Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Väikeettevõtete valmisolek on SEPA juures suurim küsimärk
Väikeettevõtete hakkama saamine SEPA-le üleminekul ei ole praegu päris selge, nentis pangaliitu esindav Swedbanki Grupi arveldustoodete divisjoni direktor Olavi Lepp.
“Väikeettevõtete situatsioon on kogu Euroopas pigem selline, et ei olda väga kindel, kas kõik nad saavad hästi hakkama, ei olda piisavalt teadlikud,” rääkis Lepp eilsel pressibriifingul, kus võeti kokku ettevõtete seis SEPA-le üleminekul.
Ettevõtjad otsivad praktilist abi. Lepp rõhutas aga, et ettevõtjad on olnud panga poolt vaadates seni üllatavalt pragmaatilised, esitatakse küsimusi ja otsitakse juhiseid, mida teha tuleb ja mida juba teha saab.
Lepp märkis, et suurte ettevõtete seas on töö olnud edukas ning seetõttu on ka erakliendid laias laastus päästetud ning ei pea SEPA-le üleminekul suurt midagi tegema. Lepp lisas, et kindlasti hoitakse väikeettevõtjatel silma peal.
Praegu on turul kaks ja pool miljonit otsekorralduslepingut, neli protsenti neist ei ole pangaliidu hinnangul e-arvele üle läinud.
Väikefirma käitub nagu eraisik. Lepp võrdles väikeettevõtja olukorda eraisiku omaga. “Väikeettevõttes töötab tavaliselt vähe inimesi ja see tugi on pigem standardiseeritud raamatupidamise tarkvara poolt,” ütles Lepp.
Ta lisas, et enamasti käituvad väikeettevõtted nagu eraisikud, tehes makseid internetipangas, kus pank teeb sisuliselt muudatuse nende eest ise ära.
Suurematel asi keerulisem. Eesti Panga maksete- ja arveldussüsteemide osakonna juhataja Mihkel Nõmmela hinnangul on asi keerukam pigem suurte ettevõtete hulgas, kes peavad tarkvara muutma.
Nõmmela märkis, et üldjoontes on ettevõtjad muudatuse toimumise teadvustanud ning astunud ka vastavaid samme.
Pressibriifingul rõhutati, et tarbija peab edaspidi ise jälgima, et arve saaks tasutud. Praegused otsekorralduse kliendid peavad jälgima, millal toimub makse, kas tähtajal või enne. Klient peab vaatama, et makse toimumise hetkel oleks kontol piisavalt raha, et kasutatud teenuse eest tasuda.
Tasub teada
SEPAga liitumisel
Mõtle, kas kasutad maja sees infosüsteemi, raamatupidamistarkvara, majandustarkvara vm, mis on seotud kontonumbriga. Uuri, kas andmed on võimalik viia üle lihtsalt. Kui süsteemi pole, käitu nagu eraisik.Kui varem maksis klient arved otsekorraldusega, siis mine e-arve süsteemile üle.Tasu arved hommikupoole, siis on kindel, et maksed laekuvad samal päeval.Mõtle, kas vajad väärtuspäevamakset, et oma tööd optimeerida.Näita oma uut kontonumbrit arvetel.