Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Muutused on tellijate kätes
Ehitus on majanduslanguses üks enim kannatada saanud sektoreid. Turumajanduslik süsteem terveneb aja jooksul, aga ehitussektori kiiret langust ei põhjustanud vaid mull kinnisvarasektoris. Majanduskriis tõi lihtsalt välja pikka aega ehitussektorit vaevanud probleemid, mis ei lahene iseenesest - ka mitte siis, kui uus tõus on ees ootamas.
Sõltumata sellest, kas tegu on avaliku või erasektori projektiga, peab iga äriprojektina ehitatav hoone rahaliselt ära tasuma. Samas vajab tellija kindlust, et hoone vastaks püstitatud eesmärgile ja kvaliteedile. Halvas mõttes heaks näiteks on Arigato - kauni välimusega hoone, kuid kehvasti ellu viidud ärimudel. Kehva kvaliteedi näiteks on mitmed riigihanked, kus ebasobivate hanketingimuste tõttu on valminud kehva kvaliteediga projektid.
Äriprojektina tasuvat ja kõrge kvaliteediga hoonet ei saa ehitada, kui tellija hoiab projekti pealt kokku. Kokkuhoid ettevalmistavas faasis tähendab pealiskaudset projekti teostatavuse analüüsi - käiku lähevad ebarealistlikud projektid, mida ka kõige parem ehitusfirma ei suuda vähempakkumisel pakutud hinna eest kvaliteetselt teha. Eeltöö tegemata jätmist saadab heal juhul oodatust suurem arve või viletsa kvaliteediga hoone, halvemal juhul ebaõnnestunud äriprojekt.
Ehitusprojekti ettevalmistamine on keeruline protsess, mis sisaldab hoone vajaduste määramist, tasuvus- ja teostatavusuuringuid, finantseerimisskeemide koostamist, eskiisilahenduste analüüsimist, parimate tehniliste lahendute leidmist, maa ostmist, detailplaneerimist ja projekteerimist. Paraku ostavad enamik tellijaid sisse võimalikult odava valmisprojekti. Kuid vastuvõetava hinna ja kvaliteediga hoone valmimise saab tagada vaid siis, kui hakatakse hindama tegelikule ehitusele eelnevat tööd ning professionaalse projektijuhtimise vajadust projekti algusest peale.
Igapäevaselt ehitamisega mitte kokku puutuval tellijal puudub teadmine, kuidas ehitusse kaasatud osapooli endale tõhusas suunas juhtida. Tihti jääb tellija jaoks peaprojekteerijaks arhitekt, kes vastutab küll hoone välimuse, kuid mitte rahalise efektiivsuse eest - siis võib juhtuda nii nagu Arigatoga. Probleemi lahendab professionaalne ehitusjuhtimine, mis aitab tellijal sõnastada oma tegeliku vajaduse ja seega saada efektiivsemad, paremad pakkumised.
Ehitusjuht oma meeskonnaga on tellija konsultandiks, aidates raha kokku hoida - kulud projektijuhtimisele võivad kasvada, aga oluliselt paraneb ehitushinna kontrolli suutlikkus. Hoolika ja analüüsitud eeltöö tulemusena ei selgu ehitusplatsil, et asi kujuneb oodatust kallimaks. Ehitusjuhi ülesandeks on tagada ka projekti tähtaegadest kinnipidamise ja suhtlus töövõtjatega, mis vähendab tellija koormust ehitusprotsessis. Ehitusjuht tagab seega, et tellija heaks kiidetud projekt realiseeruks nii arhitektuurselt kui ka rahaliselt.
Ehitusjuhiks tellija ees peab olema kogu ehitusprotsessi täielikult valdav organisatsioon, ehitusjuht peab olema professionaalne ja maksimaalselt motiveeritud tellija püstitatud eesmärgi nimel tegutsema.
Üks majanduslanguse positiivsemaid külgi on olnud ehitusjuhtimise vajaduse selginemine ehitusturul tegutsejatele. Paljud sundmüüki jõudnud projektidest on müügis, sest tellija on teinud valed otsused ehitusjuhtimises. Edukamalt on hakkama saanud need, kes suutnud kulud heal ajal kontrolli all hoida ja ehitusjuhtimise teenust kasutanud.