Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Pruuli: tegime streigi ärahoidmiseks kõik
"Teame, et paljud meie bussijuhid ei taha streikida. Loodame, et jõutakse enne streki kokkuleppele," märkis Pruuli.
Kui välismaal asuvad bussijuhtide streigi korral sõidukite rooli ettevõtete juhid, siis GoBusi juhtkonnas ei ole paljudel vastavat luba. "Lisaks paarile pisikesele juhtimisveale on ka praktilise juhtimioskuse puudumine üks meie nõrku külgi," naljatas Pruuli. "Bussijuhtide tööd peaks rohkem väärtustama, kuid ei nõustuks nõutavate palgatingimustega," ütles Pruuli.
GoBusi finantsjuhi Jüri Suuroja sõnul ei näinud keegi ette, mis hakkab Euroopa Liitu astudes juhtuma: parimaid bussijuhid läksid välismaale, tee-ehitusse tuli euroraha ja veokijuhid saavad kaks korda rohkem palka kui bussijuhid.
Praegustel tingimustel pole Eestis võimalik bussiettevõtet pidada, ütles Pruuli. "Eelmisel aastal kandsime 30 miljonit krooni miinust, sellel aastal toetame bussireisijaid umbes 30 miljoniga," võttis Pruuli olukorra kokku.
Kogu riigihangete süsteem tuleks Pruuli sõnul üle vaadata. "Ei saa otsustada ainult kõige väiksema hinna põhjal, peab olema komplektne lahendus, peaks vaatama nii hinda, võimekust kui ka busside vanust," arvas Pruuli.
GoBusi hinnangul on puudu 60-100 miljonit krooni, kui samas mahus vedusid soovitakse jätkata. Ka tuleb logistika üle vaadata. "Meie sõidame neid liine, mida tellitakse. Kui tellitakse Obinitsa ja Suure-Jaani vahel, siis sõidame. Kuid seda ekspertiisi, kas sinna tasub buss panna või mitte, paljudes omavalitsustes ei ole. Oleme valmis selles aitama, et korjata seda infot piletinfo põhjal," nägi Pruuli praeguse süsteemi vigu.
Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ühistranspordi valdkonna juhi Pärt Põldemaa sõnul on jutt põhimõtteliselt õige. "Paljud suured vedajad on hädas lepingutega ja turg vajab korrastamist. Ka hangete süsteem ei ole paigas. Ministeerium on loomas transpordi arengukava, kuhu kuulub ka riikliku ühistranspordi ameti moodustamine, et hanked oleks ühetaolised ja üheti mõistetavad," selgitas ta.
Eile õhtul palus riiklik lepitaja Henn Pärn TV3 "Seitsmestes uudistes" läbirääkimistelaua taga istuvaid transpordiala tööandjaid ja ametiühinguid mitte segada, sest sündivad otsused mõjutavad paljusid. Tema sõnul on ta pooltele välja pakkunud kompromisslahenduse, mida polnud siiski nõus lähemalt selgitama, et mitte otsustamist mõjutada. Lehe trükkimineku ajaks polnud tänast streiki mõjutavat otsust veel tehtud.