Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Pelgalt labori analüüsitulemusest jääb kütusesolkija süüdimõistmiseks väheks

    Eratarbijal või ettevõtjal on uuest laborist kasu sel moel, et riigi järelevalveasutused saavad tänu sellele senisest tõhusamalt turgu ebakvaliteetsest kütusest puhastada, märgib keskkonnauuringute keskuse juhatuse esimees Margus Kört.
    Keskkonnaministeeriumi valitsemisalas töötava Eesti Keskkonnauuringute Keskuse (EKK) kütuselabori juhataja Priit Alumaa sõnul võivad kütuseproove laborisse tuua põhimõtteliselt ka eraisikud ja ettevõtted, aga sellel pole suuremat mõtet, sest ainuüksi laborianalüüsi tulemused ei ole tõend kohtu jaoks.
    "Kuna meie kõige suurem lepinguline klient on maksu- ja tolliamet, siis peame nendelt enne teiste analüüside teostamist luba küsima ning enamasti nad seda ei anna," selgitab Alumaa.
    "Toll kontrollib kõiki maaletoodavaid kütusepartiisid. Enne, kui proovide tulemused teada, kütust maale ei lubata. Samas ei tohi ešeloni alusetult kinni pidada, seepärast on tolli analüüsidega kiire, teeme neid isegi ootetööna," lisab ta.
    Alumaa soovitab kütusesolkimise kahtluse korral pöörduda tarbijakaitsesse või edastada info tolli vihjetelefonile.
    Peamiselt määrab labor kütuste väävlisisaldust, sest seda on aasta-aastalt vähendatud. Liialt palju väävliühendeid kütuses võib päästmatult rikkuda auto mootori, iseäranis uuemate mudelite puhul. Praegu tohib bensiinis olla väävlit 10 mg/kg, diislikütuses kuni 50 mg/kg. Laborianalüüs võib ka tõestada, et kütusepaagis loksuv ollus pole diislikütus, vaid hoopis katelde põletamiseks mõeldud kütteõli.
    Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Liidu (AMTEL) juhataja Jaak Uudla möönab, et sõltumatut kütuselaborit vajas Eesti juba aastaid tagasi. "Sõltumatu labori asutamiseks vajalik seeme sai aastaid tagasi maha külvatud," räägib Uudla. "Sageli süüdistatakse autoteenindusi, et nood on kütusepaagid ära rikkunud ja siis peame oma õiguste eest seisma." Uudla lisab, et kuigi maaletoodav kütus on kontrolli all, võib segamisi hiljem ette tulla.
    ASi Eesti Statoil müügidirektor Helle Kirs-Toiger märgib, et Statoil kasutab kütuste sertifitseerimiseks OÜ Analiit-AA laborit. "Laborianalüüsi võtmine auto kütusepaagist ei ole objektiivne, mistõttu seda ei saa tarbijale soovitada," kinnitab ta.
    Tarbijakaitseameti peadirektor Helle Aruniit märgib, et kuigi ebakvaliteetse kütusega seotud kaebused on võrreldes paari-kolme aasta taguse ajaga vähenenud, tasub autoomanikul kahtluse korral, et talle on solkkütust paaki lastud, tarbijakaitsele avaldus kirjutada.
    "Kõige suurem probleem on selles, kuidas tõestada, et analüüsitud kütus on võetud just sellest tanklast," nendib Aruniit. "Ma ei mäleta, et me oleks pidanud ebakvaliteetse kütuse pärast lausa kohtusse minema, aga enam kui tõenäoline on, et paljalt laborianalüüsidele tuginedes on keeruline kohtus süüdistuse vettpidavust tõestada. Sest kui läheme kohale analüüse võtma, võib konkreetne partii olla läbi müüdud."
    Aruniidu sõnul on ebakvaliteetse kütuse müügifakti tõestamine küll keeruline, kuid mitte lootusetu. Ta soovitab tarbijal kindlasti kütuse ostutšekk alles hoida. Kui on kahtlus, et mõni tankla on solkkütust müünud, algatab tarbijakaitseamet uurimisprotsessi, mille tulemus sõltub juhtumi asjaoludest.
    Kõik maksu- ja tolliameti poolt võetud kütuseproovid analüüsitakse uues kütuselaboris.
    Laboris selguvad kütuse kvaliteedi uuringute tulemused loetud tundidega, mis võimaldab maksu- ja tolliametil sulgeda kliente petvaid tanklaid senisest veelgi operatiivsemalt. Lisaks ajakulu vähenemisele on nüüd võimalik uuest laborist tellida kõigi kütuste omadusi kirjeldavate parameetrite määramine vastavalt kehtivatele standarditele.
    Tavakodanikul ei soovita me kütusest ise proove võtta, sest neid ei saa võimaliku rikkumise menetlemisel tõendina kasutada. Kui kodanik kahtlustab, et talle on müüdud ebakvaliteetset kütust, siis soovitame pöörduda kas tarbijakaitseameti poole või helistada tolli vihjetelefonile 800 4444. Vihjetelefonile helistamine on tasuta ning helistada võib ööpäev läbi. Oma kahtlustest teatades palume võimalikult konkreetselt öelda tankla asukoht, tankimise päev ja kellaaeg ning ostetud kütuse liik.
    Kui järelevalveorganid uue labori abil oma tööd veelgi paremini teevad, tõuseb sellest kindlasti kasu ka ausatele kütusemüüjatele ning loomulikult tarbijatele.
    Kui kütus tarnitakse Euroopa Liidu riigist, on sellega kaasas valmistaja tootesertifikaat, mis kehtib euroliidus, sh Eestis. Kauba ostja võib alati teostada täiendava kvaliteedikontrolli tunnustatud katselaboris.
    Kui kodanik või ettevõte kahtlustab, et on saanud paaki ebakvaliteetset kütust, siis peaks ta kindlasti kohe pöörduma kaupa müünud kütusefirma poole, et ka müüja saaks sooritada oma uurimistoimingud.
    Tegelikult võib öelda, et tänu kvaliteedinõuete karmistumisele on kütuseturg praegu võrreldes varasemaga korda saamas.
    Ausalt tegutsev kütusemüüja saab ebaseadusliku kütuse levikut takistada, propageerides kvaliteetkütuseid, ostes tooteid usaldusväärsetelt partneritelt, osaledes eksperdina solkkütuse levikut tõkestavate õigusaktide väljatöötamises.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Bigbanki laenuportfell tegi rekordi
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Bigbank avaldas 2024 aasta esimese kvartali tulemused, mille kohaselt brutolaenuportfell tõusis rekordilise 1,74 miljardi euroni, kasvades kvartaliga 86 miljoni euro võrra ehk 5% ja aastaga 325 miljoni euro võrra ehk 23%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.