Pühapäev 4. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Uued tuuled kingiturul

Signe Sillasoo 24. november 2011, 00:00

ASi Roi arendusjuhi Andrus Viitongi sõnul oli 2010. aasta reklaamkingituste müüjate jaoks küllaltki keeruline. Paljud ettevõtted, nende hulgas Roi, pidid tegelema kulude vähendamise ja restruktureerimisega.

Selle taga oli Viitongi arvates asjaolu, et surutis saabus nende firmasse hilinemisega. Samal ajal kui teised ettevõtjad rääkisid kriisist ja paanitsesid, oli Roi müügimaht korralik, 2010. aastal aga paraku isegi väiksem kui 2009. aastal, võttis ta toimunu kokku.

Tagasihoidlikuks jääb mullusest aastast rääkides ka ASi Fifaa tegevjuht Matti Karja. Positiivsel toonil julgeb tagasi vaadata üksnes Kinkston Kingiagentuur OÜ juhataja Martin Lepa. "Firma reklaamkingituste ja reklaamtrükiteenuste käive oli mullu kokku 12,2 miljonit krooni. Reklaamkingituste käive kasvas 60% ja reklaamtrükiteenuste käive 90%, kuid üldine turg taastus madalseisust palju aeglasemalt," nentis ta.

Juurde on tulnud palju uusi tegijaid. Majanduskriisi järel on reklaamkingituste turul kõigi kolme ettevõtja sõnul suured ümberkorraldused toimunud.

"Peale on tulnud hulk väikseid ettevõtteid. Kui 15 aastat tagasi oli sektoris viis-kuus firmat, siis praegu on neid kümme korda rohkem ehk 50-60," tõi Viitong näite. Seejuures on saanud valitsevaks madalad hinnad.

Karja rõhutas sama: "Tekkinud on arvukalt väikseid tegijaid, kelle püsikulud on olematud ja kes seetõttu tekitavad ebatervet hinnakonkurentsi. Ostuhinnad on meie jaoks teinud läbi mõningase tõusu, kuid müügihinnad on jäänud samaks või kohati isegi langenud."

Viitongi sõnul pole hindade allatõmbamise strateegia kauges perspektiivis jätkusuutlik. "Mitu korda on juhtunud, et klient on madala hinna pärast meened tellinud konkurendi juurest, kuid teeninduses ja kvaliteedis pettununa on ta meie juurde tagasi tulnud," märkis Viitong.

Positiivne on turul praegu see, et reklaamkingitusi pakkuvad firmad on Lepa sõnul hakanud palkama juurde müügiinimesi, samuti tehakse varasemast rohkem reklaami ja tooteid pakutakse aktiivsemalt.

Aktiivsemaks on muutunud ka ostjad, kelle turunduseelarved taas tasapisi suurenevad ning julgus raha firma- ja jõulukinkidesse paigutada pead tõstab. "Meie jõulukampaania on olnud edukas. Juba praegu on meil rohkem jõulukingitellimusi kui eelmisel aastal kokku," lausus Karja.

Ettevõtjad ootavad käibe kasvu. See kõik annab alust loota käibe kasvu. "2011. aastalt ootame käibe suurenemist 20-30 protsenti. Üle kahe aasta jõuame sellel aastal ka kasumisse. See on meie jaoks kindlasti murdepunkt," märkis Viitong.

Kuni kolmandiku võrra suurenevaid käibenumbreid loodab näha ka Lepa, kuid kasumit tema sõnul sel aastal veel ei teenita. "Valdkonna kasumlikkus on üldse väga väike," sõnas ta.

Paraneva müügi kõrval Eesti turul loodab Viitong häid tulemusi kevadel toimunud liitumisest ülemaailmse kingiettevõttega IGC, mille ainuesindaja AS Roi nüüd Baltimaades on.

"See annab meile väga hea stardipositsiooni laiendamaks oma tegevust Lätis ja Leedus. Tänu IGC suurele üldmahule saame tarnijatelt turu parimad tingimused. Ühtlasi plaanib IGC luua oma tootjate võrgustiku, mis kliendi jaoks tähendab soodsat hinda ja kindlat kvaliteeti," selgitas Viitong.

Kinkston Kingiagentuur loodab Lepa sõnul jala Soome turu ukse vahele saada.

"Aasta alguses soetasime paar uut trükipinki. Nüüd saame teha suure mõõduga lametrükki kõvapinnalistele esemetele. Ühtlasi lõime ostujuhi kõrvale arendusspetsialisti ametikoha, et firma üldist ja tootevaliku arengut veelgi kiirendada," tõi Lepa välja samme, mida on astutud mullusega võrreldes veel paremate majandustulemuste saavutamiseks.

Reklaamkingitustest ostetakse endiselt kõige rohkem tavapäraseid kruuse, pastakaid ja rätikuid, ent huvi on hakatud tundma ka erilahenduste vastu, milleks on näiteks toiduained.

Kinkston Kingiagentuur OÜ juhataja Martin Lepa sõnul ei ole tänavune aasta teistest erinev. Ei saa üle ega ümber pastapliiatsitest, kruusidest ja särkidest, samuti kingitakse mitmesuguseid praktilisi esemeid, mida majapidamises kasutada saab.

"Raha väärtustatakse varasemast rohkem ja suvalisi meeneid hunnikute kaupa kokku ei osteta. Kogused on üsna täpselt välja arvestatud ja oodatakse kvaliteetset tulemust. Konkreetsetest kingitustest võib välja tuua erikujulised mälupulgad, fliispleedid, saunalinad, termoskruusid ning jõulude eel muidugi söödava kraami suitsuvorstist piparkookideni," loetles Lepa populaarseid firmakinke. Tavapärase kõrval nõutakse järjest enam ka omanäolisi kingitusi.

Kinkstoni kingivalikust leiab selleks puhuks näiteks trükitud jõuluehteid, enda valitud mõõtmetega täissuitsuvorste oma kujundusega kestas, ise disainitud salle ja saunalinu, käsitööseepe sissetrükitud logoga, vahaga kaetud suitsujuustu, samuti enda disainitud välimusega kanistreid, telke ja muud seesugust.

AS Roi tuli sel aastal välja koguni Eesti ökosarjaga, mille kliendid on Viitongi sõnul hästi vastu võtnud.

"Sellega saame toetada Eesti väikeettevõtjaid ja mahetootjaid ning pakkuda oma klientidele midagi teistsugust, erilist. Näiteks saab klient tellida oma etiketiga Eesti moose, mett, mahlasid, puidust tooteid ja sepiseid. Kõike on seejuures võimalik personaliseerida," rääkis ta.

Edu tagavad pikaajalised rahulolevad kliendid, kes jagavad oma positiivseid kogemusi ka teistele potentsiaalsetele klientidele.

Samuti on oluline lakkamatu tootearendus, loovad ideed, kompetentne personal, kiire reageerimine ja iseenesestki mõista pidevad investeeringud.

Peab keskenduma kliendile - saama aru tema vajadustest ning pakkuma just talle sobivaid lahendusi. Usun, et projektipõhiste firmade aeg saab otsa ning alles jäävad professionaalsed ettevõtted, kellel on pädevust ja kogemust. Järgmisel aastal täitub meil 20. aasta, seega oleme turul vanim tegutseja.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 11:15
Otsi:

Ava täpsem otsing