Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Üks küsimus: Kuidas käivitada 'krokodillide' abil tühjenenud akuga autot?
Vana aku "elustamisel" peab mõningaid protseduure ja nüansse järgima, et ei käivitaval ega ka käivitataval autol probleeme ei tekiks. Esmalt peaks mõlema auto pardapinge olema sama, sest on olnud juhuseid kus näiteks käivitaval autol on pinge suurem (näiteks 24 V), mille tulemusena on 12voldise elektrisüsteemiga käivitatava auto elektroonikaplokid käivitusabi hetkel lihtsalt maha põlenud.
Kuna käivitusabi andva auto generaator peab käivitusabi andes töötama ka käivitava auto omana ja andma maksimaalselt palju voolu, siis oleks väga mõistlik mõlema auto kõik elektritarbijad välja lülitada. Madala voolu tulemusena võib käivitaval autol X-kaitse läbi minna, sest madalat voolupinget võtab elektrisüsteem kui lühist. Veel peab protsessi käigus jälgima, et kumbki auto kannatada ei saaks. Selle eelduseks on, et mõlemal sõidukil on süüde ja tarbijad välja lülitatud.
Õige käivitus toimub järgmiselt.
Esmalt tuleb ühendada käivitusjuhtme plussjuhe mõlema auto aku plussklemmiga, ühendada käivitusjuhtmete miinuskaabel esmalt käivitava ja seejärel käivitatava auto aku miinusklemmiga.
Mõnel autol on käivitusklemmid välja toodud näiteks mootoriruumi. Sellisel puhul ühendatakse käivitusjuhtmed mitte käivitatava auto aku, vaid käivitusabiks ette nähtud klemmide külge. Plussklemm on tähistatud punase värviga.
Alati tasub enne käivitusabi andmist läbi lugeda auto kasutusjuhendis toodud õpetus, kus on ära näidatud ka vastavate klemmide asukohad.
Käivitusjuhtmeid ühendades peab eelnevalt veenduma, et need annaksid hästi ühendust. Kui auto on pikka aega seisnud, võivad klemmid olla oksüdeerunud. Seega tasuks neid mõne terava esemega natuke kraapida.
Käivitada abistava auto mootor ja lasta sellel käivitusabi andmise ajal töötada tavapärastel tühikäigu pööretel. Samas kehtib ka see reegel, et kui abistatava auto aku on ikka väga tühi, siis tasub seda enne vähemalt viis minutit laadida.
Kohe, kui käivitatava auto mootor tööle hakkab, tuleb mõneks ajaks sisse lülitada mõni suurema võimsusega elektritarbija, sest nii välditakse pingetippude tekkimist, mis võiksid kahjustada auto elektriseadmeid. Et kõikuv pinge ei lühendaks hõõglampide tööiga, ei ole soovitav käivituse järel tulesid sisse lülitada. Käivitusjuhtmed ühendatakse kummagi auto küljest lahti paigaldamisele vastupidises järjekorras. Kui mootor on tööle saadud, tuleks seda kohapeal töötada lasta, et aku edasi laeks. Veel parem oleks aga teha mõnekümne minuti pikkune sõit, et aku laeks mootori keskmistel pööretel.
Autor: Sven Hinn