Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Madal hind tooks Läti autod ülevaatusele
Erinevalt Lätist, kus tehnoülevaatuspunktid on riiklikud, panevad Eestis ülevaatuse hinna paika eraettevõtted. Kuna tehnoülevaatuspunkte on Eestis 80 ringis ja vaid vähesed neist on ketistunud, on ka hinnakonkurents kõva. Tavalise sõiduauto ülevaatuse keskmine hind jääb 400-500 krooni vahele, kaubiku ja väikeveoki tehnokontrolli eest tuleb maksta keskmiselt 700-800 krooni.
Pereauto ülevaatus hakkab Lätis maksma tänavuse 990 krooni asemel 1650 krooni ja kaubiku ülevaatus 1716 krooni asemel 3300 krooni, vahendas uudisteportaal rus.db.lv.
Ainsaks takistuseks jalgadega (loe: kummidega) hääletamisele on see, et praeguse korra kohaselt tuleb sõiduki tehnoülevaatus teha riigis, kus konkreetne sõiduk on registreeritud.
Samas on Euroopa Liidus juba arutatud, kas lubada autoomanikel käia tehnoülevaatusel teistes liikmesriikides. Maanteeameti peadirektori asetäitja Rein Eineri sõnul pole ühtegi otsust veel tehtud, kuid tehnoülevaatuspunktidega tegelevas töögrupis on see jutuks olnud.
Transporditeenuste pakkumise kõrval sõidukite tehnoülevaatust korraldava Alpter Grupi juhatuse liige Kaido Kaasik ütles, et ülevaatuse kallinemine Lätis võib sõidukeid Eesti registrisse ja tehnokontrolli tuua, kuid seda vaid piiriäärsetes linnades.
"Ma arvan, et veoautopargi puhul on tehnoülevaatuse kulu üks väiksemaid ja ainult ülevaatuse pärast ei tõsta keegi kindlasti oma autoparki üle. Piiriäärsel alal käidaks võibolla küll Eestis kontrollis, näiteks Valgas," sõnas Kaasik. "Mujal hakatakse tehnoülevaatuse kulu tõustes sõitma pigem kontrollimata autoga ja seda enam, et nüüd teeb järelkontrolli ainult politsei. Piiril tehnoülevaatuse läbimist ei kontrollita."
Kaasiku sõnul sõidetakse Eestis tehnoülevaatusel käimata autodega suhteliselt vähe. "Ma arvan, et meie vedajad on natuke rohkem erudeeritud ja teavad, millised on riskid," kommenteeris ta.
Valga tehnoülevaatuse tegijate arvamust ei õnnestunud Äripäeval reedel teada saada. Maanteeameti liiklusregistri keskus ei osanud sel nädalal samuti veel öelda, kas lätlased hakkavad autosid Eestis registreerima, et kopsakast riigilõivust pääseda.
Eestis saab registreerida vaid siis, kui selle vastutav kasutaja on kohalik elanik. Välismaalaste puhul on vajalik Eesti sissekirjutus või Eesti ettevõte, mille nimele on sõiduk registreeritud.
Üle 10 aasta vanused autod peavad igal aastal tehnoülevaatusel käima, uuemate puhul tuleb käia kahe aasta tagant või harvemini.
"Tõusis või? Nojah, siis tuleb mõelda Eestisse ümberregistreerimisele," tõdes Läti vedajafirma Hurricane Trans tegevjuht Andrei Gurjat teate peale, et Läti riik tõstis autode ülevaatustasu mitu korda.
"Me kavatseme tulevikus niikuinii avada Eestis oma esinduse," selgitas ta.
Samas pidas ta mõeldavaks kogu autopargi Eestisse ümberegistreerimist. "Arvan, et registreerime lähitulevikus Eestisse ümber. Praeguses majandusolukorras pole ju võimalik nii edasi minna. Ma saan ka riigist aru, kuid nii palju tõsta on ikka liiga palju," oli Gurjat pahane.
Teisipäeval kiitis Läti valitsus heaks uued iga-aastased transpordilõivud, mis kergematel tarbesõidukitel tõusid varem plaanitust tunduvalt rohkem. Džiibiomanikel seevastu tuleb maksta plaanitust vähem. Mootorrattaomanikel tuleb tuleval aastal maksta 50 latti (1105 krooni). Autobusside ja raskeveokite lõiv ei muutunud.
Võimalik, et seaduses tehakse veel parandusi, eristades uutele ja kasutatud sõidukitele kehtestatud lõivud. Sõiduautode lõivu tõusu saab vältida, läbides tehnoülevaatuse veel selle aasta sees, vahendas uudisteportaal.