Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Süsteemi sünnivalud

    Alates 2006. aastast on paigas õiguslik raamistik, mis lõi tarbijatele, omavalitsustele ja rehvitöökodadele võimaluse vanu rehve tasuta ära anda. Süsteemi peavad üleval rehvide maaletoojad. Tõsi, seadus võimaldab maaletoojatel valida, kas nad koguvad ise rehve või liituvad tootjavastutusorganisatsiooniga. Süsteem oleks justkui lihtne ja loogiline, aga selle rakendumine on jätkuvalt seotud üle ootuste suurte tõrgetega.
    On heameel tõdeda, et valitsuse poolt hiljuti vastu võetud määrus rehvidest tekkinud jäätmete kogumise, tootjale tagastamise ning taaskasutamise või kõrvaldamise kohta lahendab vähemalt paberil olulise osa probleemidest.
    Määruses sätestatakse, et vanarehvid tuleb koguda lahus muudest jäätmetest. Tootja on kohustatud vanarehve piiramata koguses tasuta tagasi võtma rehvide kasutajalt, mootorsõidukite ja rehvide hooldustöökojalt. Samuti omavalitsuselt ja tema jäätmejaama lepingu alusel haldavalt jäätmekäitlejalt.
    Samuti peab tootja rajama vanarehvide kogumispunktid igasse maakonda, linna, alevisse ning üle 1500 elanikuga alevikku ja teavitama rehvikasutajaid, kus saab vanarehve tasuta tagastada.
    Miks ma aga ütlen, et paljud probleemid saavad lahenduse esialgu paberil? Sest paraku ei tähenda seaduste ja määruste vastuvõtmine minu praktikal põhinevalt alati seda, et elu hakkab nende järgi toimima.
    Olgugi, et põhireeglid kasutatud rehvide utiliseerimiseks on juba ammu paigas, teesklevad paljud rehvide maaletoojad siiani, et neil on üleriigiline nõuetele vastav kogumisvõrgustik. 2009. aastal sai ühe näite põhjal ka kohtulikult tõestatud, et vahemikus 2006-2008 iseseisvalt vanu rehve kogunud maaletoojad ei omanud tegelikult nõuetele vastavat kogumissüsteemi.
    Teine probleem seondub probleemtoodete registri ebaadekvaatse toimimisega. Selles registris peavad olema registreeritud kõik rehve maaletoovad juriidilised isikud. Registreerimisel tuleb esitada ka toimiv jäätmekava, mis peab näitama, mil viisil rehve kogutakse. Paraku on kuhjaga näiteid sellest, kuidas ettevõtted esitavad registrile fiktiivseid jäätmekavasid, kus nad väidavad, et korraldavad kogumist ise.
    Kolmas probleem on seotud järelevalvesüsteemi nõrkusega. Jäätmekava vastavust nõuetele peab kontrollima keskkonnainspektsioon, kuid paraku on järelevalve puudulik.
    Probleem on ka asutustevaheline koostöö, sest nagu juba öeldud, saab maaletooja registreeringu ka täiesti suvalise jäätmekavaga. Lisaks peaks seaduse kohaselt probleemtoodete register arvutama kvartaalselt maaletoojate turuosasid, kuid siiani pole seda tehtud isegi mitte aastate kohta.
    Lisaks on suhteliselt naeruväärsed ka karistused, mis rikkujatele rakenduvad. Näiteks, kui ettevõte toob 10 tonni rehve maale, kuid pole kogumist ja taaskasutamist korraldanud, on maksimaalne trahv, mida praktikas on määratud, 5000 krooni. See on selgelt odavam, kui hakata looma iseseisvat kogumisvõrku või liituda tootjavastutusorganisatsiooniga.
    Uuest määrusest võidab eelkõige lõpptarbija, kuid ka kohalik omavalitsus ning rehvitöökoda.
    Kutsun üles kõiki rehvide maaletoojaid sellesse määrusesse tõsiselt suhtuma ning nõuetele vastavat kogumisparki looma, kas siis iseseisvalt või tootjavastutusorganisatsiooni kaudu. Sellest võidab meid ümbritsev keskkond, seega ka meie ise. Mida puhtamas keskkonnas me elame, siis seda puhtamad on ka meie mõtted.
  • Hetkel kuum
Eksperdid: ettevõtjal on lihtsam kaitsta vilepuhujaid laiemalt, kui seadus nõuab
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Nädal Balti börsil lõppes positiivse noodiga
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Konkurentsiameti juht kaotas ametnike 13nda palga: mulle ei mahtunud see pähe
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Raadiohitid: kinnisvara hind jõuab aastaga tippu
Kinnisvara hinnad tõusevad peagi vanade tippude juurde, rääkis Liveni tegevjuht Andero Laur nädala kuulatuimas saates “Investor Toomase tund”.
Kinnisvara hinnad tõusevad peagi vanade tippude juurde, rääkis Liveni tegevjuht Andero Laur nädala kuulatuimas saates “Investor Toomase tund”.
Euroopa tarbijaühendused esitasid Temu peale ühiskaebuse
Euroopa tarbijaühenduste hinnangul pole Hiina odavkaubandusplatvorm Temu pakkunud klientidele seaduses nõutavas ulatuses tarbijakaitset ja kasutab keelatud manipuleerivaid kauplemisviise.
Euroopa tarbijaühenduste hinnangul pole Hiina odavkaubandusplatvorm Temu pakkunud klientidele seaduses nõutavas ulatuses tarbijakaitset ja kasutab keelatud manipuleerivaid kauplemisviise.