Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hea palk ei tohiks Eestis mitte häbiasi olla

    Aprilli esimesed nädalad on riigilt palka saavatele inimestele õudusunenäoks - nimelt avaldatakse iga aasta 1. aprillil riigipalgaliste möödunud aasta palgaandmed. Ja see tähendab vaid üht - suurepalgalised ametnikud, riigiettevõtete juhid saavad ühiskonnas taas paar nädalat üsna valimatult sugeda. Kuni teema taas ammendub. Et tuleva aasta aprillis taas tärgata.
    Nii on näiteks Eesti Energia juhatuse esimees Sandor Liive tunnistanud, et on juba harjunud sellega, et ta on aprilli algul riigi vihatuim mees - näe, saab kaks ja pool miljonit palka. Mille eest? Elektri hind on nii kõrge jne, jne. Ja nii iga jumala aasta. Eks nii ole ka teistegi tippametnike ja riigiettevõtete juhtidega.
    Ühest küljest me muidugi mõistame nende pahameelt, tunneme neile ehk kaasagi. Ja on täiesti arusaadav, kui see ilkumine mõneks ajaks riigi teenimise isu ära võtab.
    Äripäeval on pakkuda lihtne retsept, kuidas te ise enda elu paremaks teha saaksite. Nimelt - tehke oma sissetulekud püsivalt avalikuks! See tähendab, et ärge oodake, kuni taas tähtaeg kukub, vaid hoidke oma jooksva aasta palgaandmeid oma ettevõtte-asutuse kodulehel püsivalt üleval. Ning kui toimub väikene muudatus, ükspuha siis kas üles- või alla poole, andke sellest kohe ka teada. Usutavasti jäävad sellisel juhul ära suured ja ülevaatlikud artiklid: kes kui palju mullu teenis ja kes kui palju palka juurde sai. Ka rahva sõim peaks vaibuma - iga päev ei jaksa sel teemal lihtsalt kurjustada ju.
    Tegelikult poleks selline avalikustamine ju ka keeruline, palgaandmed on ettevõtetes-asutustes ju olemas. Väikese kõrvalepõikena - miks praegu nende palgaandmete avalikustamisega 1. aprillini oodatakse, kas tõesti ei ole võimalik neid numbreid kiiremini avaldada?
    Kogu sel lool on aga veel üks aspekt, millel me tahaksime peatuda. Praegune olukord, kus riigiametnikud ja riigiettevõtete juhid peavad oma sissetulekud avalikustama, kuid erasektor mitte, pole ju tegelikult eriti võrdne. Miks peaks Eesti Energia, Tallinna Sadama, Eesti Raudtee jt suurettevõtete juhtfiguuride palgad olema avalikud, kuid näiteks samadel turgudel tegutsevate Fortumi, Skinest Raili ja Paldiski sadama juhti omad mitte?
    Või võtame näiteks Eesti börsifirmad - mitme avaliku ettevõtte juhtide palgad on avalikud? Iga kord, kui Äripäev püüab väikeaktsionäride huvides börsifirmade juhtkonna palga suurust teada saada, põrkame vastuseisule. "Tippjuhtide palga avaldamine annab konkurendile kaardid kätte," kõlab tavapärane argument. Ülesostmise kartus kõlab otsitud põhjendusena. Hea näide on seesama riigifirma juhtide ja avaliku sektori töötajate palkade läbipaistvus - vaatamata info avalikkusele ei ole riigisektoris olnud probleemiks töötajate lahkumine.
    Äripäeva arvates vajaksid börsifirmade juhtimistasud ja juhtide motivatsioonisüsteemid siiski avalikustamist. Ja mis puutub konkurentidele kaartide kätte mängimist, siis meie arvates võiksid Eestis kõigi inimeste sissetulekud või vähemalt riigile makstavate maksude suurus avalik info olla. Seni pole aga see näiteks Soomes ja Rootsis levinud praktika poolehoidu leidnud. Ja just börsifirmad võiksid meie arvates olla teerajajateks.
    Autor: ÄP
  • Hetkel kuum
Ain Kivisaar: kolm soovitust uuele linnavõimule
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Linnaplaneerimisest on saanud ülereguleerimise, asjatu detailsuse ja metsikult kõrge kulubaasiga valdkond, kirjutab Metro Capitali tegevjuht Ain Kivisaar vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Fordi elektriautode tootmisest tulenev kahjum ületab miljardit
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Fordi elektriautode üksus teatas, et esimese kvartali kahjumid kasvasid 1,3 miljardi dollarini, ehk iga kvartalis müüdud 10 000 sõiduki kohta 132 000 dollari võrra, mis andsid panuse ettevõtte üldkasumi vähenemisele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Uus tehnoloogia hirmutab? Madalal rippuvad digiõunad toovad kiire võidu
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Madalal rippuvaid õunu tasub noppida äriprotsesse ümber korraldades, selgitab saates “Juhtimisaudit” digimuutuste juht Kaarel Allikmäe. Alati pole efekti saavutamiseks vaja IT-arhitektuuri lisada uusi keerukaid tehnoloogiaid.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raport Ukrainast: nädal on olnud pingeline
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Möödunud nädal Ukrainas on olnud pingeline, kuna mingil hetkel kasvas Vene vägede rünnakute arv Ukrainas 100 rünnakuni päevas, selgub kaitseväe raportist.
Oodatud tõusu eelõhtu: kinnisvaraturg lükkas täiskäigu sisse
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.
Kinnisvaraarendajatele paistab olevat saabunud pärituul: mitu ettevõtet on teatanud uute projektidega alustamisest, sest ehitusturg soosib varakult startijat ning turg on tasapisi välja rabelemas kõrgest euriborist.