Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mugavus ja pikad jalad meelitavad kaitseministri äriklassi kasutama
Ainus minister, kelle lennud on eranditult äriklassis, on kaitseminister Jaak Aaviksoo. Aaviksoo on mullu oktoobrist kuni tänavu aprillini välislähetustel käinud kümnel korral.
Näiteks mullu novembris Serbiasse visiidile läinud Aaviksoo lennupiletid maksid kokku 41 000 krooni, sama kuu lõpus aga Ameerika Ühendriikide lähetuse lennupiletid ligi 64 000 krooni.
Ministeeriumist öeldi, et reeglina soetatakse alati soodsamad ehk turistiklassi lennupiletid, kuid Ameerika Ühendriikidesse lennates eelistatakse mugavuse ja paindlikkuse tõttu siiski äriklassi. Samuti on üheks põhjuseks ministri korvpalluri kasv.
"Tõepoolest, ka see on üheks põhjuseks, sest pikkadel lendudel on tal tõesti ebamugav," kostis ministeeriumi pressiesindaja.
"Olenevalt visiidi programmist on põhjendatud äriklassi piletite ostmine, tänu sellele on võimalik efektiivsemalt kasutada nendele visiitidele kuluvat aega ja vältida täiendavaid ööbimisi ja ajakadu kohapeal," öeldi ministeeriumist.
Rahandusministeeriumis on mullu oktoobrist tänavu aprillini lähetuste sõidukuludeks kulunud ligi 670 000 krooni ja majutusele 206 000 krooni. See on ka ainus ministeerium, kust öeldi, et nemad ei pea arvestust, kas ametnikud lendavad turisti- või äriklassis.
Kõige enam on rahandusministeeriumist välislähetusi ministri nõuniku kt-l Märt Kivisel. Seitsme kuu jooksul on ta lähetustel käinud 14 korda.
"Kui on valida, lendan alati turistiklassis. Kuid osalen Euroopa majandus- ja rahanduskomitees ning sageli selguvad meie nõupidamises kolm päeva varem. Sealt tuleb ka pileti kallis hind," selgitas Kivine ja lisas, et osa sõitude kulud katab ka Euroopa Liit.
Kas Euroopa Liit maksab kinni kui tahes kalli äriklassi pileti?
"Nad eeldavad, et liikmesriigid käituvad selles osas mõistlikult ja me käitume mõistlikult," vastas Kivine. Kas 25 000kroonine lennupileti hind Brüsselisse on mõistlik? "Mina pole pädev sellele vastama, sest ei tegele piletite ostuga. Kui ministri lähetusel need piletid nii palju maksid, siis maksid."
Rahvastikuminister Urve Palo kontorist oli kalleim välislähetus nõunikel Kristina Tähel ja Liina Pärtelil. Nemad käisid novembris viiepäevasel lähetusel Hispaanias Leonis. Lennupiletid ja majutus läksid kokku maksma 32 000 krooni.
Pärtel ütles, et tegu oli ÜRO organiseeritud üritusega rahvastiku vananemise teemal ja nemad lendasid päikeserannikule turistiklassis.
"Saime kinnitust, et rahvastiku vananemise trend on kogu Euroopas ja muu hulgas ka Eestis. See on väljakutse, kuid võib mingil hetkel osutuda probleemiks - meil pole töökäsi, et vananevat ühiskonda üleval hoida," selgitas ta konverentsil räägitut.
Kõige hoolikamalt ja kokkuhoidlikumalt on välislähetuste lennupiletitesse suhtunud haridus- ja teadusministeerium ning põllumajandusministeerium. Enamik nende lennupileteid erinevatesse Euroopa linnadesse jääb alla 10 000 krooni.
Kõige rohkem on raha kulunud nii lennureiside kui ka majutuse peale välisministeeriumi ametnikel. Mullu oktoobrist aprillini on 26 välisministeeriumi ametnikku ja minister käinud välislähetuses ligi 200 korral, millele on kulunud 2 miljonit krooni, sellest 1,5 miljonit krooni ainult lennupiletitele.
Reisifirma Estravel asepresident Mauri Saarend ei avalda firma kliente, kes töötavad riigisektoris, kuid toob rida põhjusi, millest pileti hind sõltub. Välja koorub, et eelkõige tuleb maksta mugavuse ja paindlikkuse eest.