Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Reeglid ja loovus- kes keda?

Annely Allik 31. märts 2008, 00:00

Kuigi esmapilgul näivad sõnad "äri" ja "loovus" olevat vastandtähenduslikud, tuleb nentida, et tänapäeval pole ükski äri edukas ilma loova suhtumiseta sellesse.

Paika peab see ühtviisi nii televisiooni kui ka metallitööstuse puhul.

Mainekujundusspetsialist Aune Past ütleb, et inimesi erinevateks gruppideks jagada on lihtsustatud, kuid kerge viis maailma käsitleda. "Nii, nagu pole selget piiri abielus ja vallalisel inimese vahel, on sageli raske eristada kaht sugu - mis siis veel rääkida loovatest ja mitteloovatest inimestest. Küll on tendents, et mõni armastab reegleid ja nende punktuaalset täitmist, teine tahab eesmärgile jõuda loomingulisemalt."

Kui küsida erinevate alade firmajuhtidelt, kui palju on reeglid nende elus loovust piiranud, selgub, et oma töötajaid loovalt mõtlema panna on siiski raskem ülesanne, kui neile reeglite seadmine.

Nii näiteks võrdleb eduka kauplusteketi Diivaniparadiis omanik Ahti Rattasep loovust julgusega.

Julgusega avaldada omi mõtteid. "Kui sellist julgust oleks rohkem, siis oleks ka firmadel parem käekäik, sest ega ju ainult firmajuhid üksi loovad ei ole. Vahel on ringiliikuval töötajal rohkem loovust, kui kontoris konutaval juhil, kuid kuidas see loovus töötajalt kätte saada?" mõtiskleb ta.

Rattasep kinnitab, et tema raskeim probleem selles vallas ongi töötajate loovuse aktiivsuse tõstmine. "Firmades, kus töötaja saab vabalt mõelda ja tema ideedega arvestatakse, on isegi tööjõu voolavus väiksem, sest enamikule inimestest meeldib tegutsemisvabadus. Ega inimene ikka kaua robotit mängida ei suuda," leiab ta. "Kui töötajad näevad, et nende ideid ka tegelikkuses rakendatakse, siis see on juba väike motivatsioon." Ühe näitena toob ta selle, kuidas Diivaniparadiisi reklaamidesse otsiti huvitavaid reklaamlauseid, osaleda võisid firma kõikide tasandite töötajad. Osaleti nii aktiivselt, et lõpuks oli isegi raske kõige paremat välja valida.

Teletöös aga on reeglitest kinnipidamine mitte lihtsalt ebaoluline aga täiesti mõttetu tegevus. "Alati, kui on tegemist hea tiimiga platsil, on reeglitest välja murdmine andnud häid tulemusi," räägib Filmimees OÜ produtsent ja Kanal 2 saatejuht Krista Lensin. "Iga saate puhul muudame algseid süþeesid, sest ainult nii saab televisiooni teha. See on näitemäng vaatajate silmadele ning kasulik on mitte reeglipäraselt, vaid inimlikult asju korraldada. Parimad saatehetked tulevadki just kohapeal, arvestades hetke ja antud olukorda. Tegemist on ju loominguga ja kui sa seda mõttes kaasa ei mängi, siis saateid teha ei saa."

Seevastu audiitorfirma E-Audit OÜ juht Ellen Tohvri leiab, et reeglites meie ümber pole mitte midagi halba. Loovus pigem aitab välja kujundada reegleid, mis toimivad nii ärielus kui ka isiklikus elus kõige paremini.

"Ma ise olen läbi ja lõhki süsteemiinimene. Mulle meeldib, kui on kehtestatud reeglid, mis määravad üldise raamistiku, kuid kuhu mahub piisavalt loomingulisust, et need reeglid tulemuslikult tööle rakendada. Küsimus ei ole niivõrd reeglites ja loomingulisuses, kuivõrd tulemustes, mida soovitakse saavutada," kinnitab Tohvri.

Tohvri tähelepanekut mööda kehtib igapäevases äritegevuses üldtuntud reegel, et mida suurem on ettevõte, seda rohkem on vaja reguleerivaid sätteid, et tagada kogu ettevõtte liikuvus õiges, hästivalitud suunas.

Sedavõrd ootamatum on aga äärmiselt loovat lähenemist leida metallitööstuse Meteci juhi Toomas Lepa poolt. Lepp ütleb, et loovus on talle oluliselt abiks oma firma kultuuri loomises ja väärtuste säilitamises. "Ükski masin üksinda ei taga tippkvaliteeti, aga meie toodang peab olema tippkvaliteediga," sõnab Lepp.

Metec on käivitamas oma ettevõtte sisemist telekanalit. Nimelt selgus töötajate rahulolu uuringust, et inimesed tajutavad hästi ettevõtte arengut, kuid samas on neil pidevalt kiire, ning tuntakse vajadust info järele. "Tartust on üleriigilises meedias niikuinii vähe juttu ja metallitööstus, kus areng on järjepidev ja suuri skandaale ei ole, ei paku ajakirjanduses huvi. Nii saavadki meie töötajad puhkenurkades ja sööklas näha meie oma uudiseid ja uudiseid mujalt Eestist," räägib Lepp.

Selgub, et edukatel firmajuhtidel ongi reeglina oma kindel nägemus sellest, kuidas ja mida nad teevad teistmoodi, kui ollakse harjutud. "Minu enda tavaline või ebatavaline jutt uutele töötajatele on see, et töö ei ole kõige tähtsam," räägib Rattasep. "Tähtis on kodu, pere ja sõbrad ning siis on alles töö. Kõik muidugi eeldavad, et tööandja räägib, et töö on ikka kõige tähtsam. Vanadele olijatele räägin seda, et põhireegel on see, et reegleid ei ole. Aga ikkagi on väga raske ideid töötajatelt kätte saada. Ja praktikagi on näidanud, et ülikoolistki tulles ollakse väga õpikureeglites kinni. Alles kogemustega tuleb loovuse aspekt mängu," on Rattasep veendunud.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:44
Otsi:

Ava täpsem otsing