Groupon paisutab internetimulli

Fredy-Edwin Esse 06. juuni 2011, 00:00

Lõpuks oli irooniaga öeldud, sest firma on asutatud alles 2008. aastal ning juba praegu peetakse kolme aasta peale 540 miljoniga kahjumis oleva firma tegelikuks turuväärtuseks ligikaudu 25 miljardit dollarit. Grouponi meeletu edu ja hämmastavad kasvunumbrid tekitavad tunde, et aeg oleks justkui 10 aastat tagasi liikunud internetimulli eelsesse aega.

Firma esitas avalduse USA Väärtpaberikomisjonile (SEC) aktsiate noteerimiseks sümboli all "GRPN". Selles samas avalduses seisis, et firma teenis aasta esimese kvartaliga 644 miljonit dollarit käivet, võrreldes aasta varasema 44,2 miljoniga. Kiire kasvu, tegevuskulude suurenemise ja tugevama konkurentsi tõttu on firma hea kasumimarginaal kadunud. Aasta tagasi suudeti eespoolt nimetatud käibega teenida 8,6 miljonit dollarit, mis teeb marginaaliks igati hea 19,5%. Tänavu on 15 korda kasvanud käibega kaasnenud aga 114 miljoni dollari suurune puhaskahjum.

Kasv versus kasumlikkus. Sarnaselt Teslale, kes tuli selgelt kahjumliku ettevõttena börsile, on ka Grouponi üks nõrgimaid külgi kasumi teenimine, sest nagu juba öeldud, on veidi vähem kui kolme tegevusaastaga kuhjatud 540 miljoni dollariline tegevuskahjum. See ning põhimõtteliselt puuduvad sisenemisbarjäärid ärisse on investoreid eemale peletamas.

"Firmad peavad olema kasumlikud või vähemalt näitama köitvat võimalust kasumisse jõuda," ütles Bloombergile Becker Capital Managementi portfellihaldur Pat Becker, kelle sõnul ei pruugi Groupon teenida piisavalt kiiresti raha, et garanteerida enda 25 miljardi dollarilist turuväärtust. "Lisaks me vaatama sisenemisbarjääre ja me lihtsalt ei leia neid konkreetses harus."

Seega ongi suur küsimus selles, kuidas firma suudab kasvada ja seejuures mitte ära tappes kasumlikkust. BIA/Kesley läbiviidud analüüsis prognoositakse, et Groupon võib ainuüksi USAs 2015. aasta lõpuks teenida käibena juba 3,9 miljardit dollarit. Sel aastal peaks firma kogukäive küündima 3-4 miljardi dollari vahele.

"Alates loomisest oleme me tähtsustanud kasvu ja meie investeeringud turundusele on kahjumit kasvatanud," seisis SECile edastatud avalduses. "Aja jooksul, kui meie firma jätkab kasvamist ja me hõivame suurema osa enda turgudest, eeldame turunduskulude osakaalu vähenemist firma kogukäibes."

Buum on taas vallandunud. Vaadates üldisi trende, võib juba kindlusega väita, et uus internetibuum on täie hooga käimas. Läinud kuul korraldas aktsiate avaliku esmaemissiooni LinkedIn, olles esimene suur USA sotsiaalmeedia firma börsil. Grouponi börsiletulekut on juba mõnda aega oodatud, kuid talle on kõigi eelduste kohaselt järgnemas ka Twitter ja Facebook. Hea meel on ka selle üle, et erinevalt Skype'ist, kes Microsofti omandusse läks, lükkas Groupon gigantfirma Google'i ülevõtmispakkumise tagasi ja läks börsile.

Kuid need firmad on kõigest jäämäe tipp, sest on veel palju väiksemaid tegijaid, nagu börsile tulnud Mountain View või jaanuaris börsile saabunud ning USAs noori latiinosid liitev Quepasa Corp. Üldise vaimustuse taustal võib ilmselt mõne aja sel laineharjal sõita, sest suure tõenäosusega voolab üha rohkem raha nendesse firmadesse, kuid eesseisev pauk võib sama ränk olla kui 10 aastat tagasi.

Tehnoloogia- ja internetifirmad Tallinna börsile. Mis Grouponisse puutub, siis on tervitatav, et USAs tahavad erakapitalil põhinevad firmad endiselt börsile minna, isegi kui neil firmadel pole reaalset vajadust suurel hulgal raha kaasata. Need 750 miljonit saaks Grouponi-sugune ettevõte riskikapitalistidelt börsile minemata hõlpsasti kätte. Seega jääme lootma, et interneti- ja üldse tehnoloogiafirmadest kuiv Balti aktsiaturg võib samuti selle buumi tulemusel rikastuda.

Meie enda Groupon ehk Cherry.ee võiks mõne ühinemise ja paari uue turu vallutamise järel olla täiesti atraktiivne börsiettevõte. Sama võib öelda ka Webmedia kohta. Üldised trendid hakkavad üha enam soosima internetifirmade börsile tulekut ja miks mitte tulla börsile umbes Facebookiga samal ajal. Meedia ja inimeste tähelepanu ei saaks olla kõrgem.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 18:54
Otsi:

Ava täpsem otsing