Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Auto. Aasta 2013: Honda CR-V vallutas tipu
Lõppenud aasta uute sõiduautode müügi kolm peamist märksõna on: aasta müüduim auto Honda CR-V, aasta müüduim automark Toyota ja linnamaasturite turuosa hüppeline kasv.
Igal aastal käib uute sõiduautode müügis võidujooks nagu olümpiamängudel: kes saab esimeseks?
Sedapuhku kordas uus Honda CR-V viie aasta tagust sooritust, tõustes Eestis uute sõiduautode müügis liidrikohale. Tõsi, toonase 1477 auto suuruse aastamüügini uus neljanda põlvkonna mudel ei küündinud, kuid lõpptulemuseks jäänud 911 autot oli siiski piisav, et edestada teisele kohale jäänud uut Škoda Octaviat.
Škoda vuras kohale võiduplaaniga. Škoda Octaviale võib alanud aastal ennustada kindlat võitu. Seda näitas lõppenud aasta teine pool, mil kuumüükides polnud Octaviale vastast. Nüüdseks on kohal kogu mudelivalik, hinnakirjast leiab isegi sportliku RSi, rääkimata populaarsest universaalkerega mudelist.
Kolmas koht kuulus taas linnamaasturile, Nissan Qashqaile, mis samuti tõotab alanud aastal kujuneda tõeliseks müügihitiks. Sellele annab kinnitust kas või tõsiasi, et uus Nissan Qashqai on juba pälvinud esimese suurema tiitlivõidu: What Car? Aasta Auto 2014.
Meie müügisaalidesse on uue mudelipõlvkonna müügilesaabumist oodata juba kuu aja pärast ja baashind on igati ahvatlev: alates 16 990 eurost.
Kümne enimmüüdud mudeli seast leiab aga kõige enam Toyotasid: Avensis neljas, Auris viies, RAV4 kaheksas. Muidugi oli Toyota taas võitmatu markide arvestuses: ühtekokku 2461 autot, mis edestab teisele kohale jäänud Škodat tervelt 678 autoga. Toyota oli ka taas ainus automark, mida osteti Eestis enam kui 2000. Kolmas koht markide lõikes kuulus Volkswagenile, peamiseks müügihitiks uus, seitsmenda põlvkonna Golf, mis pälvis äsja ka Eesti aasta auto 2014 auhinna.
Eesti uute sõiduautode turu suurim muutus mullu oli linnamaasturite ja väikeste krossoverite turuosa plahvatuslik kasv. Kui 2012. aastal oli traditsiooniliselt turu enimostetud segment väike-keskautod ja linnamaasturitele kuulus vaid neljandik turust, siis lõppenud aasta kokkuvõttes kuulub viimastele juba ligi kolmandik. Segment kasvas võrreldes 2012. aastaga tervelt 36%.
Olulist rolli mängis selles lisaks lembusele Honda CR-V vastu ka uue Toyota RAV4 ja Subaru Foresteri turulejõudmine ning mitmete väikeste krossoverite lisandumine automüüjate müüginimekirja. 20 enim müüdud auto seas on linnamaastureid tervelt kaheksa.
Krossover pole oodatult ahvatlev oht. Uutel pisikestel krossoveritel ei läinud aga nii hästi kui ennustati. Parima tulemusi tegi Renault Capture, kuid temagi müüginumber oli üsna tagasihoidlik – 90 autot. Peugeot 2008 lõpptulemuseks jäi 83, Chevrolet Traxil 56 ja Opel Mokkal vaid 35.
Väikeauto põhjal ehitatud krossover ei ole eestlaste silmis kuigi ahvatlev ost, sest korraliku varustusega kipub nende hind tihtilugu küündima teisele poole 20 000 euro piiri, kust hakkavad vastu tulema Honda CR-V, Nissan Qashqai, Kia Sportage’i, Toyota RAV4 ja teiste baashinnad. Autot on neis aga vaieldamatult juba märksa enam.
Mullu registreeriti Eesti autoregistris ka mitmeid ülikalleid ja eksootilisi autosid, millest enamik sõidab suure tõenäosusega ringi kusagil Lõuna-Euroopas. Nende seas on üks tuliuus, mitusada tuhat eurot maksev Rolls-Royce Ghost, kolm Ferrari 458, kolm Lamborghini Aventadori ja üks Mercedes-Benz SLR McLaren.
Nende kõrval tundub aasta viimasel kuul Eestisse jõudnud elektriline Tesla S suisa tavalise pereautona.