Neljapäev 8. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

MTA avastas korralageduse

14. aprill 2014, 16:52

Maksu- ja tolliameti kontroll Narva Bussiveod ASis paljastas Narva linnale kuuluvas ettevõttes korralageduse kütusearvestuses ja majanduslikult kahjulikud lepingud.

Samuti selgub Äripäeva käsutuses olevat kontrollakti uurides, et kohalikud poliitikud tiirlesid ettevõtte ümber kui herilased meepoti kallal. Näiteks polnud Tallinnas riigihankeid jälgima palgatud Keskerakonna Narva piirkonna esimehe abikaasa tööl Narva Bussivedude jaoks mingit tulemust.

"Tööle Narva Bussiveod ASi sain oma abikaasa kaudu. Abikaasa nimi on Andrus Tamm (Keskerakonna Narva piirkonna juht - toim). Juhatuse liige (Stanislav Sorokin) küsis Andrus Tammelt, kas tema teab soovitada kedagi tööle Tallinna, et laiendada ASi Narva Bussiveod tegevust väljaspool Ida-Virumaa piire," rääkis Katre Tamm maksu- ja tolliameti revidentidele.

Poliitiku abikaasa palgaks oli 1000 eurot kuus
"Ametijuhendit mul ei olnud. Saatsin infot hangete kohta paberkandjal. Need olid välja prinditud hangete lehekülgedelt. Palka 1000 eurot pakkus AS Narva Bussiveod ise. Kuna AS Narva Bussiveod ei laienenud, siis koondati mind ära 2013. aasta aprillis," selgitas Tamm lisaks.

Kümne kuu eest maksis ettevõte Tammele töötasuna 12 062 eurot, lisaks tasuti sotsiaalmaksu 3980 eurot ja töötuskindlustusmakseid 270 eurot.

Andrus Tamm juhtis ka aastate eest Narva Bussiveod ASi ning tema ajal müüs ettevõte Narva kesklinnas asuvad krundid Maximale. Sellest, kuidas sinna kaubanduskeskust rajada soovinud Maxima maksis Narva poliitikute ja ametnikega seotud ning variisikutele kuulunud ettevõtetele ligi miljon eurot, kirjutas Äripäev eelmise aasta oktoobris uuriva loo "Kuidas Maxima poliitikuid tasustas", "Pärast otsust vältisin Maximat" ja "Kuidas Narvas jagati Maximalt saadud miljon".

Maksuamet kontrollis käibemaksu arvestust
Kuid pöördume tagasi kontrollakti juurde. Maksu- ja tolliameti revidendid kontrollisid Narva Bussivedude käibemaksu arvestamise, deklareerimise ja tasumise õigsust juulis 2012. Samal ajal oli ettevõtte tegevdirektoriks praegune linnapea Eduard East, juhatuses kunagise autoriteetse linnavoliniku Aleksandr Moissejevi hea tuttav Stanislav Sorokin ning nõukogus kohalikud keskerakondlased.

Narva Bussiveod liisis 513eurose kuumaksega kastiga džiipi Ford Ranger, mille kolme kasutaja seas oli ka seesama, tollal ettevõttest projektijuhina palka saanud kunagine Keskerakonna Narva piirkonna juht, politseinikule pistise andmise katse eest ka vangis istunud Moissejev. Maksuamet leidis, et auto teekonnalehtedel kajastatu ei ole reaalne, kuna 23. juuli teekonnalehel oli odomeetri näit suurem kui nädal hiljem esitatud teekonnalehel.

Lisaks rentis Narva Bussiveod välja kaubikut Ford Transit mõjuka keskerakondlasest Narva volikogu liikme, äsja Viru maakohtu veel jõustamata otsusega korruptsioonikuriteos vangi mõistetud Fjodor Ovsjannikoviga seostatud OÜ-le FN Grupp. Selgus, et kaubiku üleandmistel ja vastuvõtmistel FN Gupile odomeetri näitu ja kütusejääki ei fikseeritud.

Kaubikut renditi kahjumlikult
Kaubikut Mercedes- Benz Vito rentis bussiettevõte välja aga suisa kahjumiga. Kui Narva Bussiveod maksis liisingfirmale kaubiku eest 821 eurot kuus, siis kasutusrenti koos kindlustusmaksega küsiti MTÜ-lt Edu Valem kokku 748 eurot kuus. Mittetulundusühingu juhatuse liige Olga Filippova on aastaid linna volikogusse kuulunud Vadim Orlovi äripartner.

Ettevõtte tegevdirektori Easti kasutuses olnud Alfa Romeo 159 Sportwagon (rendimakse 395 eurot + käibemaks) ning juhatuse liikme Sorokini Volkswagen Passat CC (liisingmakse 695 eurot kuus) autode teekonnalehed olid vormistatud inimese nimele, kes enda kinnitusel nende autodega aga ei sõitnud. Ettevõtte pearaamatupidaja selgituse järgi kirjutati kütus teise isiku nimele lihtsalt kuluks. Maksuameti hinnangul ei ole selline käitumine eetiline, kuna igaüks peaks ise vastutama oma sõiduki kasutamise eest.

Segadus kütuse kviitungitega
Sõiduautode teekonnalehtede juures puudusid kviitungid kütuse tankimise kohta, mis maksuhalduri hinnangul andis võimaluse kasutada neid kviitungeid ükskõik millises äriühingus kuludokumentidena.

Kontrollaktis leiti ka, et Narva Bussivedude tollane keskerakondlasest nõukogu liige Sergei Nikitin kasutas ettevõtte kütusekaarti oma tarbeks.

Maksuhalduri hinnangul oli ilmselge, et sellised asjad ei toimunud ainult kontrollitaval perioodil 2012. aasa juulis, vaid see "oli Narva Bussiveod ASi jaoks tavapärane tegevus."

Kaitseväega sõlmitud leping tõi kahju
Kõige suurema kivina oli bussifirmal kaelas aga kaitseväega sõlmitud reisijateveoteenuse leping. Kaitseväe töötajate hommikul Paldiskisse ja õhtul tagasi vedamise aastane leping tõi ettevõttele iga kuu 4000-5000 eurot kahjumit. 2012. aasta juuli lõpu seisuga oli Narva Bussiveod hankijatele ligi 310 000 eurot võlgu, sellest kütuse eest oli võlg Neste Eesti ees 100 000 eurot.

"Kõik see näitab, et Narva Bussiveod ASis elatakse üle oma võimete piiri. Dotatsiooni saamiseks piisab vaid Narva linnavalitsusele taotluse esitamisest," nenditi maksuameti kontrollaktis.

INTERVJUU

Poliitiku abikaasa palkamine ei andnud loodetud tulemust

Keskerakonna Narva piirkonna esimehe Andrus Tamme abikaasa palkamine munitsipaalettevõttesse Narva Bussiveod ei andnud ettevõttele loodetud tulemust, tunnistab praegune Narva linnapea Eduard East, kes töötas varem Narva Bussivedude tegevdirektorina. Keskerakond on olnud Narvas aastaid ainuvõimul.

Intervjuu Eduard Eastiga, kellest mullu detsembris sai Narva linnapea ja kes astus siis Keskerakonda. Varem töötas Narva Bussivedude tegevdirektorina ja enne linnapeaks saamist oli ligi aasta ettevõtte juhatuse liige

Milline on Teie kommentaar selle kontrollakti kohta?
Ma ei olnud siis juhatuse liige. Ma olin küll tegevdirektori staatuses, aga see oli natuke teine ampluaa.

Praegu olete linnapea ja Narva Bussiveod allub, küll kaudsemalt, ikkagi Teile?
Ma tean seda akti, aga ütlen veelkord, et mul on keeruline seda kommenteerida, kuna ettevõttel oli juhatus, kellel olid omad ülesanded ja kes nende asjadega tegeles. Kui ma praegu kommenteerin, siis jääb mulje, et need pretensioonid olid minu töö suhtes.

Ütlete siis, et need asjad käisid üle tegevdirektori pea?

Vaadake, mina olin tegevdirektorina otsuste täitja.

Miks need asjad olid ettevõttes pilla-palla?
Mina ei ütleks nii. Tean, et võeti suund arendamaks rohkem kommertsvedusid, et sellega ettevõttele rohkem tulu teenida. Pakkumised ja lepingute sõlmimine oli juhatuse pädevuses. Mõned lepingud olid sõlmitud eesmärgiga kommertsvedude turule jõuda ja siis seda tegevust arendada.

See aeg oli ettevõttele üsna raske, maksuvõlad ja muud võlad?
Minu mäletamist mööda tekkisid maksuvõlad hiljem ja selle põhjuseks oli käiberessursside puudus.

Võetud riskid realiseerusid?
Tõesti oli võetud suuremad riskid, juhatus pidas neid õigeks ja see periood oli vaja üle elada.

Kas Andrus Tamme abikaasa töölevõtmine käis ka üle Teie pea?

Nagu seal aktis on kirjas, suhtles ta otse juhatusega ja ta võeti tööle kommertsvedude arenduseks.

Lõpuks ei tulnud sellest ettevõttele mingit kasu?
Niipalju, kui ta tegeles ja otsis neid täiendavaid võimalusi. Kui mina sain juhatusse, siis ma ei pidanud mõistlikuks seda suunda jätkata ja me lõpetasime temaga töölepingu.

Kas vanglast vabanenud Moissejevi töölevõtmine käis samuti juhatuse liikme kaudu?
Käis muidugi, loomulikult.

Kuidas oli võimalik, et nõukogu liige kasutab ettevõtte kütusekaarti oma tarbeks?

Niipalju kui mina tean, ei kasutanud ta kütust oma tarbeks. Ta oli tihedalt seotud ettevõttega kui nõukogu esimees ja pidi kasutama kaarti nendel eesmärkidel.

Teie kasutuses olnud Alfa-Romeo teekonnalehtedel oli inimene, kes enda kinnitusel kordagi Teie autoga ei sõitnud. Miks?
Mina sõitsin selle autoga tööülesannetes. Kui kellelgi teisel oli vaja sõita, siis loomulikult ta võis sellega sõita. Ausalt öeldes, ma nende teekonnalehtedega ei puutunud kokku.

Miks need teekonnalehed siis vormistati inimese nimele, kes ei kasutanud neid autosid?
Ilmselt oli seal siis midagi valesti vormistatud.

Kas kontrollaktist oli ettevõttele kasu ka?
Mitmed ajad sai parandatud. Kui me räägime konkreetsest kommertsvedusid arendanud inimesest, siis temaga me lõpetasime töölepingu juba märtsist. See oli põhimõtteline otsus, mina mingit kasu sellest tööst ei näinud.

Et lihtsalt oli tekitatud ühe mõjuka poliitiku abikaasale töökoht?
Nii palju kui mina tean, siis ettevõttes ikka räägiti, et peame teenima lisatulu ja seetõttu oli vaja seda suunda arendada. See oli eesmärk. Seda tulemust, mida loodeti, küll ei tulnud.

Kuidas Narva Bussivedudel praegu läheb?
Eelmise aastal olime kasumis. Tänu rangele kokkuhoiule ja lepingute ülevaatamisele. Kahjumlikud lepingud lõpetasime.

SAADA VIHJE
Sarnaselt Narva munitsipaalfirmaga oli kohalike poliitikute lüpsilehmaks ka Paldiski linnale kuuluv Linnahoolduse OÜ. Sellest juhtumist ilmusid Äripäevas uurivad lood "Superlüps Paldiskis" ja "Paldiski revisjonikomisjon leidis ulmelisi asju"  14. märtsil 2014.

Äripäev ootab vihje teiste taoliste munitsipaalettevõtete kohta aadressil koit.brinkmann@aripaev.ee või telefonil 667 0175.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
15. April 2014, 14:09
Otsi:

Ava täpsem otsing