1kroonine tehing

16. veebruar 2011, 06:42

Tallinna linnas suuri kinnisvaraprojekte arendanud Arco Vara omanikud Arti Arakas ja Richard Tomingas ostsid kõrgetele linnaametnikele Toomas Vitsutile ja Toomas Õispuule seitse miljonit krooni maksnud laeva, mille hiljem 1 krooniga maha müüsid.

Sisuliselt kingitusena sai regulaarset renditulu teeniva laeva endale pankorithaldur Martin Krupp, kes on olnud Keskerakonna esimehe Edgar Savisaare äripartner.
Kas Vitsuti ja Õispuu käsutuses olnud laev, mis Vahemerel ja Mustal merel lõhkeainet vedama hakkas, võis olla meelehea linnaametnikele, kelle tegevusest võisid sõltuda Arco Vara asutajate kinnisvaraprojektid? Ning kas kõrged linnaametnikud on neile kuulunud offshore-firma abil varjanud avalikkuse eest oma tulusid ja hoidunud Eesti riigile maksude maksmisest? Sellised küsimused tekkisid, kui Äripäev uuris möödunud nädalal ETV saate Pealtnägija paljastatud Vitsuti ja Õispuu lõhkeaineäri tagamaid.

Tekkis äriidee
On 2005. aasta märts. Toomas Vitsutist on pooleaastase pausi järel saanud jälle Tallinna abilinnapea. Kuid mitte kauaks, sest Edgar Savisaar läheb majandusministriks ning Vitsut valitakse volikogu juhtima. Tal sügeleb taskus miljon krooni, mille sai osaluse müügist Majanduskaitse Büroos.
Saatus viib Keskerakonna tipp-poliitiku kokku vana merekaru Heinar Innoga, kellel on üks tulus äriidee. Tuleb ainult laev osta ning hakata sellega Mustal merel ja Vahemerel lõhkeainet vedama. Juba mais asutab Vitsut endise nõuniku Toomas Õispuuga OÜ Eastern Shipping Group. Praegu on Õispuu Tallinna linnaplaneerimisameti juhataja.

Raha ei olnud
Paraku on meestel üks suur probleem. Laeva Balkan Star eest küsitakse 480 000 eurot ehk 7,5 miljonit krooni. Nii suurt raha linnaametnikel aga pole. Abisaamiseks pöördutakse Arco Vara omanike poole, kellega abilinnapea ja tema nõunik on aastate jooksul kokku puutunud erinevates kinnisvaraküsimustes.
Nõunik Õispuu tegeleb näiteks Vabaduse väljaku parkla küsimustega. Just viimasega on Arco Vara omanikel koos praamikuningas Vjatšeslav Leedo ning linnaga suured plaanid. 2006. aasta septembris annab linnavõim loa Kaarli pst 2 asuvate tenniseväljakute juurde 4800 m2 maa ostueesõigusega erastamiseks.

Tivoli maht paisus
Arco Varal on sel ajal linnas soolas miljardiprojektid, sadamasse plaanitakse spaahotelli ning Kadriorus endise Tivoli krundile kortermajade ehitamist. Seda kinnistut jahtisid paljud arendajad. Arco ostis selle 251 miljoni krooniga, mis teistele tundus liiga kõrge hind. Hiljem selgus konkurentide üllatuseks, et justkui imeväel õnnestus Arcol linnaisade nõusolekul suurendada kinnistu ehitusmahtu 45 000 ruutmeetrilt 64 600 ruutmeetrile ehk tekitada tollaste arvutuste kohaselt üks miljard krooni lisakäivet. Sellisest võimalusest polnud teistel arendajatel aimugi.
Samal ajal, kui Arco Vara töötajad 4,9 hektari suuruse Tivoli krundi võidu üle rõõmustavad ning arendusplaane peavad asutab septembris 2005 Arco omanikele Tomingasele ja Arakale kuuluv OÜ Toletum tütarfirma Euro Shipping OÜ ning kohe ka viimase tütre OÜ Dorsy Trade, mille juhatuses on Hillar-Peeter Luitsalu. 2006. aastal tuleb juhatusse Mikk Varik.
Dorsy Trade ostab 6,9 miljoni krooni eest 1980. aastal ehitatud laeva Balkan Star, mille rendib välja Vitsuti ja Õispuu omanduses olevale firmale Eastern Shipping Group. Ka selle firma juhatusse saab Toomase venna Lauri Vitsuti firmas töötanud Mikk Varik.

Tulu laekub offshore
Keskerakondlaste firma opereerimisel teeb laev 2006. aasta esimeses pooles 25 reisi. Mitmeid kordi väisatakse Liibüa, Tuneesia, Itaalia, Kreeka ja Türgi sadamaid. Samuti viib reisisiht vapraid meremehi Balkan Stari pardal Horvaatiasse, Ukrainasse ning Liibanoni.
Paraku linnaametnike osaühingu majandusaasta aruanne neid kaubavedamisi, mille seas on ka relva- ja lõhkeainekonteinerid, ei kajasta. Ettevõtte aastane müügitulu on kogu seilamise peale ainult 76 000 krooni.
Äri käib hoopis läbi Šeišellidel registreeritud offshore-firma Japro Ltd. See on Vitsuti ja Õispuu ettevõtte tütarfirma, mille rahavood emafirma bilansis ei kajastu. Japro Ltd nimi käib paberitest läbi kui laeva tegelik omanik, firma juhiks on Heinar Inno, kellel on väidetavalt Ukrainas partner, kes organiseeris laevale kauba.
Pole teada, kas Vitsut ja Õispuu on endiselt offshore taga ning kui palju kaubavedudega teeniti. See on Vitsuti-Õispuu laevaäris lünk, mille täitmine võiks pakkuda huvi maksuametile.

Tulus pisiäri
Arco Vara asutajatele on laeva rentimine stabiilseks rahaallikas. Dorsy Trade sissetulek on aastas 1,5 miljonit krooni, puhaskasum jääb miljoni krooni ligi. Hoolimata sellest müüakse firma 2008. aastal ühe krooni eest pankrotihaldur Martin Krupiga seotud osaühingule Hironymos.
Tomingas ja Arakas saavad ettevõtte müügist 1,9 miljonit krooni kahjumit. Krupi nimel läheb äri aga edukalt edasi, 2009. aasta lõpuks on Dorsy Trade arvel  jaotamata kasumit 3,3 miljonit krooni. Jääb arusaamatuks, miks edukad kinnisvaraettevõtjad otsustasid teha sellise kingituse Keskerakonna esimehe Edgar Savisaare kunagisele äripartnerile.

Hillar-Peeter Luitsalu ütles Pealtnägijale, et Arco Vara asutajad ei teadnud mis kaupa nende omanduses oleva laevaga veeti. "See juhtus täpselt sel ajal, kui meil oli väga tõsine soov laiendada oma investeerimistegevust ka laevanduse valdkonda. Ja kui me saime sellise soodsa pakkumise, siis selle me ka tol ajal ära tegime," meenutas Luitsalu. Eile ei olnud tal aega vastata Äripäeva täiendavatele küsimustele. Samuti ei õnnestunud Äripäeval saada kommentaari Martin Krupilt.

Kommentaar
Jaanus Kuiv, International Transport Workers Federation (ITF) inspektor
Balkan Staril töötanud neli eesti meremeest pöördusid minu poole 25. juulil 2006. aastal. Neil oli ajavahemiku 10.12.2005-23.05.2006. eest saamata jäänud töötasu nõue kokku summas 21 965 USD.
Saatsin 01.08.2006. aastal omapoolse nõude meremeestele väljamaksmata palkade osas laeva registreeritud omanikule OÜ Dorsy Trade ning prahtijale OÜ Eastern Shipping Group.
Samuti üritasin kohtuda Toomas Õispuuga, et arutada maksmata töötasudega seonduvat, kuid tulutult. Asi vaibus ning ma lõpetasin juhtumi 24. jaanuaril 2007. aastal, kuna meremehed peale esmast pöördumist enam kohale ei tulnud. 
Laeva ostmise järel ja meeskonna komplekteerimisel esindas omanikke Japro Ltd juht Heinar Inno. Japro Ltd. on esitatud ITF-poolsel küsimustikul kui laeva tegelik omanik - "Beneficial owner." Minu andmete kohaselt on laeval jätkuvalt sama nimi, lipp ja omanik."

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
18. February 2011, 15:43
Otsi:

Ava täpsem otsing