Rootsi aeg tuleb tagasi

Kaido Soorsk 13. märts 2007, 00:00

Koostöös soomlaste ja norralastega käivitub sellel hooajal Põhjamaade ühine meistrivõistluste sari, kus vaatemängu ja draamat peaks olema rohkem kui küll.

Tegu on tehtud, kuid kellele täpselt võiks nn "uue Karli" tiitel kuuluda, pole hetkel veel selge. Tiitlipretendente on palju - näiteks Tõnu Soomer, kelle isik, meeskond ja auto olid väga heaks visiitkaardiks, tänu millele eestlased mere taga üldse jutule võeti.

Tõnuga samaväärselt on selle tiitli ära teeninud Raul Koov - mees, kes suutis ühendada nii klubilise võidusõidu (Nordic SuperCar) kui ka sportliku võidusõidu (Baltic GT) tehnilised tingimused - see on kaelamurdev ülesanne.

Meenutagem siinkohal neidsamu võidusõitjaid, kes kõik tahavad endile sobivaid sätteid reeglitesse sisse suruda, ning neid selle on terve seljatäis neljalt maalt! Nimetatud kodanike kõrval võiks tiitel kuuluda ka Marek Kiisale (Eesti ringrajakomitee esimees) ja Hannes Hallikule (SMR Motospordi eestvedaja) - esimesele Eesti-Rootsi läbirääkimiste eduka vahendamise eest, teine aga teenis selle auga välja ladusalt korraldatud demovõistlusega (Sauga ringrada, 5.-6.08.2006) - see oli kohale tulnud rootslastele ja norralastele tõsine signaal.

Tiitel tiitliks, tähtsam on see, et valik on tehtud - Põhjamaade regiooni GT-klassi meistrivõistlused toimuvad nüüd tõesti Põhjamaades ning see pole enam sugugi Balti riikide ilustatud siseasi.

Eelkõige mõeldakse pealtvaatajaile, siis sportlastele ning lõpuks ehk ka riigile. Esimesel hooajal kuulub võistluskalendrisse neli etappi, iga osalev maa saab endale ühe osavõistluse.

GT-klass pole sugugi odav lõbu, kuid võrreldes tipptasemel standardautodega siiski veel suhteliselt soodne. GT-autodel on siinkohal ka üks tohutu eelis - juba tänavaseades on nad kiired ning eksootilised, võistlusautodena aga veelgi enam.

Võistlusautode suhteliselt vaba seadistamine, mootorite suur kubatuur, ülelaadimise lubamine ja tänapäeva kohta isegi liialt tolerantsed reeglid lubavad rajale tuldsülgavad imposantsed monstrumid. Dodge Viper, Chevrolet Corvette, BMW sportautod, kõikvõimalikud Porsched ning Ferrari eri mudelid on siin standardvalik. Midagi eksootilist? Aga palun: Indigo, Lancia, Aston Martin, Lotus, BMW M1 prototüüp jne - rohkem eksootilist materjali kui siitkandi näitustel!

Sellised autod on vabalt vaatamiseks vaid unenägudes, tasavägine lahing ringrajal on aga suurepärane vaatemäng.

Vastavalt mootorite võimsusele ja kubatuurile püütakse autode konkurentsivõimet reguleerida võistlusautode miinimumkaaluga ja nii on 300 hj vabalthingava mootoriga autol aeglasemal ringil täiesti reaalsed võimalused 900 hj vastu.

Sellisel 900 hj monstrumil on aeglasel ringil äärmiselt raske kogu võimsust rajale kanda - lisage siia veel paarisaja kilogrammini küündiv massieelis, mis on nõrgema auto trumbiks ning ootamatult ongi see 300 hj aparaat kihlvedude peafavoriit.

Eestis on võimalik 1-4 täiesti tipptasemel GT-auto jooksutamine, keskmikke võiks olla kaks korda enam.

Umbes samas seisus on ka ülejäänud riigid - omal maal on kõigil tehnikat liialt vähe, et sportlike ambitsioonidega võistlussarja üleval hoida.

Pilt muutub, kui mitte just ülemäära pingelise kalendriga võistlussarja suunatakse mitme maa tipud - need tõmbavad kaasa ka keskmikud, tasavägised heitlused tekitavad omakorda meedias kõlapinda ning lumepall hakkab veerema.

NEZ GT käivitajad igatahes usuvad, et sellest mõttest kasvab paari aasta jooksul välja reaalne võistlussari, mille tiitlitel on kaalu.

Sellel hooajal teevad kogu sarja täies mahus kaasa SMR Motorsport ja Artman Racing, esimesel sõitjaks Tõnu Soomer (BMW M3 GTR) ja teisel Rain Pilve (Renault Megane Trophy).

Tõnu Soomeri võistlusauto on läbinud põhjaliku renoveerimise ning jõuallikaks kasutatav V8 saabus hiljuti Rootsist "tagasihoidlikult noorenduskuurilt" - mootoril on nüüd lisaks 70 hj (koguvõimsus ca 520 hj) ning mootor ise eelnevaga võrreldes sootuks konservatiivsemas, pikamaasõitudele vastavas seades.

Samamoodi ei puhata ka Artman Racingus - Rain Pilve Renault'le otsitakse uusi seadistusvõimalusi ning lisandub sadakond hobujõudu. Suhteliselt segane seis on SMRi teise piloodi Erki Piirsaluga - selle loo kirjutamise ajal polnud veel täpselt selgunud, millises mahus ja millega piloot sarjast osa võtab.

Senine auto - BMW E36 GTR - on põhjalikult uuendatud ning sisuliselt Soomeri auto koopia, kuid meeskond sooviks selle ideaalis maha müüa ning osta asemele veelgi konkurentsivõimelisema võistlusauto. Plaan on ilus ning läbirääkimised käivad, kuid aeg töötab võistkonna kahjuks ning hooaja algus läheneb hirmuäratava kiirusega. Lisaks nimetatutele valmistab GT-klassi turbomootoriga BMW 2002 autot ette ka Amper Racing (piloodiks Eero Pesur), kuid see on eeskätt järgmisse hooaega suunatud projekt. Eestlastega on läbirääkimisi pidanud ka paar Bulgaariast pärit sõitjat.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:28
Otsi:

Ava täpsem otsing