Ravimifirma ei ole heategevusorganisatsioon

ÄP 08. aprill 2011, 00:00

Tänane Äripäev kirjutab taas ravimifirmade lobitööst. Seekord imbus me ajakirjanik sisse ravimifirma MSD teadusüritusele ning selgus, et meditsiiniteadusest oli üritus umbes sama kaugel kui alternatiivmeditsiin. Kõige leebemalt väljendudes oli tegemist populaarteadusliku show'ga.

Miks me ravimifirmade lobitööle ikka ja jälle tähelepanu pöörame? Aga seepärast, et meie arvates on ravimifirmad Eesti meditsiinisüsteemi vaikselt üle võtmas. Arvatavasti on igaüks meist olnud vähemalt korra olukorras, kus ta arstile helistades ja kehva enesetunnet-külmetust kurtes kuuleb, kuidas arst kõnetraadi teises otsas arvutiklahvidel klõbistab ja retsepti välja kirjutab. Ei mingit läbivaatust, proove, haiguse diagnoosimist, lihtsalt retsept. Konkreetsele ravimile.

Äripäeva arvates on ravimifirmade müügitöö on juba kaugele üle eetikapiiride levinud. Arstide ja ravimifirmade suhted on juba nii läbipõimunud, et arstid ei saa arvatavasti enam arugi, et neile ei tehta kingitusi Eesti arstide materiaalse mahajäämuse tõttu. Ja seni, kuni me arstid üksmeelselt mõtlevad, et "kogu maailmas tehakse nii" ja "me oleme nii vaesed, aga meil on koolitusi vaja" ja "kuidas me siis üldse ravida saaksime", ei muutugi midagi.

Lugupeetud arstid, me ei ole teie vaenlased. Aga võtke, palun, hetkeks silmaklapid eest, lõdvendage hetkeks ringkaitset ja mõelge, miks ravimifirmad teile kingitusi teevad, üritusi korraldavad, koolitusi kinni maksavad? Mõelge, sel peab ju ometigi mingi põhjus olema, miks ravimifirma arstidele sedavõrd palju aega ja raha kulutab. Ravimifirma eesmärk ei ole ju arstide harimine. Äripäev ei usu, et ükski maailma ravimifirma oleks oma südameasjaks võtnud just Eesti meditsiinitöötajate harimise, ja veel pro bono - tasuta, heast tahtest.

Ravimifirmad pole heategevusorganisatsioonid ega MTÜd. Nad on äriühinguid ning neid motiveerib kasum. Nende eesmärk on kasumit teenida. Selleks tuleb luua toode ja see maha müüa, müüa tuleb võimalikult palju ja võimalikult kallilt. Ravimifirmade puhul on arstid hea sihtrühm - kes siis veel ravimeid välja kirjutab? Kelle sõna patsiendid kuulavad ja usuvad? Ning siin tulebki mängu arstide "harimine" - nii nagu MSD möödunudreedene üritus näitab, tuleb "teadusürituse" sildi all kokku kutsuda suurimad otsustajad, ja neile siis paaritunnine ajupesu korraldada.

Mida muud siis osa selle ürituse ettekandeid oli? Need, milles arvamusliider rääkis tolle õhtu peategelaseks olnud ravimi headest külgedest, jättes tähelepanuta kõrvalnähud, tekitades niiviisi ravimile positiivse kuvandi? Ning kuna arstid ja ravimifirmad on juba aastaid koostööd teinud, saab arst tootja sõnu usaldada. Nii jääbki talle mulje, et tegemist on teadusliku saavutusega, et see on üdini väärt ravim. Ning soovitab patsiendile ehk kliendile.

Teine ravimifirmade väga suur kasumiallikas on soodusravimite nimekiri, oma ravimi sinna saamiseks tuleb aga veenda 8-liikmelist soodusravimite komisjoni. Muide, üks laia kõlapinda leidnud avalik skandaal selle komisjoni tegemiste ümber oli aastal 2003 ning puudutas samuti ravimifirmat MSD…

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:51
Otsi:

Ava täpsem otsing