Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tasuda tuleb ka kasutamata teenuse eest
Üldjuhul toimub teenuste pakkujatele tarbimisnäitude teatamine ja nende eest tasumine kuuajalise rütmiga. Seega tasub ettevõtetega ühendust võtta, kui tarbimiskohast viibitakse eemal enam kui kuu ja tarbimisnäite ei ole võimalik teatada. Tavaliselt on võimalik kokku leppida näitude teatamine ja teenuste eest tasumine pikema intervalliga, näiteks kord kvartalis, või teenus ajutiselt sootuks peatada. Mõningatel juhtudel toimub teenuse peatamine väikese tasu eest. Alternatiiv on, et arveid koostatakse varasema keskmise tarbimise järgi, aga sellest võib kujuneda tunduvalt suurem väljaminek.
Tallinna Vesi
Veefirmale on kohustus veearvesti näite teatada lepingus määratud aja tagant (üks, kaks või kolm kuud). Näite tuleb teatada ka siis, kui vett ei tarbita. Kui kliendil ei ole võimalik vee tarbimise näitu edastada, peab ta sellest eelnevalt teada andma (e-posti, telefoni või posti teel), mille järel muudetakse ära näidu teatamise kuupäev.
Kui kliendilt infot ei tule, koostatakse arveldusperioodi lõppedes arve tuletatud näidu ehk eelmiste kuude keskmise tarbimise järgi.
Kodust kuudeks lahkudes tuleks vesi majas ka kinni keerata (vältimaks ootamatut veeavariid) - kas ise veemõõdusõlmes või tellida vee-ettevõtjalt vee sulgemine kinnistu peakraanist, mis asub väljaspool kinnistu piiri. Kinnistu peakraani sulgemine/avamine kliendi soovil on tasuline teenus. Lepingu saab klient ka peatada. Siis suletakse vesi peakraanist ja veearvesti eemaldatakse. Vee sulgemise teenus eramajas maksab ühekordse väljasõidu korral 21,28 eurot ja kahekordse väljasõidu puhul 37,3 eurot.
Eesti Energia
Kuid kestva reisi korral tasub võtta Eesti Energiaga ühendust ja anda koos elektriarvesti hetkenäiduga teada kuupäev, millest alates tarbimine puudub, ja kuupäev, kui tarbimine uuesti algab. Teavitatud ajavahemiku kohta ei väljasta Eesti Energia kliendile arveid.
Kui reis lõppeb planeeritust varem, tuleb energiafirmale kokkulepitust varem alustatud tarbimisest teada anda. Samuti tuleb ettevõtet teavitada, kui reis pikeneb.
Alternatiiv on teha volitus pereliikmele, kes ise näidu teatab. Volituse saab vormistada Eesti Energia kodulehel iseteeninduses. Arved saab tellida e-postile ning internetipangas nende tasumiseks sõlmida otsekorralduslepingu.
Elion
Enamikku teenuseid saavad era- ja ärikliendid ajutiselt välja lülitada kuni 180 päevaks. See tähendab, et leping jääb kehtima, kuid teenust ei saa kasutada ning kuutasu on peatatud.
Teenust on võimalik ajutiselt peatada iseteeninduses, telefoni teel, e-kirjaga ja ettevõtte poodides.
Teenuse ajutisel väljalülitamisel määrab klient aja, millal ta teenust taas kasutada soovib, ning määratud ajal hakkab teenus automaatselt tööle. Ajutine väljalülitamine maksab 1,92 eurot, mis lisatakse kliendi perioodilisele arvele. Teenuse sisselülitamine on tasuta.
Suvekuudel kasutavad kliendid ajutist teenuse väljalülitamist aktiivselt - eelmisel nädalal oli 11 000 Elioni eraklienti ajutiselt ühe või mitu oma teenustest peatanud, äriklientidest oli teenuse(d) peatanud 417.
Kliendil on võimalik piirata Starmani teenuseid, andes neile kirjalikult oma soovist teada. Võimalusi on mitu: kiri posti, faksi või e-posti teel (
[email protected]) või iseteenindus. Seejärel võtab klienditeenindaja ühendust, et soovitud toiminguid täpsustada. Sooviavaldusel tuleb märkida piiramise aeg ja milliseid teenuseid soovitakse piirata. Nii teenuste piiramise alustamine kui ka lõpetamine toimub automaatselt. Kui klient soovib piirangu varem lõpetada, kui sooviavalduses märkis, siis tuleb helistada nr 1770 ja piirang võetakse maha.
Teenuse piirangu ajal ei tule kliendil kuutasu maksta. Teenuse piiramise eest küsitakse ühekordset tasu 2 eurot. Kui on vaja tehniku abi, lisandub tema väljasõidutasu. Teenuse taastamine on tasuta. Starmani andmetel kasutavad kliendid teenuse piiramise võimalust vähe.
Eesti Gaas
Kui gaasi tarbimise näitude teatamine ei ole pika eemalviibimise tõttu võimalik, tuleb eelnevalt ühendust võtta Eesti Gaasi kliendihaldusega. Kodust eemal olemise ajaks saab kokku leppida pikema näitude teatamise intervalli, maksegraafiku vms.
Kui klient jätab oma näidud teatamata, tuletab gaasifirma kliendile tema kohustusi meelde. Kui tagasisidet ei tule, siis koostatakse prognoosarve, mis lähtub eelnevate analoogsete kuude gaasitarbimisest. Kui hiljem selgub, et prognoos erines tegelikust gaasitarbimisest, siis tehakse tasaarveldus.
Gaasimüügilepingut peatada ei ole võimalik. Kui gaasitarbimine lõpetatakse, siis lõpetab Eesti Gaas ka lepingu ja peatab objekti gaasiga varustamise.
Kodukindlustus
Kindlustusseltsi peab teavitama, kui kodust viibitakse eemal üle 180 päeva. Kui elamine jäetakse tühjaks kauemaks kui 180 päevaks aastas, on tegemist mittealalise elukohaga ja selle kindlustamine on mõnevõrra kallim alalise elukoha kindlustamisest. Kindlustuse hinna teeb kliendile soodsamaks kindlasti see, kui ustel on korralikud turvalukud ning töökorras valvesignalisatsioon.
Allikad: Seesam Insurance, ettevõtted