Tootja: igal nädalal uued kokkulepped

Viktoria Lummo 05. august 2009, 00:00

"Kuna toodame värskeid juur- ja köögivilju, peame igal nädalal uue hinnakauplemise tegema," vastas Reiter küsimusele, kuidas kulgevad läbirääkimised järgmise aasta tarnete ja hindade teemal.

Tema sõnul ei kajastu poehinnas tootmise reaalsed kulud. "Ketid võivad osta meilt mõnikord kallimalt ja müüa poes odavamalt, mõnikord on jällegi vastupidi," selgitas ta. "Meie tootmises ei ole tagavarasid, piisavalt ressursse ega rikkaid omanikke, kes kannataksid mõnda aega alla omahinna müümist," rääkis Reiter.

Euroopa tooted püüavad meie kodumaiseid tooteid välja suruda ja suured ketid on huvitatud suurtest kogustest odava hinna eest, märkis Sagro juht. "Tootmissisendid on ajaga kallimaks läinud ja mängida annab vaid tööjõuga," sõnas Reiter ja lisas, et tööjõud peab samas olema piisavalt kvalifitseeritud.

Ta lisas, et Sagro teeb koostööd kõigi jaekettidega. Siiani on olnud kõige paremaks partneriks Prisma, aga nende hinnasurve on viimasel ajal väga tugevaks läinud, rääkis Reiter. "Praegu on heaks partneriks Rimi kett ja Selver," rääkis ta.

Piimatoodete tootja ASi Saidafarm juhatuse esimehe Juhan Särgava sõnul on jaeketid lisanud viimasel ajal tootjatele uusi tingimusi, ent koostöö nendega püsib siiski harmoonilisena. "Kui tahad nendega mängu mängida ja nende nõudmistele vastata, siis pead edasi arenema, sest ka klient areneb kogu aeg edasi ja ka tema nõudmised suurenevad," rääkis ta.

Hinnasurvet Saidafarm tema sõnul ei tunne. "Võib olla rafineeritud kujul, aga see on normaalne, et hind kujuneb läbirääkimiste tagajärjel," viitas Särgava jaekettide huvile võimalikult soodsa hinna vastu.

Särgava ütles, et kõige efektiivsemaks ja meeldivamaks koostööpartneriks on nende jaoks Stockmann ja Kaubamaja, aga ka Rimi kett. Rimi nõudeid on natuke keeruline täita, kuna tegemist on väga suure poeketiga, mainis Särgava.

Härjanurme kala- ja vähikasvanduse omaniku Aarne Liivi sõnul pole ta olulisi muutusi lepingutingimustes täheldanud, samas pole kõik ka meeltmööda. "Vastikud on need boonused, mida peab kauplustele tagasi maksma," rääkis kalakasvataja.

Näiteks kui meie kaup jääb müümata, ei pea me ise seda kauplustest ära viima, samas on lepingus kirjas, et peame kauba mitte läbimüümise korral maksma jaeketile korralikke protsente selle eest, rääkis Liiv.

Efektiivseimaks peab ta Rimi ketti, hoolimata selle karmidest ja keerulistest tingimustest.

"Samas ei arvesta Rimiga tehtud lepingud eriti poolte võrdse kohtlemise põhimõttega," rääkis Liiv.

"Müüme neile saja krooni eest kala ja seal on juba käibemaks sees, samas müüakse boonuste kaudu see ära käibemaksuta," selgitas ta. "See tähendab, et me maksame kinni teise firma käibemaksu," lisas Liiv.

Prisma Peremarketi kommunikatsioonijuhi Kadri Lainase sõnul on kõigil huvi rasked ajad edukalt üle elada. "Praegu ei ole me lepingumuudatusi teinud, põhilised tingimused räägime läbi üks kord aastas," selgitas ta.

Jaeketid on juurdehindlust tublisti kärpinud ning paljudel sooduspakkumistel müüakse kaupa alla omahinna. Tarnijate-tootjatega toimuvad läbirääkimised pidevalt ja hinnad kukuvad koos majanduslangusega kiiresti. See tähendab omakorda suuremat survet ka läbirääkimistel tootjatega.

Konkurents toiduainete turul on väga suur ja kriisi ajal veelgi teravam. Tarbijad on valivad, otsivad odavamaid tooteid, kõikjal jälgitakse, kuidas kokku hoida.

Kõik jaeketid üritavad pakkuda parimat hinda, et klienti enda juurde meelitada. Palju on ka sooduspakkumisi ning kõik see vajab väga keerukaid läbirääkimisi tootjate ja hulgiladudega.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:10
Otsi:

Ava täpsem otsing