Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Häid lambaid mahub palju või ei mahu…
Usutledes mitmeid koolitusfirmade esindajaid, jääb üsna üheselt kõlama arvamus, et koolitusfirmasid või koolitajaid on liiga palju, täpsemalt - neid on palju, kuid eristuvad üksteisest vähe. Klient on segaduses ning kuigi valikuvõimalus on suur, on pahatihti raske leida organisatsioonile mõnda uut, omapärast või senikogematut koolitust.
Vaid suurfirmadel, kus on loomulikult rohkem panustatud personaliosakondadele, on aastate jooksul väljakujunenud oma kindlad, järeleproovitud ning usaldusväärsed koolituspartnerid.
Väikestele või keskmistele firmadele võib koolitaja valik aga kõvaks pähkliks osutuda. Mis rääkida veel üksikisikust, kes tahab endale ise sobiva koolituse otsida.
Ainuüksi interneti otsinguportaalis neti.ee on üles riputatud üle 110 koolitusega tegeleva asutuse või üksiktegija koduleheküljed. Ka telefonikataloogidest torkab silma mitmele leheküljele kokku pressitud koolitusfirmade või koolitajate kontaktide nimistu.
Koolitusfirmade esindajad ise on võimalikuks lahenduseks väljapakkunud koolitajate ühinemised.
Äripäev nõustub selliste seisukohtadega, mille järgi aitaksid koolitajate või koolitusfirmade ühinemised turgu korrastada ning tõstaks oluliselt teenuse kvaliteeti. Just kvaliteedi ebaühtlust on ka koolitusfirmade esindajad pidanud üheks peamiseks miinuseks, mida koolitajate paljusus tekitanud on. Eelkõige on viidatud nii-öelda üksiktegijate rohkusele, kuna nendel on vähem jõudu arendada oma koolitusprogramme, nii nagu suudavad seda suuremad, oma koolitajatega firmad.
Kuigi võimalikest ühinemistest on räägitud pikemat aega ning väidetavalt on läbirääkimiste laudadeski istutud, ei ole seni turul midagi konkreetset toimunud. Üheks põhjuseks on peetud koolitajate individuaalsust ning nende tugevate isiksuste ja organisatsioonikultuuride suuri erinevusi.
Äripäeva hinnangul oleks paslik sellised egod maha suruda ning püüelda jutu tasemelt reaalsete tegude poole. Eelkõige võidavad sellest koolituste tellijad, kuid kasuks tuleks see ka koolitajatele endile, kuna ühendatud jõududega on kergem pakkuda põhjalikumat ja tõhusamat koolitusprogrammi. Samuti oleks sel juhul rohkem jõudu tegeleda koolitusorganisatsiooni arendamise ja turundusega ning koolitajad suudaksid kergema vaevaga konkurentidest eristuda.
Samas on ka suuremaid koolitusfirmasid, kes suhtuvad võimalikesse ühinemistesse leigelt, kui mitte öelda skeptiliselt. Selliste firmade seisukoht on, et ühineda võiks vaid kasumi suurendamise eesmärgil. Ühinemise kaudu kliendibaasi suurendamisse ei usuta.
Alternatiivina firmade ühinemisele, korrastamaks turgu ning koolituse kvaliteedi parandamiseks, on mainitud ka senisest tugevamat koostööd koolitajate või koolitusfirmade vahel. Ühtlasi aitaks see oluliselt kaasa tugevamate ning eripärasemate koolitusprogrammide koostamisele.
Autor: ÄP