Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Baltika tahab kriisist välja tulla tugevamana kui varem
Äripäeva lugejate küsimustele vastas Baltika juht Meelis Milder.
Millised on Baltika suurimad väljakutsed praegu?
Suurimad väljakutsed sarnanevad kõigi eelnenud kriiside omadega: läbida ja väljuda tugevamana! Viimase 18 aasta jooksul on Baltikal selletaolisi, väliskeskkonnast tingitud kriise olnud kahel korral - 90ndate aastate alguses ja perioodil 1997-1999. Nende kogemuste põhjal on välja kujunenud oma mudel kriiside juhtimiseks. Praegu oleme kohanemise faasis. Näen, et teiseks poolaastaks on kohanemine toimunud. Teiseks tähtsaks eesmärgiks on äriprotsesside analüüs ja arendamine. Ka sellega on alustatud.
Kas olete ka endal ja teistel juhatuse/nõukogu liikmetel töötasusid kärpinud?
Kõigi Baltika juhatuse liikmete palk alanes 1. märtsist. Kuna oluline osa juhtkonna sissetulekust on seotud tulemustasudega, on kogutasude langus märkimisväärne.
Mida oskate investoritele julgustavat öelda?
Baltika saavutas oma parima vormi eelmise aasta sügiseks. Kuna meie jaoks ei olnud ka 2007-2008 n.ö lihtsad aastad, tegelesime agressiivse investeerimise asemel oma jaesüsteemi efektiivsuse tõstmisega. Usun, et meil on head võimalused praegusest majanduskriisist kiiremini ja tugevamana väljuda.
Mitu kauplust on Baltika sunnitud tänavu ja ilmselt ka järgmisel aastal sulgema?
Selle aasta alguses oleme sulgenud 8 poodi, seda erinevatel põhjustel. Sulgemistest enam on kasvanud uute avamiste number, võrreldes aasta algusega on grupi poodide arv kasvanud 134-lt 140-le.
Millistes riikides on Baltika toodete tarbmine kõige enam langenud?
Balti riikides on müügilangus olnud sarnane, jäädes 23-25% vahele. Samal ajal on Ida-Euroopa turgudel (kohalikus valuutas) müügid kasvanud üle 10%. Täpsem ülevaade on nähtav aga meie esimese kvartali aruandes.
Kas Teie hinnangul suudab Baltika muutunud majanduskeskkonnas ilma täiendavate omanikepoolsete sissemakseteta toime tulla?
Peab suutma ja suudabki, kuigi see võib oluliselt pikendada nn kohanemisperioodi. Omanike või pankade poolse lisafinantseerimise puhul näen positiivset tulemust juba selle aasta teisel poolel.
Aastast aastasse on pead tõstmas Aasia kvaliteetse toodangu ja odava hinnaga rõivatööstus on pead tõstmas. Mis oleks Teie arvates Euroopa rõivatööstuste väljapääs antud olukorras?
Kõik rahvusvahelised rõivabrändid, sh Euroopa omad toodavad kas kogu oma toodangu või enamiku sellest Aasias. Euroopa vabrikute, sh Baltika omade eeliseks on kõrgem keskmine kvaliteeditase, paindlikkus ja lähedus turgudele.
Ilmselgelt praegustes oludes on riiete hind väga oluline kui mitte määrav. Kas Baltika suudab nendes oludes senise Monton/Baltman/Mosaic mudeliga olla kasumlik või peaks šnitti võtma H&Milt, kes suudab pakkuda madalamat hinda kui Baltika?
Baltika brändide posit-sioneeringud on toote ja hinna skaalal piisavalt erinevad ning me ei näe põhjust nende muutmiseks. Küll aga suurendame sügishooajal kõigis brändides madalama hinnaga toodete osakaalu ning jätkame pakkumistega, et teha keskmist ostuhinda tarbijale veelgi soodsamaks.
Kas Baltika on valmis uueks majandustõusuks, kui see peaks millalgi tulema?
Oleme uueks majandustõusuks valmis, aga arvame ka seda, et isegi majandussurutise tingimustes on võimalik turuosa juurde võita. Ajalugu on seda kinnitanud.
Autor: ÄP