Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Gloobuse magusaim ahvatlus
Šokolaadimaailmas on nüüd tõepoolest lahvatanud tõeline sõda - nagu väike hiir, keda märkasid korraga kõik kassid, on Cadbury saanud uhkeks trofeeks, mida ihaldavad peaaegu kõik tuntud magusatootjad.
Kui Kraft Foods septembris Cadburyle esimese pakkumise tegi, hüppas inglastele armsa šokolaadi- ja nätsutootja aktsia hind peaaegu 38 protsenti ning pakkumine lükati tagasi.
Kuu aega hiljem lähenes Kraft Inglise ettevõttele juba vaenulikult ning tegi aktsionäridele esimesest väiksema pakkumise. See on ainsana laual siiamaani, aga oma ettepanekuid lihvivad praegu ka teised maailma kaalukamad maiustustetootjad.
"Iga magusatootja, kes on enam-vähem vastuvõetava suurusega, kaalub seda, sest tegemist on harukordse võimalusega," täheldas Šveitsi toiduainetööstuse konsultant James Amoroso.
Üheks tõsiselt võetav kandidaat on USA magusatootja Hershey. Olles varemgi Cadburyga pulmaplaani pidanud, võiks nende liit olla igati loogiline ja sõbralik. Lisaks annaks Cadbury-element Hersheyle nii väga igatsetud globaalse haarde, sest välisviisa on tema jaoks seni kättesaamatuks jäänud. Hershey käibest 86 protsenti tuleb praegu USAst, kuid sarnaselt teiste sealsete toiduainetöösturite ning tarbekaubatootjatega on juba avastanud, et tulevased kasvuvõimalused peituvad hoopis arenevatel turgudel. Ka Cadbury jaoks oleks liit Hersheyga tulevikuväljavaateid arvestades mõistlikum, sest Krafti aeglase kasvu ja juba küpse ea kõrval on Hershey võimeline palju jõulisemaks tõusuks, eriti, kui ta saab ligi globaalsele turule.
Hershey tee õnneliku liiduni on aga üsna künklik. Kõigepealt ei ole tal praegu selgelt piisavat finantstugevust sellise tehingu elluviimiseks.
Tema turuväärtus on vaid 8 miljardit dollarit Cadbury 11 miljardi kõrval, lisaks tühjendab firma taskut võlakoorem.
Ka omanikud on teravat sorti kiviks Hershey teel. Ettevõtet kontrollib peaaegu täielikult Milton Hershey Trust, kes kuidagi ei taha oma sõnaõigust magusatootja üle vähendada. Samas on ta mõistnud, et USA jääb tulevasi kasvuvõimalusi arvestades selgelt liiga kitsaks ning oma heategevusliku missiooni finantseerimiseks peab Hershey siiski tugev olema.
Lõunamaine kandidaat on Itaalia kuulus maiusetootja Ferrero. Suhteliselt tagasihoidliku perefirma rahakotis oli eelmise aasta augustiga lõppenud majandusaastal 168 miljonit eurot vaba raha 371 miljoni eurose kasumi juures. Samuti on ta suuruselt suhteliselt võrreldav Cadburyga.
Äkki on Cadbury siiski pisut suur tükk hammustamiseks? Mõistes seda on räägitud ka Hershey ja Ferrero ühisest pakkumisest, mis ühest küljest oleks mõlema rahakotile vähem traumeeriv, kuid teisalt püstitaks uued väljakutsed kontrolli jagamisel ettevõtte üle.
Kui teised peavad tõsiselt nuputama, kust leida raha pakkumise jaoks, võiks võimas Nestle Cadburyle suhteliselt muretult käpa peale panna. "Nestle'il pole mingit plaani magusaturult väljuda ja tal on rohkem kui piisavalt laskemoona, et osta, mida iganes tahab. Aga ta peab silmitsi seisma konkurentsiametiga pea kõigil oma turgudel, eriti Ühendkuningriigis, kus koos Cadburyga oleks neil pool turust," tõi Amoroso minu arvates kaunis õiglaselt välja Krafti õudusunenägude põhjuse. Ja Nestle pole seni ka avalikult oma huvi tunnistanud, pigem ilmselt niisama oma võimalusi kaalunud, arvestades, et Cadbury näol on tegemist praeguse magusamaailma kõige kuumema ülevõtmisobjektiga.
Et Cadbury iseseisvaks võiks jääda, on aina vähem tõenäoline. Ülevõtmisega seotud rõõmsad emotsioonid on aktsia hinnas sees ja pakkumistest loobumine viiks ära ka arvestataval hulgal pettunud aktsionäre. Nende hulgas mitmed riskifondid, kes just on viimastel nädalatel pakkumissõda ennustades šokolaadimaitselist aktsiat ostnud.
Kraft on teinud strateegiliselt kavala lükke ning sõlminud tervelt üheksa pangaga eksklusiivsed lepingud, mille kohaselt ei tohi need toetada konkureerivat pakkumist.
Oma konsultandiks on ta valinud Lazardi ning laenavate pankadena enda külge sidunud Citigroupi, Deutsche Banki, HSBC Holdingsi, BNP Paribasi, Barclays Capitali, Royal Bank of Scotlandi ning Credit Suisse'i, Société Générale ja Banco Bilbao Vizsacaya Argentaria.
Sellega jättis ta selgelt vähem võimalusi võimalikele konkureerivate pakkumiste tegijaile.
Siiski õnnestus Hersheyl saada jaole JPMorgan Chase'ile ja Bank of Americale ning Ferrerol Itaalia pangale Mediobanka ja Suurbritannia esindajale Rothschildile.