Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rootsi Saabi müük sai eile klaariks
Pankrotikaitse all General Motors kinnitas eile, et on samuti saneerimisel oleva Saabi müügiks löönud käed Rootsi sportautode tootjaga Koenigsegg, mille taha on koondunud kirju grupp rahvusvahelisi investoreid.
Tehingu üks tingimus on 600 miljoni dollari suurune laen Euroopa Investeerimispangalt, mida on valmis garanteerima Rootsi riik. Täiendavat kapitali süstivad firmasse ka uus ja vana omanik.
"Hea, et omanike pilt on selgumas. See on uudis, mida Saabi töölised, Trollhättan ja valitsus on ammu oodanud," ütles Rootsi majandusminister Maud Olofsson agentuurile TT.
Rootsi riik on vaikimisi rahul, et Saab on jälle Skandinaavia ja mitte GMi või maad kuulamas käinud Hiina investorite käes ning töökohad päästetud - plaani järgi toob uus omanik Rootsi Trollhättanisse Saksamaalt üle ka 9-5 mudeli tootmise.
Mitmed analüütikud on aga skeptilised. Peale krooniliste kahjumite ei hakka Koenigseggi ja Saabi vahel esmapilgul silma ühtegi muud sarnasust.
Koenigseggi 45 töölist pani mullu kokku 18 üle miljoni dollari maksvat sportautot, Saabi jooksval lindil valmib niisama palju autosid mõne tunniga ning firma palgal on ligi 4000 töölist. Ei Koenigseggi asutajal Christian von Koenigseggil ega tema äripartneritel ole suure firma juhtimise ja autode masstootmise kogemust.
Koenigsegg Groupi taha on koondunud Christian von Koenigsegg, kes alustas 22aastaselt lapsepõlveunistuse peale sportautode tootmist, Norra oma "Richard Branson" ehk adrenaliinikütist disainer ja miljonär Bard Eker, kes on Koenigsegg Automotive AB suuromanik, kolumbialane Augie K Fabela, kes 1992. aastal oli Venemaa telekommunikatsioonifirma Vimpelcom kaasasutajaid ning elab praegu vaheldumisi USAs ja Moskvas, ning ameeriklane Mark Alan Bishop, kes Rootsi meedia andmeil oli viimati Wall Streeti firmas Drexel Burnham Lambert juhatuses.
Uued omanikud saavad Rootsi Trollhättani tehase, mille võimsus on 120 000 sõidukit aastas, Saabi tootearenduse ning uudse turbo- ja biokütuse tehnoloogia. Kaubamärk ise on endise sära kaotanud ja tootnud GMile viimased 20 aastat peamiselt kahjumit. Mullu müüdi alla 100 000 sõiduki ning Euroopa turul oli Saabi osa vaid 0,4%.
Maud Olofsson ei osanud eile vastata, kas Saab on nüüd päästetud. "Seda on raske öelda. Muidugi loodan ma, et tegemist on tõsise omanikuga, kel on piisavalt vara ja energiat, et toime tulla," ütles minister.