Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Gaasijuhtmele on alternatiiv

    Energiajulgeoleku ja erinevate varustuskanalite avamise kontekstis on viidatud Eestisse vedelgaasi terminali rajamise vajadusele. Tihti on selle huvi taga olnud sadamaomanikud, kuid teema pakub laiemat huvi. Maailma toormeturul on tekkinud arvestatav alternatiiv gaasijuhtmete kaudu tarnitavale maagaasile - LNG (Liquefied Natural Gas) ehk vedelgaas. Selle avarad transpordivõimalused on teinud majanduslikult tasuvaks maardlate rakendussevõtu ka tarbijatest kaugel asuvais piirkonnis.
    Erinevalt naftast on maagaasi looduses maapõues rikkalikult. Tootmise varjukülg on veereostus ja paljude puuraukude tõttu võib maardlate kasutus rikkuda maapinnakihtide struktuuri. Maagaasi kasutamisel elektritootmises on CO2 emissioon kivisöega võrreldes vaid 50% (põlevkiviga võrreldes veel väiksem).
    Maailma suurim vedelgaasi tootja on Katar. Suurima maardla varud võrduvad 250kordse Suurbritannia aastase gaasitarbimisega, aga see on vaid osake riigi energiaressursist. Aastani 2020 on Kataris energeetikasektori investeeringute mahuks planeeritud ligi 100 mld USD. Eesti kontekstis olulise tähtsusega suunaks on Katari soov olla osaline vedelgaasi jaotuskanaleis. Selle üks väljund on vedelgaasi tankerid ja terminalid. QatarGasi üks suuremaid laevu Mozah mahutab 266 000 m3. Aastal 2010 on Eesti maagaasi planeeritav tarbimine 700 mln m3 - vedeldatuna 1,12 mln m3 ehk nelja gaasitankeri laadung. Maailma 320 vedelgaasi tankerist kuulub 50 Katari energiakompaniidele.
    Tootjate strateegia - hoida oma kontrolli all võimalikult palju lülisid vedelgaasi tarneahelast - ilmekas näide on South Hooki vedelgaasi terminal Lõuna-Inglismaal. Euroopa suurim vedelgaasi terminal katab kuni 25% Suurbritannia gaasivajadusest. Energiaahela koguinvesteering on 16 mld eurot, millest 1,3 mld kulus terminali rajamiseks. Huvitavaks teeb projekti asjaolu, et lõviosa investeeringust tuli Katari riiklikest fondidest ja energiakompaniidelt. Lisaks varustavad Katari tootja pikkade tarnelepingutega tarbijaid Euroopas terminale Hiinas ja Jaapanis.
    Vedelgaasi hind kujuneb otseläbirääkimiste tulemusena. Tarnijate suur hulk (ja USA võime varustada end ise gaasiga) on viimasel ajal alandanud vedelgaasi hindu. Hinna hoiab all ka vedelgaasi piiratud kasutusvõimalus muu kui energiakandjana.
    Idee rajada vedelgaasiterminal (ka mitme riigi vajadusi arvestades) on seega vägagi elujõuline. Vedelgaasi infrastruktuuri rajamine Euroopas mõjutab ka Venemaa gaasitootjate olukorda. Vähendades sõltuvust torujuhtmeid pidi tarnitavast gaasist, on vähem võimalusi kasutada gaasi mõjutusvahendina.
    Autor: Martin Peter Kask
  • Hetkel kuum
Eksperdid: ettevõtjal on lihtsam kaitsta vilepuhujaid laiemalt, kui seadus nõuab
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Nädal Balti börsil lõppes positiivse noodiga
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Konkurentsiameti juht kaotas ametnike 13nda palga: mulle ei mahtunud see pähe
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohitid: kinnisvara hind jõuab aastaga tippu
Kinnisvara hinnad tõusevad peagi vanade tippude juurde, rääkis Liveni tegevjuht Andero Laur nädala kuulatuimas saates “Investor Toomase tund”.
Kinnisvara hinnad tõusevad peagi vanade tippude juurde, rääkis Liveni tegevjuht Andero Laur nädala kuulatuimas saates “Investor Toomase tund”.
Euroopa tarbijaühendused esitasid Temu peale ühiskaebuse
Euroopa tarbijaühenduste hinnangul pole Hiina odavkaubandusplatvorm Temu pakkunud klientidele seaduses nõutavas ulatuses tarbijakaitset ja kasutab keelatud manipuleerivaid kauplemisviise.
Euroopa tarbijaühenduste hinnangul pole Hiina odavkaubandusplatvorm Temu pakkunud klientidele seaduses nõutavas ulatuses tarbijakaitset ja kasutab keelatud manipuleerivaid kauplemisviise.