Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Majanduskriis ja Porsche
Nii head kui ka rasked ajad on võimaluste ajad, vahe on vaid strateegias. Selles peitubki põhjus, miks headel aegadel edukad ärimudelid ei pruugi töötada halbadel aegadel. Küsimus ei ole kas, vaid kuidas teenida ja edukaks saada.
Sisemajanduse kogutoodang vähenes kolmandiku võrra, töötus kasvas neljandikuni töövõimelisest elanikkonnast, tööstusvarud kaotasid ligi 80 protsenti väärtusest, pankrotti läks 40 protsenti pankadest, tulumaksumäär tõusis üle kahe korra, 63 protsendile. Selline oli suur depressioon 80 aastat tagasi Ameerikas.
68 000 pankrotti, 8 miljonit töötut, hüperinflatsioon - suur depressioon Saksamaal.
Majanduse monopoliseerimine, üle 12 500 ettevõtte pankrotti läinud/suurte ettevõtete poolt üle võetud, erakordselt tugev riigi sekkumine majandusse ja Mussolini võimu tugevnemine - suur depressioon Itaalias.
Detailides mitte nii tuntud, üldisemalt aga rohkesti kasutatud ja tsiteeritud pilt. See pole aga üldse kogu tõde.
Võib tunduda üllatav, aga just suure depressiooni ajal asutati Ameerikas selline ettevõte nagu Texas Instruments, elektroonika- ja pooljuhtide tootja, mille 2007. aasta käive oli ligi 150 miljardit krooni ja kelle palgal on üle 30 000 töötaja. Samuti Tyson Foods, ligi 290 miljardi kroonise käibega ettevõte, mis tarnib toiduaineid pea kõigile suurematele kiirsöögikettidele Ameerikas; maailma tuntumaid mänguasjade tootjaid Fisher-Price jpt.
Ei hirmutanud majanduskriis ka Saksamaal elanud Ferdinand Porschet, kes 1930 asutas oma ettevõtte Porsche AG. Just seda nime kandvad autod said 2006. aastal tunnustuse kui maailma kõige prestiižikamad liiklusvahendid.
Porsche kolleeg, Itaalias elanud Battista "Pinin" Farina asutas samal aastal autodisainiateljee Pininfarina, mis on tuntud kui paljude autotootjate, sh Volvo, Jaguar, Maserati, Rolls-Royce ja Ferrari, mudelite disainija.
Näiteid on veelgi ja need kõik tõestavad sama - muutused toovad võimalusi.
Oleme harjunud nägema ennekõike teiste vigu ja tegemata tööd. Süüdi on "nemad": ebastabiilsus finantsturgudel, nõudluse langus, poliitilised otsused. Samal ajal ununeb, et nii majanduse tõusud kui ka langused on mõlemad äriplaani osad, nagu ka riskid, nende maandamise võimalused ja võimalikud käitumisstsenaariumid.
Praegune keeruline olukord ei ole midagi muud kui realiseerunud klassikalised riskid - majanduslik, poliitiline ja finantsrisk. Just äriplaan peaks neid riske maandavaid tegevusi sisaldama, kirjeldama, kuidas peaksime käituma kriisiolukorras.
Kui paljudel meist on selline kodutöö tehtud? Ja kui ei ole, siis kas süüdi on Wall Streeti pankurid?
Ka Ferdinand Porsche ajal oli piisavalt neid, kes ei julgenud võimalustest kinni haarata. Paljud lihtsalt ei märganud neid, sest olid keskendunud probleemidele. Paljud nägid, kuid ei julgenud tegutseda, vastutust võtta. Nende inimeste nimesid me ei mäleta, Porsche autod rõõmustavad meid tänagi.
Aastanumber on muutunud, aga käes on ikka samasugune vastutuse kriis, mis võimaluste ajal ei lase meil võimalustest kinni haarata ja edasi liikuda. Maailmas on olnud keerulisemaid aegu kui praegu, kuid ka neil aegadel on sündinud tugevaid ideid, ettevõtteid ja tooteid. Meie eelkäijad on tõestanud, et kriisist võitjana väljuda on võimalik.