Reede 9. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Ostuhullus tabab nii naisi kui ka mehi

Katri Soe-Surén 28. juuli 2008, 00:00

Saksamaal asuva Erlangeni ülikooli teadlased esitlesid sel nädalal USAs Põhja-Dakota ülikoolis välja töötatud teraapiaprogrammi tulemusi. Esmakordselt suudeti veenvalt tõestada, et haiguslik ostuhullus on ravitav. Saksamaal pole seni nii head tulemust saadud. Teraapias osales 2003.-2007. aastal 51 naist ja 9 meest vanuses 20 kuni 61. Iga teine osalenu suutis raskesti ravitavast sõltuvusest vabaneda.

Haiguslik ostusõltuvus on enamasti aastaid ja aastakümneid, varjatult kulgev häire, millega kaasnevad depressioon, hirmud, sundkäitumised, alkoholi kuritarvitamine ja söömishäired. Saksamaal kannatab haigusliku ostusõltuvuse all ligi 8% elanikke.

On neid, keda tabavad valimatud ostuhood iga päev, teised ostavad ainult kindlat kaupa ja harva, aga järjekindlalt. Kõigile ühine on selle tõve puhul see, et ostetakse tarbetuid asju üle jõu käivates kogustes. Tihti ei pakita kaupu isegi lahti, need seisavad kodus kastides riiulitel või keldris. Ostusõltuvus võib kesta aastakümneid, tihti on sõltlane lõpuks kaelani võlgades.

"Reeglina on tegu ostuhetkest saadava mõnuga. Kohe pärast maksmist ärkab aga must südametunnistus ja tekib süütunne. Tihti ei tunne ostusõltlased pärast ostu sooritamist ostetud kaubast rõõmu. Teatud osa sõltlasi naudib ka kontakte müügipersonaliga," selgitab Erlangeni ülikooli kliiniku arst Astrid Müller.

Pressikonverentsil rääkinud 57aastane Ulrich K.* ütleb, et piiri, kust haigus algas, oli raske märgata. Tundus täiesti normaalne omada 70 fotoaparaati, mitut puuri- ja tööriistakomplekti. Mehel raviti aastaid depressiooni, ostusõltlaseks ta end ei pidanud, pigem inimeseks, kellel on palju hobisid: mineraloogia, geoloogia, fotograafia.

"Krediitkaardivõlgnevused on mahult kasvanud, kuid kasvanud on ka krediitkaartide arv," teatas SEB pressiesindaja. "Eesti tarbijat muu maailmaga võrreldes tuleb tõdeda, et kergekäeliselt krediitkaarti ei kasutata. Statistika ei näita, et oleks palju neid, kellel oleks suur krediitkaardijääk, ega neidki, kes kasutaks pidevalt ära kogu krediitkaardilimiidi." Ostusõltuvuse probleemi pressiesindaja Eestis ei näinud.

"Hansapank hindab klienti hoolikalt ning krediitkaardi limiitide puhul arvestame kindlasti sellega, et võimalus ennast "lõhki osta" ei oleks käegakatsutav. Võlgadest hoidumiseks pakub Hansapank ka kaardikasko teenust, mis tähendab kasutatud krediidilimiidi kindlustamist ootamatuste puhuks. Me ei leia, et ostusõltuvus oleks Eestis probleem," ütles Hansapanga pressiesindaja Kristi Künnapas.

Naine räägib, et ta armastab "ilusaid, värvilisi, erilise lõikega rõivaid".

Ostma ei innusta teda vajadus asju omada, vaid see, et toast välja saada, natuke linnas ringi jalutada. Aga kui ta midagi ilusat näeb, ei suuda ta seda ostmata jätta. Kalleid asju ta ei osta, pigem odavamaid. Ostab ta peaaegu iga päev, lisaks on ta agar kataloogidest tellija. Naise korter meenutab väikest kaubamaja - tal on 80 suve- ja 90 talvemantlit, 200 paari pükse ja ligi 500 paari kingi. Selle peale, et tal on 50 000 eurot võlgasid, üritab naine mitte mõelda.

Naine räägib, et terve päeva on tal peas ostmisega seotud mõtted, mida ta ei suuda kõrvale tõrjuda.

"Praktilised asja," nagu naine ise ütleb. Huupi naine enda sõnul ei osta, vaid otsib alati välja kõige soodsama pakkumise, sõidab läbi mitmed poed ja ostab alles siis. Tihti ostab ta kohe mitu sarnast asja korraga. Aastatega ostuhood sagenesid, aga ka kaubad läksid kallimaks. Kodu, kelder ja garaaž on täis kaste, võlgasid on tal 50 000 euro ringis. Ostmine tekitab Gertrudile eufoorilise tunde, millele on võimatu vastu panna.

Vaatamata ligi 35 000 euro suurusele võlale jätkas naine ostmist.

Nüüd on tema ligipääs pere ühisele pangaarvele blokeeritud. Enne seda aga ostles ta intensiivselt vähemalt kaks korda nädalas. Ta ostis ainult ekslusiivseid asju, eelkõige riideid endale, abikaasale, lastele ja lastelastele. Naine kirjeldab, et ostes oli ta nagu "teises maailmas". Enamik riideid seisab kasutamata ja hinnasiltidega kappides, voodi all ja pööningul. Nüüd, kus tal enam raha ei ole, käib naine eksklusiivsetes poodides edasi ja laseb kauba kinni panna.

* Nimed on muudetud, allikas Erlangeni ülikool

Meie püsiklient üldiselt teab, mida ta tahab, ja planeerib oma oste. Seda just tavaostude puhul.

Muidugi, kui on atraktiivsed kampaaniad, siis ostetakse tõenäoliselt planeeritust rohkem, see on see efekt, et kui kõik ostavad, ostan ka.

Eks siis võib tekkida küsimus, et kas neid šokolaade on korraga nii palju vaja osta.

Koostöös Kaubamajaga on Selveris selle aasta algusest võimalik taotleda Partner krediitkaarti, kuid suurt tungi krediitkaardi taotluste osas seni märgata pole.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:39
Otsi:

Ava täpsem otsing