Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autohiiu esimene ajastu sai läbi

    Sada üks aastat General Motorsi ajalugu sai eile läbi. Ameerika tööstusliku tervise baromeetriks peetud ettevõtte ja riigi ühe sümboli elule pani punkti pankrotikohus, kuhu autotootja sisenes 82,3miljardiliste varade ja 172,8miljardilise võlaga.
    General Motors on suurte piinade küüsis vaevelnud juba viimased seitse kuud, kui nõudlus autode järele hakkas tegema üha järsemaid ja järsemaid kukkumisi ning sai selgeks, et väga raske võlakoorma all ägisev kunagine tšempion ilma raha sissevooluta kauaks püsima ei jää. Et püüda olukorda veidigi leevendada ning pidurdada aina kasvavat hädade laviini, laenas valitsus autotootjale hädaabi korras kokku 19,4 miljardit dollarit.
    Kõik kuude viisi planeeritud päästeplaanid, kuidas pankrotikohtu karmi käe alt pääseda, läksid nii GMi kui ka USA suuruselt kolmanda autotootja Chrysleri puhul vett vedama. Endine suurim tööandja pidi, nina norus, leppima enda lõhkumisega, et loodetavasti mõne kuu pärast uuena, kuid mitte küll päris puhtalt lehelt alustada.
    On kõigi huvides, et pankrotimenetlus ja restruktureerimine uueks ettevõtteks läheks võimalikult kiiresti. Nii on valitsus väga optimistlikult lootnud, et parima stsenaariumina võiks uus GM kohtust väljuda juba augustis. Kohtualuse uuendusprotsessi kulude katteks annavad ameeriklastest maksumaksjad lahkelt 30,1 miljardit dollarit.
    Mida siis teha kavatsetakse? Kindlasti jääb automaailma endine raskekaallane edasi vedama kaheksa populaarse brändi asemel nelja. Chevrolet, GMC, Buick ja Cadillac saavad jätkata kunagise legendaarse juhi Alfred Sloani püstitatud strateegiat "auto igale rahakotile ja igale vajadusele", kuid Hummer, Saab, Saturn ja Pontiac peavad leppima vanasse ettevõttesse jäämisega ning praegu on kolm neist müügis. Pontiacile näeb karm kava ette hingusele minekut.
    Vanasse ettevõttesse, mis läheb täielikule likvideerimisele, jäävad kõik varad, millest juba ammu on tahetud lahti saada, aga seni erinevate huvigruppide vastuseisu tõttu pole suudetud. Sinna kuuluvad muu hulgas mitmed tehased, paljud lepingud edasimüüjate ja töötajatega ning ka eespool mainitud Pontiac.
    Võib arvata, et maksumaksjad General Motorsi omanike sekka vabatahtlikult väga kuuluda ei tahaks. Siiski on nad valitsuse otsusega sinna paigutatud ning saavad 60 protsenti uue ettevõtte aktsiatest. Vastutasuks suuromaniku staatuse eest küsib valitsus oma 50miljardilisest laenust GMile tagasi vaid 9 miljardit, mis tähendab üsna krõbedat sisseostuhinda, eriti arvestades autotootja 458miljonilist turuväärtust eilse seisuga.
    Kanada valitsus on samuti oma maksumaksjate õla USA kunagisele hiilgusele alla pannud ning saab 12protsendilise osaluse omanikuks. Seda 9,7 miljardi dollarilise laenu eest, millest uus GM peab tagasi maksma vaid 1,7 miljardit.
    Suuremad põhjused, miks USA autotööstuse raskekaallane pidi üldse pankrotiasju arutama hakkama, olid ametiühingu ja võlakirjausaldajate nõuded, mida nad polnud nõus niisama lihtsalt loovutama. Pärast kuudepikkusi vaidlusi andsid nad siiski mornilt järele. Ametiühing nõustus 20 miljardi dollarilise nõude loovutamise eest 17,5protsendilise osalusega ja aktsiaostuõigusega veel 2,5 protsendile ettevõttest. Lisaks saab ta 2,5 miljardit dollarit rahas ning 6,5 miljardit eelisaktsiates, mis maksavad aastas dividendidena 585 miljonit dollarit.
    Teine huvigrupp, kellega tuli pisut kauemgi läbirääkimisi pidada, võlakirjaomanikud, saavad uuendatud autotootjas 10protsendilise aktsiaosaluse ning õiguse osta hiljem juurde 15 protsenti. Sellega pühivad nad suud puhtaks nõudest 27,2 miljardile dollarile.
    "Bilanss oli meie kõige suurem nõrkus," sõnas GMi uus juht Frederick A. Henderson ning lubas nõrga koha parandada. Kokkulepped ja pankrotimenetlus parandavad GMi nõrkustest ilmselt mõne muugi, aga sellel on ka oma varjukülg.
    USA ajaloo suurim pankrot viib töö veel umbes 54 000 inimeselt, kes töötavad neis 14-16 tehases, mille uksed lõplikult lukku keeratakse. Lisaks saavad oma sahmaka kätte edasimüüjad, kellest kolmandik ehk umbes 1600 saab lähiaastatel hundipassi. See tähendab, et kokku saab USA investeerimisportaali MarketWatch andmetel juurde umbes veerand miljonit töötut.
    Lisaks võib väike osa võlakirjaomanikest veel pankrotiplaanile vastu hakata, mis aeglustaks kogu protsessi ning tooks ilmselt kaasa päris olulisi lisakulutusi.
    Uus GM on see-eest kõigi eelduste kohaselt tõepoolest tugevam ja fokusseeritum varasemast suhteliselt vähepaindlikust hiiglasest. Alles jäävad brändid saavad pea poole suuremaid investeeringuid ning seeläbi võime taastada oma endine hiilgus. Seda siiski alles veidi kaugemas tulevikus.
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA turuindeksid lõpetasid nädala korraliku tõusuga
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Aktsiaindeksid sulgesid kauplemisnädala roheliselt ja kvartalitulemuste infokeerises on palju mitmekülgseid teadaandeid, mis turu aktiivselt liikuma on pannud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Taristufirma müüs osa ärist soomlastele
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.
Taristuettevõte KMG OÜ müüs osa oma markeeringuüksuse Soome Hot Mix Group Oy-le kuuluvale Hot Est OÜ-le.