki sellisest kohukeset…" on aga Karumsi kohukeste tootja ASi Rigas Piensaimnieksi peadirektor Arvids Puisha üllatunud, kui küsin K-kohukese positsiooni kohta Läti turul. Siis otsib ta ette turu-uuringute tulemused ning pika otsimise järel leiabki: "Kohuke K…2protsendiline turuosa!"

Kambura loetles, et K-kohukest võib Eestis leida Comarketist, Stockmannist ja Tallinna Kaubamajast, samuti ostavad seda mõned hulgifirmad. Comarketi nõukogu esimehe Jüri Vipsi sõnul müüb K-kohuke neil hästi, aga eks lärmi on selle ümber ka palju tehtud.

Selveri ostu- ja turundusjuht Iivi Saar on vastupidisel arvamusel. Tema sõnul pole klientide soovi K-kohukese vastu absoluutselt näha, mistõttu nad seda ka ei müü.

Eelmise aasta septembris, poliitilise välisreklaami keelu ajal, ilmusid üle Eesti tänavatele plakatid, millel rohelisel taustal suur K-täht ning selle juures tekstid "Igaühele!" või "Hoolib!".

Keskerakonna tunnus on K-täht ristikheinalehega rohelisel taustal ning erakonna eelmiste valimiste valimisloosung oli "Igaühe eest".

Reklaamifirma Kontuur LB OÜ juhatuse esimehe Jane Oblikase arvates sündis K-kohukese idee ilmselt sellest, et reklaampinnad olid broneeritud ning kui suvel seadusemuudatusega poliitiline välireklaam keelati, oli vaja kiiresti midagi asemele panna.

Tänaseks on K-Kohukese juhtumis kolm olulisemat sündmust. Märtsis tühistas Harju maakohus K-kohukese reklaami teinud reklaamifirmale Idea AD tarbijakaitseameti poolt määratud 25 000 krooni suuruse trahvi. Kohtu seletuskirja järgi oleks tarbijakaitseamet pidanud eksitava reklaami korral välja selgitama, kes Idea töötajatest konkreetselt kujundas kõnealuse reklaami ning kas see oli aktsiaseltsi juhtivtöötaja.

Riigiprokuratuur alustas detsembris kriminaalmenetluse, et kontrollida, kas K-kohukese reklaami näol võttis Keskerakond vastu varjatud annetuse. Jaanuaris korraldas kaitsepolitsei läbiotsimise toidutööstur Oliver Kruuda osalusega kohukesefirmas AS Kohuke ning Idea AD kontoris. Kriminaalmenetlus jätkub.

Nädalapäevad tagasi arutas Harju maakohus Idea ja Media Planning Groupi väärtegu poliitilisele välireklaami piirangute rikkumise eest. Politsei väärteoprotokolli kohaselt oli eelmise aasta 4. oktoobril Estonia pst 10 juures tänavavalgustuspostil kaks K-kohukese välireklaami. Protokollis öeldi, et reklaamid on samastatavad kohalike omavalitsuste valimistel osaleva Eesti Keskerakonnaga ja esitatud aktiivse agitatsiooni ajal, mil poliitiline välireklaam oli keelatud. Järgmine istung on 6. juunil.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 16:02
Otsi:

Ava täpsem otsing