Reede 2. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Oskuslik tellimine tagab kvaliteetse trükise

Külli Tammes 05. märts 2008, 00:00

Soovides tellida näiteks firmatrükiseid (visiitkaarte, kirjalehti, ümbrikke) või reklaammaterjale, leiab sobivaima tegija reklaamitrükikodade hulgast.

Kõige lihtsam on kasutada selleks disaini- või reklaamibüroo abi, kus osatakse teha trükiks sobiv kujundusfail ning tuntakse trükikodade võimalusi ja soovitatakse nende hulgast konkreetse töö jaoks sobivaim. Trükikojad kujundusteenust üldjuhul ise ei paku ning vastava kogemuseta ei soovita trükifaili küll kellelgi ise kujundama hakata.

Tähtaja mõttes kriitiliste tööde puhul - näiteks vajatakse trükiseid juba mõne päeva pärast algava messi tarbeks, sõltub sellest kogu tööprotsess ning enamasti kasutatakse kiireid digitaaltrükiseadmeid omavaid trükikodasid. Samas on digitaaltrüki võimalused traditsioonilisest ofsettrükist pisut kitsamad, näiteks pole võimalik kasutada sama laia paberivalikut.

Kui trükise juures on tähtsaim kvaliteet, siis valitakse trükikoda, kasutatav paber ja järeltöötlus just soovitud kvaliteedile vastavalt.

Trükiprotsessi kvaliteedinäitajad on ISO-standarditega määratud ja trükipoognal asuvatelt kontrollribadelt spetsiaalsete mõõteriistadega mõõdetavad. Samas ei sõltu trükise väljanägemine mitte ainult trükikvaliteedist, olulised on kvaliteetne kujundus- ja trükiettevalmistustöö ning tasemel järeltöötlus.

Valmis trükise kvaliteedi hindamine on enamasti subjektiivne ning sageli mõjutabki hinnanguid enim kujundustöö kvaliteet ning valitud paber. Väga oluline roll on fotodel ja illustratsioonidel - kui trükise fotod on kvaliteetsed, ollakse trükisega rahul ning vastupidi. Samas peituvad kehvade fotode põhjused enamasti ettevalmistustöös ja neid trükkimise käigus parandada ei õnnestu.

Kõrgete kvaliteedinõudmistega trükised, kus kvaliteet on olulisim näitaja ja trükkimisel kasutatakse valmissegatud värvitoone, erivärve või rohkem kui nelja trükivärvi. Samuti võib olla tegu eripaberile trükitava tootega. Eripaberite alla kuuluvad kõik faktuursed või toonitud või muul moel tavalisest trükipaberist erinevad materjalid.

Sageli on järeltöötlus keerukam, näiteks kasutatakse fooliumtrükki või stantsimist. Keeruka konstruktsiooniga või erikujulise trükise puhul soovib trükikoda maketti. Trükkimise eel valmistatakse kliendile kinnitamiseks proovitrüki tõmmis. Kindlasti tuleb trükikojaga kokku leppida, kui kaua trükise valmistamiseks aega kulub, sest keerukamad protsessid kestavad kauem. Selliste tööde puhul pole mõistlik otsida kõige odavamat pakkumist, vaid püüda leida niisugune trükikoda, kel on sarnaste tööde tegemise kogemus.

Tavatrükised on kõige levinuma, nelja värvi ofsettehnoloogia abil toodetud trükised, mille puhul ei ole kasutatud eripaberit. Järeltöötlus piirdub tavalise lõikamise, voltimise ja lihtsama köitmisega.

Madalate nõudmistega trükised on sageli ühevärvilised, trükitud või paljundatud tooted. Selliste tööde puhul ei tehta kliendile kinnitamiseks proovitõmmiseid ning trükikoja valikul on määrav töö valmimise kiirus ja madal hind.

Enamasti ei valmi trükis otsast lõpuni trükikojas - kaasatud on kujundajad, fotograafid, reprotöö tegijad jt. Kui kujundaja jääb oma tööga hiljaks, hilineb ka trükkimine, samuti mõjutavad trükkimist paberi ja muude materjalide tarned.

Edukas trükiseprojekt, olgu siis suure või väikese tiraažiga, mahukas ajakiri või lihtne flaier, vajab õnnestumiseks mõningatest kindlatest planeerimis- ja tegutsemisreeglitest kinnipidamist. Samuti pole tähtsust, kas klient on suur või väike - töökorraldus võiks oma ülesehituselt olla sarnane. Väiksemad kliendid püüavad teha selle töö enamasti ise, suuremad kasutavad reklaamibüroosid.

Tihti aetakse tööde järjekord segamini. Alustatakse trükise kujundamisest ning kõige lõpus üritatakse kõrbevas ajagraafikus kaubelda trükikojast soodsamat hinda ja lühemat tähtaega, sest töö ei kipu püsima kliendi eelarves. Kui kliendiga trükise täpse eesmärgi, kvaliteedinõudmiste ja eelarve paikapanemine toimub liiga hilja, põhjustab see ümbertegemisi ja ajakulu.

Töökorraldusest selgub, et kliendi aktiivne roll ulatub trükise tootmisprotsessis väga kaugele. Just tellija kontrollib üle tekstifailid, kujundusfaili, samuti proovitrükitõmmise ja vajadusel ka poognamontaaži tõmmise.

Digitaaltehnoloogia areng omakorda võimaldab trükiettevalmistusest aina suurema osa teha ära kujundajatel, sest digifotode üha laiem kasutamine on asendamas slaidide skaneerimist ja töötlemist spetsiaalsetes reprofirmades. See eeldab ka kujundajatelt põhjalikke teadmisi trükiettevalmistusest.

Nii võibki kinnitada, et kõigi osapoolte professionaalne tegutsemine ja ajagraafikust kinnipidamine tagavad kvaliteetse trükitulemuse.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:43
Otsi:

Ava täpsem otsing