Tallink soovib laenukoormust vähendada

Kaisa Tahlfeld 09. veebruar 2011, 00:00

Eile veidi enne keskpäeva oli Tallink SPA & Conference'i hotelli teise korruse fuajeesse kogunenud kirju seltskond. Tallink Grupi aktsionäride registreerimise laua juures sagisid pintsakutes härrad, hallipäised vanataadid, väärikamas eas prouad ja tossudes noorukid.

Koosolekusaali esiotsas kogunesid Tallinki suuromanikud - teiste hulgas muhelev Toivo Ninnas, alati heatujuline Ain Hanschmidt ning vaoshoitud Enn Pant. "Tallink soovib jõuda selleni, et hakatakse aktsionäridele dividende maksma. Millal, seda näitavad paar järgnevat majandustulemust. Tahame, et dividendimaksmine oleks jätkusuutlik. See on meie strateegia osa," teatab Tallink Grupi juhatuse esimees Enn Pant. Ta esitab aktsionäridele oma visiooni ettevõttele kõige olulisemast.

Olulisi punkte on Pandi ettekandes neli. Dividendide maksmine kunagi tulevikus kuulub nelja märksõna hulka koos laenukoormuse vähendamisega. "Jätkuv reisijate ja turuosa suurendamine. Oluline on saavutada maksimaalne klientide rahulolu, haarata kõik kliendigrupid ning lisaks jätkusuutlik dividendi maksmine ja laenukoormuse optimeerimine," loetleb Pant.

Täpset aega ei lubata. Kui järgmist päevakorrapunkti asub tutvustama finantsdirektor Janek Stalmeister, tõstab uhke karvamütsiga ihuüksi esimestes ridades istuv vanem daam käe ja küsib:: "Millal Tallink dividende maksab? Kas järgmisel aastal?" Selle peale vastab Stalmeister: "Me teeme kõik selleks, et ettevõtte tulemused oleksid selleks väga head. Kas need on selleks head järgmisel aastal? Praegu me seda väita ei saa," märgib finantsjuht.

Koosolek jätkub. Nõukogu esimees Toivo Ninnas surub pastaka suule ja jääb mõtlikult kaugusesse vaatama. Järgemööda kinnitatakse päevakorrapunktid, näiteks kehtestatakse AS Tallink Grupi majandusaasta alguseks 1. jaanuar ning kinnitatakse aktsiaoptsiooni programmi tingimused.

"See on juhtivtöötajate motiveerimine. Varem oleksid aktsiaoptsioonid läinud maksu alla. Praeguseks on maksusüsteemi muudetud," selgitab Stalmeister. Optsiooniprogrammi toetab 98,19% aktsionäridest.

Väikeinvestor Enn Asandi jääb eriarvamusele. "Ühe ettevõtte kasumlik töö sõltub kogu kollektiivist ja meeskonnast, aga siin ainult nüüd tuua välja, et nõukogu ja juhtivtöötajad - see pole õige. Ilmselt oleks õigem, et oleks saanud ka päris töötajad," põhjendab ta hiljem oma seisukohta.

Karvamütsiga vanaproua tõstab taas käe ning soovib esitada küsimust. "Millal Tallink pankrotti läheb?" küsib proua.

Aktsionäride hulgast kostab pobinat ja kahinat. "Ei ole plaanis pankrotti minna," vastab küsimusele Pant. Tema sõnul pole ettevõttel praegu plaanis ühtegi uut laevaliini avada. "Keskendume põhitegevusele - kasum, laenud ja dividendid. Agressiivse laienemise aeg on praegu otsas," lausub ettevõtte kaptenisillal istuv Pant.

Tallink Grupi nõukogu liikme ja ettevõtte suuromaniku ASi Infortar juhatuse esimehe Ain Hanschmidti sõnul on Tallink võtnud suuna hakata dividende maksma ja laenukoormuse optimeerimine mängib selles kaalukat rolli.

Millal reaalselt dividende võib oodata? Kuna Tallink on börsiettevõte, siis dividendide teemal spekuleerida ei või. Aga Tallink on tõesti võtnud strateegiaks hakata dividende maksma. Kui siin eelmise aastakümne lõpp oli see aeg, kui investeeriti palju uutesse laevadesse, siis selle aastakümne algus on see, kui me tahame seda raha tagasi teenida. Kui laenukoormus muutub optimaalseks, siis hakkab Tallink ka dividende maksma.

Kuidas plaanitakse laenukoormust optimeerida? Laenud võiksid olla firmal 5 EBITDAd (kulumieelne ärikasum) või natukene alla selle. Siin tulebki vaadata nüüd, kui edukas Tallink järgnevatel aastatel on. Vastavalt sellele siis korrutada 5 korda EBITDA ja kui laenukoormus on väiksem, siis on juba võimalik ka dividende maksta.

Millest tekkis juhtivtöötajate aktsiaoptsioonide vajadus? See on tavaline motiveerimise skeem. Tallink on kolm aastat suurepäraselt töötanud. Juba kaks aastat tagasi oli Tallinkil reisijaid rohkem kui 8 miljonit ja eelmisel aastal 8,4 miljonit. Kui me selle aasta esimest viit kuud vaatame, siis töötajad on väga hästi tööd teinud ja see on üks motivatsiooniskeeme, kuidas paremini premeerida, tööle panna ja töötajaid hoida.

See puudutab juhtivtöötajaid, aga kas võiks kõne alla tulla ka üldine töötajate palgatõus? Seda peate küsima juhatuselt.

Soome meedias on kõlanud lause, et Tallink plaanib vastulööki Viking Line'ile, kes paneb aastal 2013 uue laeva liinile. Vastulööki pole vaja anda. Kui praegu vaadata Tallinki laevastikku, siis on see üks uuemaid maailmas. Viking Line'il oli ka juba aeg teha uusi investeeringuid. Tallink investeeris siis, kui laevad olid odavamad.

Kolm põhjust, miks tasub just praegu Tallinki aktsiat osta? Kui investorina vaadata, siis üks põhjus on see, et Tallink on Läänemere suuremaid laevafirmasid, üks suuremaid ettevõtteid, ja kui vaadata ärimaastikku, siis trend on praegu positiivne.

Aktsionäri seisukohast saadab jutt konkreetsemaks muutuvast dividendipoliitikast väljapoole signaali, et ettevõte on oma arengus jõudmas faasi, kus lisaks kasvuvõimaluste silmaspidamisele soovib ettevõte oma tegevuse tulemust aktsionäride vahel jagama hakata. Tallinki-taoline tsüklilise iseloomuga majandustegevusega ettevõte peaks igal juhul silmas pidama, et dividendipoliitika oleks sellistele tulemustele vastav. Minu hinnangul võiks dividend koosneda peaaegu kindla suurusega (tava)dividendist ja rõhutatult erakorralisest komponendist, mille aastast aastasse kordumist investorid ilma asjata ootama ei asuks ja selle ärajäämisel poleks sedavõrd negatiivset emotsiooni, kui dividendikärbetel tavaliselt kipub olema. Vihjed juhtkonna silmis sobivaks peetavate suhtarvude kohta on investori seisukohast tänuväärsed orientiirid, millest lähtuvalt ettevõtte edasist käitumist prognoosida.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:47
Otsi:

Ava täpsem otsing