Maailma suurnäitused koonduvad Hannoveri

Ain Alvela 29. august 2007, 00:00

Messiparadiis Hannover võõrustab eeloleval sügisel taas maailma suurimat metallitööstuse messi EMO Hannover 2007, mille väljapanekud keskenduvad tänavu tõenäoliselt energia- ja materjalisäästule ning tööpinkide võimalikult maksimaalsele efektiivsusele.

Eesti ettevõtjate osalemist nii EMO Hannoveris kui ka teistel Hannoveri messikeskuses peetavatel messidel kas siis eksponendina või lihtsalt külastajana aitab korraldada Deutsche Messe AG ametlik esindus Baltimaades Saksa-Balti Kaubanduskoda. Selle Eesti esinduse juhataja Heiki Sirkel märgib, et kuna Eesti majandus sõltub väga suurel määral ekspordist, on maailma juhtivate messide külastamine meie tootmisettevõtetele parim viis uute turgude leidmiseks.

"Alati ei pea tingimata eksponendina kohal olema, mis on küllaltki kulukas," möönab Sirkel. "Piisab, kui külastada messe, et näha ühes või teises valdkonnas saavutatud tipptehnoloogiat, uusi seadmeid ning tooteid."

Pikaajalise messidel käimise kogemusega ASi Vertex Estonia juhataja Aleks Rulkov kinnitab Heiki Sirkeli sõnu. Hiljuti Hannoveri kevadiselt tööstustehnika messilt naasnud Rulkov on seda meelt, et maailma juhtivatel erialamessidel osalemine kas siis eksponendi või külastajana on ettevõtete tootmisekspertidele lausa kohustuslik, jõudmaks oma toodetega rahvusvahelisele areenile ja saamaks nendele koht globaalsetes tarneahelates.

"See on sõnulkirjeldamatu innovaatilise tootmistehnika paraad, mida seal näha saab," kirjeldab Rulkov. "Võimatu on Eestist lahkumata kataloogide või interneti abil sellest aimu saada, sellepärast ongi kohalolek vajalik."

USA kontsernile General Dynamics Corporation kuuluv Vertex Estonia valmistab satelliitside maajaamade antenne, tarnides neid Euroopa riikide ja USA kõrval ka näiteks Hiinasse, Brasiiliasse, Indiasse, Tšiilisse ja mujale.

Rootsi G. Bergström Förvaltnings AB tütarfirma ASi Tarkon juhatuse esimees Villu Ehrlich on seda meelt, et messile tasub minna ennast näitama siis, kui ettevõttel on juba piiritagusel turul n-ö jalg ukse vahel.

"Tundmatus kohas messi kaudu vettehüppamine ei ole minu arvates päris efektiivne. Seda enam, et tänapäevase infotehnoloogia abil on võimalik korralikku eeltööd teha," räägib Ehrlich.

EMO peakorraldaja, Saksa Tööpinkide Tehaste Liidu (VDW) messide koordinaatori dr Fred Steineri sõnul on messi näol tegemist üle kahe aasta toimuva innovatsiooni demonstratsioonesinemisega, kus toimuvad tööpinkide ja seadmete esmaesitlused.

"Ettevõtted seavad lausa oma arengutsüklid EMO toimumisaja järgi, sest seal on eksponeeritud valdkonna kõige uuemad arengud," selgitab Steiner. "Peaaegu kõik viimase kümnendi epohhiloovad uuendused metallitöötlemisseadmete vallas on avalikkuse ette jõudnud just EMO messil."

Küsimusele, millised uuendused eeldatavasti tänavuse messi tõmbenumbriks saavad, vastab Steiner allegooriliselt, et tuleb olla endal Hannoveris, kui jänes kübarast välja tõmmatakse.

"Üldisi suundumusi võib siiski oletada - tootjad püüavad ühte tööpinki ühendada järjest rohkem tööprotsesse, mis aitab kokku hoida aega, sest aeg maksab," räägib Steiner. "Kindlasti jätkub ka kuivtöötlemise trend, mis tähendab, et üha enam püütakse tööpinke käima saada määrdeaineid, õlisid ja emulsioone kasutamata, sest vanade määrdeainete ümbertöötlemine on väga kulukas."

Kolmanda suunana nimetab Fred Steiner mikrotöötluse valdkonna arengut - kõigil aladel toimub minimaliseerimine, et vähendada toodete massi ja mõõtmeid.

Hannoveri messikeskuse haldusfirma Deutsche Messe AG projektijuht Martin Thiem iseloomustab Hannoveri messe kui esinduslikke tootmistehnika väljanäitusi, kuhu voolab teatud ajaks kokku rahvusvaheline pakkumine ja nõudlus. Samuti püüavad messid noori suunata elukutse valikul.

Maailma suurima metallitööseadmeid tutvustava EMO messi tähtsust ei saa alahinnata, sest metallitööpingid kujutavad endast igasuguse töötleva tööstuse vundamenti.

Enamikus tehastes ja vabrikutes määrab kasutatav tehnika toodete ning tootmisprotsesside tõhususe. Sestap on EMO suunatud eri tootmisvaldkondadele, alates kosmose- ja meditsiinitehnikast, lõpetades optika ja ehituskonstruktsioonidega.

Deutsche Messe AG esindaja Eestis Karin Alliksaar kinnitab, et EMO Hannover on metallitöötlemise kõige tähtsam ja rahvusvahelisem mess, kus tootmistehnika kasutajatel on võimalik näha metallitöö protsessiahela kõiki tehnoloogiaid.

Alliksaare sõnul peaksid Eesti töösturid Hannoveris EMO messil ära käima kas või seetõttu, et EMO-l on esindatud peaaegu kõik rahvusvahelised tootjad, kes pakuvad kompetentseid lahendusi tootmisprobleemidele.

"EMO on tähtsaim rahvusvaheline innovatsiooniplatvorm," ütleb Alliksaar. "Enamikku tootmisele suunatud uuendustest tutvustatakse esmakordselt just septembrikuus Hannoveris."

Karin Alliksaar märgib, et Eesti ettevõtete osalemist teatud kindlatel välismessidel toetab ka Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus (EAS). Nii on Eesti ettevõtted Hannoveris toimuvatest messidest viiel järjestikusel aastal toetust saanud ja ühisstendiga väljas olnud infotehnoloogia, telekommunikatsiooni, tarkvara ja teenuste messil CeBIT.

"Eesti osales 98 ruutmeetri suuruse pinnaga Public Sektor Parc hallis, ühisstendi organisaator oli EAS," räägib Alliksaar.

Eesti Põllumajandus-Kaubanduskoja (EPKK) infotalituse büroo juhataja Vevo Olevsoo märgib, et toidusektori ettevõtted saavad toetust messidel osalemiseks taotleda samadel alustel kui muud tööstusettevõtted.

"Huvi messide vastu selgitatakse eelneva küsitlusega," selgitab Olevsoo. "Messil osalemiste korraldamise õiguse saamiseks tuleb huvitatud isikul kandideerida."

Eesmärk sellel ja ka teistel messidel käimiseks on uute masinate väljavalimine.

Messil näeb, mida uut meid huvitavas valdkonnas toimub. Põhimõtteliselt on nii, et kui firmas on langetatud investeerimisotsus, siis messidel saab konkreetselt välja valida, milliselt tootjalt millist marki masin osta.

Meie firmast käisid inimesed 2005. aastal Hannoveris EMO messil lihtsalt selleks, et asja natukene lähemalt uurida ja silmaringi laiendada.

Kas messil ka konkreetseid lepinguid õnnestub sõlmida sõltub eelkõige sellest, millise positsiooni ettevõtte sellel turul on juba saavutanud ja milline eeltöö on tehtud.

Võib-olla ehk tähtsamgi eesmärk messidel käimisel võiks olla tutvuse sobitamine ja kogemuste vahetamine oma valdkonna spetsialistidega.

Aga hakata tegema rahvusvahelisel turul esimesi samme messi abil on pigem kahtlane, enne peab ikkagi põhjalik eeltöö tehtud olema.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:34
Otsi:

Ava täpsem otsing