Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kohalik toore kasutusse!

    Me elame tehiskeskkonnas ja kogu rikkus meie ümber on loodud maavarade kaevandamisega. Ilma maavaradeta ei oleks meil maju, sildu, teid ega autosid. Hiljuti läbis pressi rõõmustav teade, et valitsuses on leidnud rohelise tee Tallinna-Tartu kiirtee rajamine Koselt Mäoni. Kõneldakse ka raudtee renoveerimisest Tallinnast Riiani. Seejuures unustatakse peamine: lisaks rahale vajavad raud- ja maanteed suures koguses looduslikke ehitusmaterjale. Neid on Eestis piisavalt, kuid kasutusele neid pole võtta võimalik, sest kõikjal on rahvas vastu - "Jah, liiva-kruusa ja paekivi on vaja, kuid loomulikult mitte minu vallast!" Et ka edaspidi elada teiste arvel, leiutatakse imepäraseid põhjendusi.
    Muutmist vajab seadusandlus, mis on praegu liialt omanikukeskne. Pinnakatte alune paas on üldrahvalik rikkus, aga selle kasutamisvõimaluse üle otsustab praegu vaid maa võileivahinna eest kätte saanud omanik. Riiklikku maavara peaks kaevandada saama eeskätt seal, kus keskkonnakahjud on minimaalsed, kvaliteetne maare võimalikult lähedal ja omahind madalaim.
    Teine võimalus on aheraine ja lammutatavate hoonete purdmaterjali kasutamine. Kuid sellel on piirangud, sest killustiku kvaliteet, eeskätt survetugevus ning külma- ja kulumiskindlus, on oluline. Põlevkivi aheraine on tõepoolest taaskasutatav toore, kuid selle kvaliteet on üldiselt madal ega sobi asfaldialuseks teekatteks ega kõrgemargiliseks betooniks.
    Kolmas võimalus on võtta tooret kohtadest, kuhu niikuinii oleks otstarbekas rajada süvendid. Lähitulevikus avaneb võimalus Tallinna ringtee rajamisel raudteealune paas kogu trassi pikkuses väljata, lastes sellega ohtlikud veosed süvisesse, ja lahendada kahel tasandil kõik linnast radiaalselt väljuvate teede ristmikud. Laagna tee Lasnamäel on hea näide perspektiivitundega transpordiskeemist.
    Neljas võimalus on mitte rikkuda ulatuslikku ala madala karjääriga, vaid minna sügavuti. Selleks pakub häid võimalusi nt Maardu graniidikarjääri rajamine riigile kuuluval tühermaal. Kaasneks rohkesti majanduslikke võite: odavneb ehitustegevus, pikeneb ehituskonstruktsioonide ja maanteede kasutusiga, paraneb väliskaubandusbilanss ning väheneb sõltuvus välisriikidest, luuakse uusi töökohti. Aktiivse tarbevaru maht on Maardus 1,3 miljardit kuupmeetrit ja kaevandades aastas pool miljonit tonni, jätkub tooret väga pikaks ajaks.
  • Hetkel kuum
Aimar Ventsel: pildikesi Moldovast, peidetud vaesusega venelikust riigist „kusagil seal“ “Istun seda jutukest kirjutades Chişinău Moldova rahvusköögi restoranis ...”
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Mida me teame Moldovast? Laias laastus mitte midagi, nendib etnoloogiadoktor Aimar Ventsel. Ja valgustab meid.
Varjatud pärl börsil: DelfinGroup pakub 8,3% dividenditootlust
DelfinGroupi uus aktsiapakkumine tõotab 8,3% dividenditootlust. Aktsiad tulevad müüki hinnaga 1,09 eurot ja uutel investoritel on õigus saada kvartaalset dividendi juba juunis ning 2023. aasta eest aastadividendi juulis.
DelfinGroupi uus aktsiapakkumine tõotab 8,3% dividenditootlust. Aktsiad tulevad müüki hinnaga 1,09 eurot ja uutel investoritel on õigus saada kvartaalset dividendi juba juunis ning 2023. aasta eest aastadividendi juulis.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Funderbeami asutaja lahkub tegevjuhi kohalt
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Funderbeami asutaja ja tegevjuht Kaidi Ruusalepp annab oma igapäevased tegevused üle ning jätkab juunist nõukogus ettevõtte asutajana.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Finnair hakkab jälle Tartusse lendama
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Soome lennufirma Finnair alustab Helsingist Tartusse lendamist 2. juulil pärast seda, kui Tartu lennujaamas võetakse kasutusele GPS-signaalist sõltumatu lähenemislahendus.
Soomes läheb karmiks: ehitusest kaob veel 15 000 töökohta
Ehitus on Soomes sektor, kus töökohtade arv on kõige suuremalt kukkunud – nii vähe tööd pakkus see valdkond viimati 25 aastat tagasi, selgus Soome majandusministeeriumi tööhõive ülevaatest.
Ehitus on Soomes sektor, kus töökohtade arv on kõige suuremalt kukkunud – nii vähe tööd pakkus see valdkond viimati 25 aastat tagasi, selgus Soome majandusministeeriumi tööhõive ülevaatest.