Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maa omamine annab arendajale konkurentsieelise
Edu saavutamiseks kinnisvaraarenduses on tarvis mingit konkurentsieelist või ressurssi, milleks võib vabalt olla ka üksnes maatükk.
Kogemustega arendajate jaoks ongi põhiline väljakutse perspektiivse maatüki leidmine.
Kinnisvaraturul väärtustatakse maad üha enam. Planeeringuta maatüki müüja on enamasti kogenematu ega oska ehitusmahtu adekvaatselt hinnata.
Lihtne on oma hinnatud kohas või hinnatud otstarbega maa kohe ära müüa ja seejärel mõnda aega lahedalt elada.
Ent paljud peavad heas kohas maatüki omamist enda n-ö pensionisambaks ning ootavad maa edasist hinnatõusu Euroopa ja Skandinaavia tasemele. Ärksama meelega maaomanikud lasevad oma maa kõigepealt täis ehitada ja alles seejärel realiseerivad, jättes niimoodi endale ka arendaja kasumiosa.
Tihtipeale kaasatakse arendusse kogemustega partner, et saada pangast arenduseks finantseeringut. Partnerluse korral on alati mõttekas kaasata projekti mitte enesega sarnaste, vaid täiendavate oskustega partner.
Perspektiivsuse kindlaksmääramisel on abiks tulevikule mõtlemine.
Tuleb hoolikalt läbi mõelda, mille järele tekib nõudlus tulevikus. Kui nõudlus on ilmne, siis tõenäoliselt teised arendajad juba ehitavad.
Kas arendada kohe või oodata, sõltub hinnangust, kas tulevikus on võimalust muuta maa kasutusotstarvet või lubatud ehitusintensiivsust.
Esimene küsimus, millele iga arendaja peab vastama, on: mis on konkreetse maa parim kasutus? Igal maatükil on see olemas. Parima kasutusviisi leidmine esitab arendajale väljakutse ning nõuab tulusat lahendust. Maatüki parim kasutus toob tõenäoliselt omanikule tulevikus sisse suurima puhastulu.
Mõni arendaja teeb ise turu-uuringu. Laenuandjad aktsepteerivad tavaliselt väikese projekti jaoks arendaja hästi dokumenteeritud ja esitletud uuringut. Suuremad projektid nõuavad siiski professionaalset turuuuringut. Arendaja peab olema kindel, et saadud teenus määratleb projekti teostatavuse adekvaatselt.
Oluline on potentsiaali mitte üle hinnata ja saada aru, et uus arendusprojekt ei saa tekitada turgu, vaid üksnes ära kasutada avastamata turuosa.
Intensiivistub võitlus üürnike ja ostjate pärast.
Ka arhitekt peaks saama koopia uurimuse aruandest, kus pakutakse projekteerimiseks välja turule sobilikud kasutusotstarbed ja suurused.
Autor: Eugen Aarna