Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Edelaraudtee kimpus vagunite puudusega
Edelaraudtee olulisemad kaubaveokliendid on jätkuvalt vanametalli kokkuostja ja käitleja AS Kuusakoski, loomasööda ja väetisetootja Farm Plant AS, sae- ja metsamaterjali kokkuostja AS Lignator ja samuti värvilise ja vanametalli ning töötlemisega tegelev OÜ Refonda.
Raudteefirma juhataja Kalvi Pukka kurtis, et ettevõttel on probleeme klientide tellimuste täitmisega.
"Meil ei ole spetsiaalset kaubavagunite parki. Seetõttu kasutame vedudel enamasti üldpargi vaguneid. Veomahtude üldine vähenemine on aeglustanud oluliselt vagunite ringlust. Sellepärast on sagenenud olukorrad, kus laadimiseks tellitud vaguneid pole piisavas koguses saada," muretses Pukka.
Tema väitel on vedude iseloomu muutuse tõttu kahanenud ka töö efektiivsus.
"Varem sai kaubaga saabunud vagunit pärast tühjendamist taaslaadida. Nüüd, kus saabuvaid kaupu on vähe, tuleb teha vagunite laadimiseks tühisõite. Need asjaolud mõjutavad ka vedude majanduslikku tasuvust ning perspektiivikust," nentis juhataja.
"Lõplikke järeldusi veomahtude ja veetavate kaubagruppide kohta saab teha ehk aasta lõpupoolel, sest suvi on aeg, kus kauba laadimine ja tühjendamine ei ole eriti aktiivne. Sel aastal loodame vedada umbes 100 000-150 000 tonni veoseid," lisas ta.
ASi Kuusakoski Balti regiooni direktor Kuldar Suits kinnitas raudteefirma juhi väiteid.
"Tahame näiteks kümmet vagunit nädalas, aga saame neli. Kui need neli on täis laaditud, siis peaks nad ära vedama ja tühjad vagunid asemele saatma, aga need tulevad alles järgmisel nädalal. Eriti on sellega probleeme Pärnus ja Viljandis," kirjeldas Suits.
"Tahaks ikka musta kauba rööbastel ära vedada," ütles Suits.
Raplamaal keemiakaupade impordi ja müügiga tegeleva ASi Ingle juhataja Aare Leinberg ütles, et nende jaoks on Edelaraudtee kaubaveoteenuse kasutamine samuti möödapääsmatu.
Leinberg ütles, et praegu saavad nad Edelaraudteelt kaks korda nädalas kauba vedamiseks neli-viis vagunit.
Kui firma loobuks raudteetranspordist, lisanduks igal kuul Tallinna-Viljandi maanteele 1500-2000 tonni ohtlikke keemiakaupu ehk 60 tsisternautot.
Türil väetist, Elvas ja Viljandis aga loomasööta tootva Farm Plant ASi turundusjuhi Jaanika Mirka sõnul kasutasid nad regulaarsete kaubavedude pausi ajal autotransporti. Nüüd on aga taas rööbastele naasnud. "Seda on meile vaja," ütles Mirka lihtsalt. Paraku ei saa ka Farm Plant alati piisavas koguses tellitud kaubavaguneid.
Raudteefirma kaubaveo käive oli mullu ligi 35 miljonit krooni, kaubaveole kulus ligi 45 miljonit krooni.