Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kuhu kaovad seadused?

    Eesti avalik õigus proovib pingsalt välja murda nõukogudeaegse avaliku võimu käsitlemise paradigmadest, kuid kerge see ei ole. Toonagi tõukas ainuvõimu "poliitiline stabiilsus" märkamatult ametnikkonda kivistumisele, mis statistilise ja juriidilise "ülikorrektsuse" kaudu betoneeris sellesama "poliitiliselt stabiilse" ainuvõimu püsimise alustalad. Kinnine ring, mida teoreetiliselt saab lõhkuda valimiste kaudu, kuid praktikas on selleks vaja tugevat kodanikuühiskonda, mille ülim eesmärk on toimiva, mitte aga näilise demokraatia säilitamine.
    Hea näide paradigmade lõhkumise keerukusest on juba aastaid riigikogus toppav avaliku teenistuse seadus ja ka uus korruptsioonivastane seadus, mis mõlemad - vaatamata sellele, et on koostatud koalitsioonierakonna poolt - põrkuvad jätkuvalt tagasi riigikogu kummiseinast. Tõsi, selleks, et selliseid kodanikuühiskonna arengu seisukohalt olulisi seadusi menetleda, peab olema reaalne tahe ja mitte ainult seaduseandjatel, vaid ka seadust ette valmistavatel ametnikel. Siit küsimus: kas uue korruptsiooniseaduse aastataguse haihtumise riigikogu komisjonide ja suure saali vahelisest ruumist tingis selle õigustehniline puudulikkus või hoopis kellegi kartus uusi põhimõtteid Eesti postsovetlikus riigiaparaadis rakendada?
    Põhjuseid võib muidugi olla mitu, kuid seaduseelnõu lugemisel torkas vähemalt mulle kohe silma uus lähenemine ametiisiku mõistele. Täpsemini puudub selles eelnõus loetelu ametiisikutest, kes teostavad avalikku võimu. See on asendatud täpsema selgitusega ametiseisundist, mis toob kaasa ametiisiku staatuse. Senisele ametiisiku vastutusele otsustusprotsessi eest on lisandunud otsustusprotsessis osalemise või ettevalmistamise tase. See tähendab tegelikult ametiisiku mõiste olulist ja sisulist laienemist, kus esikohale tõuseb mitte ametikoha nimetus seaduses, vaid ametniku otsene tegevus. Eelnõu kohaselt saab ametiseisundit laiendada muu hulgas ametkondade parteifunktsionääridele.
    Eesti riigivõimu praktikat on mõnegi ministeeriumi valitsemisalas kirjeldatud kui tagurpidi süsteemi. Mitte minister ei kujunda valdkonna poliitikat ja otsustusprotsessi, vaid seda mõjutatakse hoopis alt üles. Või valmivad otsused hoopis partei tagatubades. Iseenesest pole selles midagi paha - ministrid kui poliitilised võimukandjad ongi ju erakonna programmi elluviimiseks. Asi läheb aga haisema, kui protsessi mõjutamise taga on muud huvid - korruptiivsed ja seda nii isiklikku kasu kui ka erakonna toetamist silmas pidades.
    Viimase aja kõmulisemad kohtuprotsessid, näiteks maadevahetusprotsess, näitavad ju selgelt, et poliitiline korruptsioon pole Eestist kuhugi kadunud, mistõttu selle ohjeldamiseks on vaja kõvasti tööd teha ka ennetaval ja hoiataval tasandil. See aga ongi uue seaduse põhiline eesmärk - luua õiguslik olukord, kus korruptsiooni võimalust nähakse juba otsustusprotsesside ettevalmistamisel.
    Korruptsioon on ju kui narkomaania, kus ei piisa ainult narkodiileritevastasest võitlusest, vaid tuleb muuta ühiskondlikke eelhoiakuid ning tegeleda seda soodustavate teguritega, nagu näiteks (materiaalne) sõltuvus. Muidugi on omaette küsimus, kas pelgalt uus seadus suudab seda teha. Kodanikuühiskonnaks pürgival riigil on siiski vaja ka deklaratiivseid sõnumeid näitamaks, et riik on ikka rahva, mitte kitsa huvigrupi huvide eest väljas. Seaduse seiskamine võimukoridorides näitab, et erinevalt ühiskonnast ei taha osa avalikust võimust sellisteks muutusteks veel valmis olla.
  • Hetkel kuum
Eksperdid: ettevõtjal on lihtsam kaitsta vilepuhujaid laiemalt, kui seadus nõuab
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Eesti võttis vilepuhuja kaitse seaduse vastu sedavõrd kitsa kohaldamisalaga, et ettevõtjatel on lihtsam võimaldada probleemidest teavitamist laiemalt, kui neilt nõutakse, ning näidata seeläbi üles kõrgendatud ühiskondlikku vastutust, kirjutavad advokaadibüroo Sorainen partner Karin Madisson ning sama büroo jurist Karl Oskar Pungas.
Nädal Balti börsil lõppes positiivse noodiga
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Balti börsi koondindeks Baltic Benchmark edenes täna 0,26%. Tõusid nii Tallinna kui ka Vilniuse börsid, Riia oli languses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Uusi turge vallutava Eesti firma toodet jäljendavad nii hiinlased kui britid
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Pärnumaal toodetud kännupuurid viisid masinatööstuse Dipperfox Euroopa kõige kiiremini kasvavate ettevõtete etteotsa, kuid ainulaadse toote menu sütitab jäljendajaid Hiinast kuni Ühendkuningriigini.
Konkurentsiameti juht kaotas ametnike 13nda palga: mulle ei mahtunud see pähe
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Kui Evelin Pärn-Lee oli konkurentsiametit juhtima asunud ja luges esimest korda ameti tulemustasude reeglistikku, oli tema kui jurist üllatunud.
Eksperdid leidsid Eesti konkurentsivõime hoidmisel viis murekohta
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
On viis valdkonda, mille kaudu Eesti konkurentsivõimet parandada saaks, kuid lihtsaid lahendusi ja “madalal rippuvaid vilju” on pigem napivõitu.
Kas raskevõitu jalaga Auto-Marko on liikluses probleemiks?
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Autoentusiast võib olla keskmisest oluliselt teadlikum ja tähelepanelikum autojuht, ent teistest kiiremini sõites muudab ta end kaasliiklejate vigade suhtes ohustatumaks, selgitab staažikas liikluskoolitaja Indrek Madar.
Luteri kirik ootab juba 12 aastat luba Tallinna kõrgeima büroo ehitamiseks
Kui sügisel kerkis Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku varahaldajal juba lootus, et peagi saab hakata ehitama Tallinna kesklinna Maakri tänavale uut kõrghoonet, siis nüüdseks on optimism taas lahtunud.
Kui sügisel kerkis Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku varahaldajal juba lootus, et peagi saab hakata ehitama Tallinna kesklinna Maakri tänavale uut kõrghoonet, siis nüüdseks on optimism taas lahtunud.
Heleniuse kinnisvaraarendus sai Kaamose taustaga juhi
Joakim Heleniusele kuuluva Trigon Capital Groupi kinnisvaraarenduse juhiks sai Kaamos Ehitus OÜ tegevjuhina töötanud Alo Nõmmik, teatas ettevõte.
Joakim Heleniusele kuuluva Trigon Capital Groupi kinnisvaraarenduse juhiks sai Kaamos Ehitus OÜ tegevjuhina töötanud Alo Nõmmik, teatas ettevõte.