Homsest peavad kõik krediidiandjad andma tarbijale teabelehe

Silvia Kruusmaa 30. juuni 2011, 11:21

Alates 1.juulist 2011 peab tarbija enne laenulepingu sõlmimist saama laenuandjalt detailse teabelehe laenuga kaasnevate peamiste kohustuste kohta. Seega suurendab muutus ilmselgelt laenuandjate hoolsuskohustust, mis peaks vähendama buumiaegse laenamishulluse kordumisriski, teatas tarbijakaitseamet.

Muudatused ei puuduta üksnes pankade ning kiirlaenuandjate poolt väljastatavaid laenusid, vaid laieneb ka liisinglepingutele ja järelmaksudele (mööbel, riided, tehnika vms). See tähendab, et tarbija peab teabelehe saama ka siis, kui ostab järelmaksuga toote näiteks kataloogist, internetipoest või koduuksemüügi kaudu (tolmuimejad, veepuhastusseadmed) või siis uue telefoni mobiilioperaatorilt, sõlmib prügikonteineri järelmaksulepingu prügiveoettevõttega vms. Lihtsamalt öeldes puudutavad eel- ja allmainitud muudatused peaaegu kõiki laenu, krediidi või järelmaksuga tehtavat tehinguid. Ainult üksikute laenude, näiteks õppelaen või teatavat liiki arvelduskrediidi puhul, ei ole teabelehe andmine kohustuslik.

Tarbijakaitseameti peadirektor Andres Sooniste märkis, et teabelehe kui laenuandmise kohustusliku elemendi lisamise eesmärk on laenuvõtjate lihtne ja arusaadav teavitamine asjaoludest, mis seni võisid jääda laenuandja esindaja suva ja laenuvõtja arusaamiste ning küsimisoskuste vahelisse amorfsesse hägusse.

Teabeleht peab olema kirjalikus vormis (või selle kirjalikku taasesitamist võimaldavas), mis tagab tõestusmaterjali võimalike probleemide korral.  Kindlasti peab teabelehe esitama enne laenulepingu sõlmimist, et tarbijal oleks kirjutatuga eelnevalt võimalik tutvuda.

Teabelehe ühepoolselt andmata jätmine või selle andmine samaaegselt lepinguga on aktsepteeritav ainult sellisel juhul kui tarbija annab selleks nõusoleku. Vastasel juhul peaks laenuandja selline käitumine olema tarbijale märguanne kõrgendatud valvsuseks.

Teabelehel peab kirjas olema selgelt välja toodud kõik lepingus olulisim sh:

·         Laenusumma suurus ja selle ülempiir ning lepingu kestus

·         Krediidi kättesaamise viis ja aeg

·         Tasumisele kuuluv igakuine makse suurus ja maksete koguarv

·         Kõigi tarbija poolt krediidi tagasimaksmiseks ja krediidi kogukulu kandmiseks tehtavate maksete kogusumma

·         Tarbijalt nõutavad tagatised ja mis juhtub siis, kui tarbijal peaks tekkima makseraskus

·         Aastane intressimäär

·         Krediidi kulukuse määr ehk kogu laenu kulu ühes aastas sh intress, lepingu sõlmimise tasu, kohustuslikud kindlustusmaksed jm

·         Kõikvõimalikud võlgnevusega lisanduvad tasud

 Seadusemuudatusega kaasnevad olulisemad muudatused tarbija jaoks

·         Laenuandjal on kohustus anda tarbijale põhjalikke selgitusi laenu kohta ning hoiatada makseraskustesse sattumise tagajärgedest

·         Lepingut ei pea sõlmima enam kirjalikult, piisab kirjalikult taasesitavast vormist (ehk võib olla internetis sõlmitud, kui tingimustega saab hiljem tutvuda)

·         Leping muutub põhjalikumaks ning informatiivsemaks – nt täpsustatakse krediidi kulukuse määra arvutamist

·         Lepingust taganemise õigus pikeneb seniselt 7-lt päevalt 14-le päevale

·         Muutub ennetähtaegse tagasimaksmise kord, mis laieneb ka hüpoteegiga tagatud lepingutele

·         Laenureklaamides tuleb näite abil näidata krediidi kulukuse määra suurust

·         Tarbija nõudmisel peab laenuandja lisaks teabelehele esitama tasuta ka lepinguprojekti koopia

·         Seoses laenuettevõtete hoolsuskohuse suurenemisega võib laenu saamine olla raskem või võimatu, kuna laenuandjad peaksid kontrollima senisest põhjalikumalt laenuvõtja tausta ning maksevõimelisust.

Tarbija kohustused

Kuigi laenuandjal on oluliselt suurem kohustus tarbijate maksevõimet hinnata ja teavitada teda kaasnevatest riskidest, on tarbijatel endal kohustus:

·         Adekvaatselt hinnata oma maksevõimet, arvestades kõiki oma igakuiseid väljaminekuid ja teavitades neist ka laenuandjat;

·         Lugeda lepingutingimusi ning kui midagi jääb selgusetuks, siis täpsustada üle;

·         Teha endale selgeks, millised on tagajärjed, kui laenu ei suudeta enam tagasi maksta;

·         Makseraskuste tekkimisel suhelda laenuandjaga, mitte vältida suhtlust ning ignoreerida tekkinud olukorda;

·         Vajadusel konsulteerida võlanõustajaga.

Täpsemalt loe vastutustundliku laenamise kohta SIIT.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. June 2011, 11:22
Otsi:

Ava täpsem otsing