Peipsi Kola tõestab erinevust

Lemmi Kann 30. oktoober 2006, 00:00

Oktoobri algusest peale käib tööstusomandi apellatsioonikomisjonis vaidlus Peipsi Kola kaubamärgi registreerimise üle. Lugu ise sai alguse juba 2004. aasta kevadel, kui soomlasest juhtimiskonsultanti Jari-Pekka Kukkoneni hakkas kummitama üks sõnade paar, mis tundus talle niivõrd vahva, et ta otsustas selle kaubamärgina patenteerida.

"Peipsi Kola on intrigeeriv sõnademäng, mis loob hea meeleolu ja tekitab positiivse laengu, mis aitab kaubamärgi müügile kaasa. See sobiks ideaalselt elamustoodete jaoks, nagu näiteks maiustused ja karastusjoogid," selgitab Kukkonen oma ideed.

Ta räägib samalaadsete kaubamärkide edukusest Soomes ja toob näiteks nimed, mis eesti keelde tõlgituna kõlaksid Prügikott ja Kajaka Puuks ning on väikeste maiasmokkade seas väga populaarsed.

"Peipsi Kola läheks samasse kategooriasse, aga oleks sammukese võrra vaimukam. Peipsi järve teavad ju kõik eestlased ja kola… noh, eks see sõna tekitab omamoodi naljakaid assotsiatsioone," muigab Kukkonen.

Mees tunnistab, et võttis asja ette puhtalt professionaalsest kretinismist, ilma et oleks veel konkreetset toodangut, mille jaoks see on mõeldud. Kukkonen pöördus patendivolinik Villu Paveltsi poole, kelle arvates on tegemist mõnusalt humoorika nimega ning kuigi tal oli kõhklusi, kas see läbi läheb, oli ta kindel, et mäng väärib küünlaid.

Patendiameti arvates on Peipsi Kola siiski liiga sarnane Pepsi Colale. "Meie vastuargument on, et mingi foneetiline sarnasus on, kuid Peipsi Kola sõna-sõnalt võetuna omab eestlaste jaoks täiesti konkreetset tähendust," selgitab Pavelts.

Pärast vaidlusi keeldus patendiamet Peipsi Kola kaubamärki registreerimast karastusjookidele, küll aga registreeriti see selle aasta augustis maiustustele, kuna selle kaubaartikli puhul nad probleemi ei näinud.

Kukkoneni ja Paveltsi rõõm töövõidu üle jäi üürikeseks. PepsiCo Inc-ile soomlase must huumor ei meeldi. Karastusjoogigigandi meelest rikuks Peipsi Kola nende õigusi ning firma vaidlustas kaubamärgi.

"Meid huvitab praegu professionaalsest küljest see, mis siis lõpuks oluline on - kas foneetiline sarnasus, mis tõesti mingil määral olemas on, või semantiline erinevus, mis on jällegi väga selge. Me tahame saada põhimõttelist seisukohta sellisteks juhtumiteks," selgitab Pavelts oma kõrgendatud huvi kaubamärgi saatuse vastu.

PepsiCo Inc-ilt ei õnnestunud eelmise nädala jooksul kommentaari saada.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 16:22
Otsi:

Ava täpsem otsing