Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rootslaste au ja uhkus Volvo võib langeda hiinlaste kätte
See on veelgi epohhiloovama tähendusega kui Rootsi autotööstuse lipulaevade müük ameeriklastele kümme aastat tagasi, kirjutas eile juhtkirjas Rootsi majandusleht Dagens Industri.
Kolmapäeval teatas Ford n-ö ametlikult, et eelistab võimalikest pakkujatest Hiina Geely juhitud konsortsiumi ning alustab nendega kõnelusi Volvo sõiduautode divisjoni müügiks. Hiinlastele oleks see seni suurim lääne autotööstuse ülesostmine, millega saadakse endale ka Volvo sõiduautode kaubamärk.
Geely kasuks on kaks kaalukat argumenti. Partnerlus Hiina ettevõttega tagab Volvole juurdepääsu maailma suurimale ja kiireima kasvuga autoturule. Prognoosi järgi müüakse Hiinas tänavu 11 miljonit sõiduautot. Aasta esimese üheksa kuuga langes Volvo kogukäibest Hiina arvele 6,2 protsenti. Kasvupotentsiaal on suur.
Teiseks on Geelyl vajalikud rahalised ressursid nii Volvo ostuks kui ka investeeringuteks. Geely seljataga on Hiina riiklikud pangad.
Geely lubab, et Volvo sõiduautode tootmine jätkub Rootsis ja Belgias ning et firma peakorter ja tootearendus jäävad Rootsi. Kaua selline lubadus püsib, on iseasi. Nomura Securitiesi analüütik Mike Tyndall ütles Bloombergile, et kolme-nelja aasta pärast, kui tulevad uued mudelid, võib Hiina tootmise Rootsist ja Belgiast ära kolida.
Rootsi valitsuse reaktsioon oli eilse uudise peale positiivne, ehkki varem on Hiina omanike suhtes skepsist ilmutatud.
"Valitsuses vaatame me sellele positiivselt, et Volvo müügiplaanid edenevad," ütles kolmapäeval Rootsi majandusminister Maud Olofsson, rõhutades tehingu plusse. "Tuleb tõdeda, et uute autode suurimad turud ei ole enam Rootsis ega isegi mitte Euroopas. Need on Hiinas ja selle lähiümbruses," ütles minister.
Volvo hiinlastele müügiga on aga seotud rida probleeme, mis eelkõige puudutavad intellektuaalse omandi kaitset. Tehinguga saaks Hiina juurdepääsu tehnoloogiatele, mida Volvo kasutab kahasse Fordiga. Näiteks kasutavad ühist tehnoloogiat Volvo S40 ja Ford Focus ning Mondeo ja S80. Kui Geelyst saab Volvo uus omanik, vajavad hiinlased juurdepääsu sellele tehnoloogiale.
"Fordi jaoks on kõige halvem stsenaarium, kui Geely võtab tehnoloogia üle ja arendab oma koduturu jaoks välja oma mudeli," ütles IGH Global Insighti autoala analüütik Aaron Bragman.